A qué sona el teu rusc? Un taller de Paissatge sonor a Ràdio Fabra

El dia 27 d'abril va tenir lloc a la Fàbrica de Creació Fabra i Coats la jornada Rusc , un moment d’obertura dels processos en què la Fàbrica està treballant amb diversos centres educatius del Districte de Sant Andreu. En el marc del programa Ara Art del departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la Fàbrica de Creació ha establert una aliança amb l’Institut Vapor del Fil, l’escola Molí de Finestrelles i l'Escola La Maquinista. Aquesta aliança ha de permetre, al llarg de tres anys, repensar conjuntament el projecte educatiu dels centres i de la Fàbrica de Creació a partir de processos de creació i experimentació col·lectiva que posin en relació les arts i l’educació.  

La d’enguany ha estat la segona edició de les jornades d’obertura i ha estat l’ocasió de compartir de forma artística el procés d'investigació, reflexió i creació que les comunitats d'alumnes, docents, famílies i residents de la Fabra han fet durant les últimes setmanes sobre la idea de RUSC i conceptes relacionats com comunitat, relació, construcció, vibracions o transformació .

A partir dels diferents materials que els alumnes i pares van generar en aquesta recerca prèvia, el passat dia 27 d'abril es van crear espais d'experimentació per grups petits guiats i liderats per diversos residents de la Fabra com ara serigrafia (transformació), tèxtil (comunitat), jocs (relacions), cos i moviment (construcció).

En el cas de Ràdio Fabra s'havia treballat el concepte de "Vibracions" que va derivar en un taller d'experimentació sonora i exercicis d'escolta sobre els sons del propi rusc. Així es van enregistrar durant els dies previs al taller sons domèstics, públics, sons excepcionals o experimentals per tal d'intentar definir "a què sona el teu rusc". Cada centre va recopilar un banc de sons i durant la jornada els van poder treballar amb el coordinador de Ràdio Fabra, Christian Len, per crear un paisatge sonor conjunt.

Un taller on es va anar construint un paisatge sonor en directe i de manera participativa amb tots els àudios que els alumnes, famílies i docents havien preparat.

La primera de les sessions va tenir lloc al matí amb els alumnes i mestres de les tres escoles on es van sentir tots els talls sonors que els infants havien gravat i així poder-se fer una idea de quina història es podria explicar amb aquells sons. La conclusió va ser intentar explicar amb una secuència sonora quin és el dia a dia dels nens a l'escola ordenant els sons en un guió i elegint aquells talls més il·lustratius i significatius.

La segona, amb les famílies i docents, va tractar de fer el muntatge conjunt per a poder transmetre amb aquells sons un paisatge sonor, una pel·lícula plena de seqüències d'àudio que expliquessin com sona un dia al RUSC. I el resultat és aquest. Un viatge sonor pel rusc dels alumnes de l'Institut Vapor del Fil, l'Escola Molí de Finestrelles i l'Escola La Maquinista. Deixin emportar-se per la imaginació i escoltin. Sentin.

A QUÉ SONA EL TEU RUSC?

També relacionat amb aquesta acció al passat Fabra Magazine es van fixar en els programes L’Ordit (Fabra i Coats, Fàbrica de Creació de Barcelona ) i Creadors en residència (ICUB) i (CEB) que uneixen llenguatge pedagògic i artístic implicant a alumnes d’escoles i instituts , professorat i artistes.

Fabra Magazine Educació, Cultura i Territori

Compartir