espai c a l’Escola Miralletes

Martina Manyà Vintró
Amb la mediació del Museu Tàpies


Escola Miralletes

L’Escola Miralletes és una escola de titularitat pública, plural i laica amb un nou projecte pedagògic i de gestió. A Miralletes, s’entén l’escola com un espai de convivència on cada membre de la comunitat educativa és valorat i respectat. És un espai per adquirir coneixements i un entorn on s’aprenen valors essencials per a viure en societat.

El català és la llengua vehicular i d’aprenentatge. Tanmateix, el castellà i l’anglès també són presents com a llengües d’ús habitual en el dia a dia, fomentant així el plurilingüisme i l’enriquiment lingüístic de l’alumnat. L’escola posa un èmfasi especial a la pràctica artística. En aquest sentit, s’organitzen els tallers artístics, adreçats a tres grups (Petits, Mitjans i Grans), que engloben activitats manipulatives, plàstiques, d’experimentació i d’expressió corporal. Per als grups de Mitjans i Grans, els tallers funcionen amb lliure circulació, afavorint l’autonomia i la creativitat de l’alumnat.

Amb participacions anteriors al programa, l’escola Miralletes torna a activar l’espai c amb l’artista Martina Manyà Vintró i amb la mediació del Museu Tàpies. Ja ho havia fet amb durant la primera etapa del programa, amb Urgell Farran (2016-2017) i amb Mariona Cañadas i Pedro Murúa (2019-2020).  I també durant la segona etapa d’espais c, els cursos 2022-2023 i 2023-24, amb l’artista Laura Zuccaro i amb la mediació de Chiquita Room.

Martina Manyà Vintró

Martina Manyà Vintró (Barcelona, 1983) és artista plàstica. La seva obra parteix de la pintura i investiga les potencialitats del color com a mitjà expressiu, sempre en diàleg amb la forma i la matèria.

Amb una trajectòria marcada per la interdisciplinarietat, entén la pintura com un espai d’experimentació formal, sensorial i poètic. La seva pràctica s’expandeix cap al tèxtil, l’escenografia i la instal·lació, desbordant els límits tradicionals del llenç per explorar les dimensions simbòliques, espacials i instal·latives de la pintura, moltes vegades en diàleg amb l’entorn.

Li interessa molt el treball manual i artesanal i, en els darrers anys, ha explorat de manera intuïtiva les possibilitats de les tècniques tèxtils, utilitzant-les com una eina més d’expressió visual. Treballa des d’una consciència ecològica i material, reflexionant i qüestionant-se sobre els materials que utilitza. Per això, incorpora sovint elements reciclats o reutilitzats de la seva pròpia pràctica, transformant-los en noves formes i objectes que difuminen les fronteres entre pintura i tèxtil.

En l’àmbit dels processos de creació en context educatiu, recentment ha participat al programa EN RESiDÈNCiA durant la 16a edició (2024-2025), a l’Institut Josep Serrat i Bonastre, amb la mediació d’A Bao A Qu i la Fundació Joan Miró de Barcelona.

Museu Tàpies

El Museu Tàpies es vincula al programa espais c des de la setena edició (2021-22) a partir de la voluntat del seu equip educatiu per crear i fer sostenibles les relacions amb el sistema educatiu.

La Fundació Antoni Tàpies va ser creada el 1984 per l’artista Antoni Tàpies amb l’objectiu de promoure l’estudi i el coneixement de l’art modern i contemporani. Amb aquesta finalitat, la Fundació obria les seves portes al juny del 1990 a la seu de l’antiga Editorial Montaner y Simón, obre de l’arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner, restaurada i condicionada pels Arquitectes Roser Amadó i Lluis Domènech Girbau.

Actualment, el departament d’educació proposa mirar l’obra d’Antoni Tàpies a través de tres eixos temàtics: escriptura crítica, cos i malaltia, i ecologia. En aquest sentit, a l’hora d’escollir l’artista, la perspectiva ecofeminista de Martina Manyà es va considerar molt adequada, perquè la seva pràctica podia dialogar amb la resta de programes educatius que s’estan portant a terme en el museu. L’artista té el propòsit de treballar, d’una banda, la idea de reciclatge a partir de la reutilització de fragments d’obres seves descartades per a crear nous teixits. De l’altra, reaprofitar les fruites i verdures de la cuina de l’escola per a fabricar tints naturals i compatir amb l’alumnat el procés de tenyir tèxtil. Així doncs, conceptes com el pas del temps, el reaprofitament i el reciclatge, o la reivindicació política a través de l’art estaran presents durant la seva residència a l’Escola Miralletes.