Un dels objectius del programa espai c és fomentar que les dinàmiques artístiques que tenen lloc dins del taller s’expandeixin més enllà dels seus murs i afectin la resta de la comunitat educativa. Això és el que s’ha anomenat “fer taca d’oli” durant els seminaris que periòdicament s’organitzen per a reflexionar al voltant dels processos que tenen lloc als diversos espais c. Durant el curs 2024-2025 Gonzalo Elvira i Anita García han realitzat diverses accions que han permès apropar la seva pràctica a altres docents, alumnes i famílies, més enllà dels nens i nenes de 3r, 4t i 5è que voluntàriament hi participen.


Un altre repte del programa és teixir vincles més estrets amb la institució mediadora. A principis de curs, el Barcelona Dibuixa va suposar una experiència clau, tant pel fet d’acostar el programa a la resta de la comunitat educativa com per permetre a l’alumnat, docents i artistes relacionar-se amb el museu de més a prop.
Ben aviat, la beca OSIC de la Generalitat de Catalunya, que va rebre l’Anita a principis de l’estiu del 2024 per a portar a terme una recerca-acció va permetre connectar l’espai c amb altres agents del territori. En aquest sentit, es destaca l’aliança amb SCEA (Societat Catalana d’Educació Ambiental) i amb l’Aula Ambiental Bosc Turull. L’artista, per a obtenir evidències per la seva investigació, anomenada rizoma {quadern d’apunts} intel·ligència vegetal, va organitzar amb la col·laboració del Museu Tàpies algunes activitats públiques.
En primer lloc, el 30 de novembre es va organitzar una deriva. Una deriva és una caminada, habitualment urbana, que no té una destinació específica. Anita García utilitzà aquesta pràctica com una eina per investigar sobre com percebem les espècies vegetals i com ens hi relacionem. L’activitat es va celebrar al museu i era oberta a totes les persones interessades en art, educació i ciència. Així i tot, hi van assistir docents de l’escola i alguna família.


El mes de gener, també en el museu, l’Anita va oferir un laboratori participatiu que de nou tenia com a finalitat recollir dades que, com les obtingudes durant la deriva, servirien per a la creació d’eines de divulgació i aprenentatge per integrar en projectes de disseny social, de mediació artística-comunitària oberts a programes d’educació formal i informal, per promoure la consciència ecològica i la convivència multiespècie.



Durant aquests mesos s’ha vetllat per estrènyer els vincles amb les universitats, específicament amb les facultats d’educació. Per exemple, l’espai c ha rebut visites especials com la que van fer el desembre Gemma París amb l’alumnat del Màster de Recerca en Educació (MURE) de la UAB.
Cal afegir que Anita García ha dedicat alguna sessió del grup d’estudi del qual forma part com a artista resident a la facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona a explicar l’espai c. Concretament, el més de març, una de les sessions del grup va tenir lloc a l’escola Dolors Monserd`à-Santapau. El grup d’estudi, format per futures mestres d’educació infantil i docents de la facultat, té com a objectiu la creació de maletes educatives.
Finalment, el mes de maig, tindrà lloc una col·laboració amb Eina Bosc, institució veïna de l’escola. Amb la docent Jo Milne s’ha conceptualitzat un taller intergeneracional entre els infants de l’espai c i un grup d’alumnes voluntàries d’Eina Bosc. Es preveu, en primer lloc, que les alumnes de disseny visitin l’espai c per conèixer el programa. El taller tindrà lloc a Eina Bosc el 16 de maig. La idea és fer un taller d’estampació amb serigrafia i tampons de plantes locals i animals de la selva de Misiones. Les pràctiques desenvolupades pels membres de l’espai c s’explicaran a la resta de l’alumnat de l’escola a través d’un taller obert que s’organitzarà a finals de curs a tall de tancament dels dos cursos de projecte.
Així doncs, des de setembre a juny, l’espai c s’haurà relacionat amb diversos agents de la ciutat de Barcelona: la SCEA (Societat Catalana d’Educació Ambiental), l’Aula Ambiental Bosc Turull, la Universitat de Barcelona i l’escola Eina Bosc.
