Exposició

Peter Downsbrough The Book(s) 1968-2013

22 febrer, 2013 a 19 maig, 2013

Des de 1968, Peter Downsbrough (1940, New Brunswick, Nova Jersey, EUA, actualment resideix a Brussel·les) ha produït cent un llibres. Per primera vegada a Barcelona, l’exposició THE BOOK(S) 1968-2013 fa un extens repàs a aquest impressionant component de la seva obra. Peter Downsbrough forma part d’aquella primera generació d’artistes —on s’inclouen companys com Robert Barry, Sol LeWitt i Lawrence Weiner a Nova York, i John Baldessari, Ed Ruscha i Allen Ruppersberg a Califòrnia— que utilitza el llibre com a format alternatiu per presentar el seus treballs. Des del començament, ha dotat a les paraules i als llibres d’una objectivitat, un caràcter d’espai, per no dir, d’una qualitat escultural. Fins i tot podem considerar que planteja, en conseqüència, el format llibre com un espai d’exposició per antonomàsia on contínuament configura noves reflexions, imatges, associacions, composicions i proporcions. De fet, Peter Downsbrough utilitza el llibre com si fos un «volum», un espai dins del que pot treballar. En general, des del punt de partida tàctil i formal, els seus llibres poden semblar rígids, minimalistes i distants, però una mirada al conjunt sencer de les seves publicacions, i no tan sols a una, ens revela un talent especial i una rica interacció amb aquest mitjà de comunicació bàsic.

Les eines formals que més fa servir són paraules —noms com altitude, place, line, structure, zone [alçada, indret, línia, estructura, zona]; adjectius com locative, horitzontal, static, vertical [locatiu, horitzontal, estàtic, vertical]; verbs com locate, post, reset [emplaçar, difondre, reiniciar]; adverbis com here, now, up [aquí, ara, amunt]; preposicions com as, to [com, cap a]—, línies horitzontals i verticals, i fletxes. Més tard, ampliarà aquest vocabulari amb quadrícules, diagonals, plànols tècnics, retalls, fotografies, signes de puntuació, mapes geogràfics, esbossos, targetes postals modificades i fotogrames de pel·lícules, tot combinat en inacabables i contínues configuracions. Aquesta exposició fa un repàs exhaustiu d’aquesta impressionant producció, presentant aquests llibres dins divuit grans vitrines amb còpies separades per fer-ne consulta i trenta curtmetratges en diferents monitors. A més a més, Peter Downsbrough ha desenvolupat, amb motiu d’aquesta ocasió, nous treballs per l’espai d’exposició.

Dins l’art contemporani, només hi ha un petit grup d’artistes que han dedicat una gran part de les seus treballs a la rigorosa i continuada producció de llibres d’artista —llibres que poden considerar-se, per ells mateixos, com a obres d’art, no pel seu acabat i tacte sinó, més aviat, pel què representen, pel seu suport formal i econòmicament accessible, per les seves idees artístiques, la seva postura o la seva actitud. Peter Downsbrough ha publicat llibres al llarg de tota la seva carrera. De fet, tal com Downsbrough ha repetit en diverses ocasions, ell no fa llibres d’artista sinó «llibres», i punt. Aquesta modesta definició, però, no fa justícia a l’ample i profund abast de la seva implicació, aquell concepte d’espai que es desprèn dels seus llibres. En altres paraules, en fer-se ressò de la visió particular d’artista, aquests llibres es converteixen en evidència espacial, es converteixen en indret, en espai concret. En les darreres dècades, des del moment que va escriure el primer «guió» el 1968, Peter Downsbrough ha desenvolupat i estès el vocabulari per expressar i representar el concepte d’espai a través de línies, dobles línies —Two Lines, el seu icònic treball convertit en signatura—, quadrícules, collages, retalls, mapes, plànols, paraules —adjectius, verbs, adverbis i preposicions—, fotografies, targes postals i fotogrames de pel·lícules.

En els primers dos llibres, Notes on Location (escrit el 1968, publicat el 1972, i reeditat el 2012) i Notes on Location II (publicat el 1973), ja va establir les bases d’una recerca molt consistent que s’ha anat expandint al llarg de més de quaranta-cinc anys, centrada principalment sobre l’estatus del concepte d’indret i sobre la implicació d’emplaçar objectes en relació a l’espai i el temps. Ja a la primera pàgina del primer llibre, Peter Downsbrough fa referència explícita a aquests paràmetres al posar en evidència una indicació de temps (9:00h) i d’emplaçament (244 msnm). Mirant enrere, aquesta primera declaració es pot considerar ja una mida de referència dins el seu treball. Va ser un dia de 1968, a les 9:00h del matí, quan va començar a escriure el primer manuscrit des d’un indret situat a 244 metres sobre el nivell del mar, just en el seu estudi a Etna, New Hampshire, on era en aquell moment.

Fins ara, Peter Downsbrough ha publicat cent un llibres, inclosos vint catàlegs. El primer catàleg, publicat el 1977 per la Van Abbemuseum de Eindhoven, contenia també la primera llista de tots els seus llibres publicats prèviament (núm. 12). BOOKS – BÜCKER, publicat el 1993 pel Neues Museum Weserburg de Bremen, va ser la primera edició exclusivament dedicada a la seva producció de llibres (núm. 40). El 2011, l’exposició al deSingel d’Anvers i la publicació de THE BOOK(S) es van convertir en el segon intent de llistar i, alhora, comentar aquest notable, i encara creixent, conjunt d’obra (núm. 86). Per últim, aquesta exposició de Peter Downsbrough, no tan sols inclou tots els seus cent títols publicats fins ara, sinó que també conté nous treballs d’emplaçament específic, i, sobretot, les seves darreres publicacions recollides a THE BOOK(S) ADDENDUM (núm. 101), una actualització il·lustrada dels seus quinze més recents llibres que complementa l’edició de THE BOOK(S).

Moritz Küng, comissari de l’exposició

 

Peter Downsbrough (1940 / EUA, viu a Brussel•les) va estudiar arquitectura durant uns semestres a la Universitat de Cincinnati, Ohio, i al Cooper Union de Nova York, abans de començar a treballar com artista. Ha fet exposicions individuals a Wide White Space a Anvers, Van Abbemuseum a Eindhoven, Frankfurter Kunstverein, Le Consortium a Dijon, Palais des Beaux-Arts de Brussel•les, Muzeum Sztuki a Lodz, FRAC Bourgogne a Dijon, o més recentment a la BF 15 de Lyon i al Chelsea Space de Londres, per mencionar unes poques; ha participat també en nombroses exposicions col•lectives com a la documenta 6 – secció de llibres d’artista a Kassel, Printed Art: a View of Two Decades, al Museum of Modern Art de Nova York, Artists’ Books a la Tate Gallery de Londres, Reconsidering the Object of Art al MOCA de Los Angeles, Die Schrift des Raumes al Kunsthalle Wien de Viena, Ecriture, Impressions du Limousin al Centre Georges Pompidou de París; Morphing Lights, Floating Shadows a la 9ª Venice Architecture Biennial a Venècia, Artists’ Tower for Peace a la Whitney Biennial de Nova York, Time as Matter al MACBA - Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Less is more. Pictures, objects, concepts from the collection and the archives of Herman and Nicole Daled 1966 – 1978 al Haus der Kunst a Munic.

Peter Downsbrough treballa amb les següents galeries: Angels, Barcelona; Martine Aboucaya, París; Barbara Krakow Gallery, Boston; Galerie de Multiples, París i Galerie Thomas Zander, Colonia.

Moritz Küng (1961 / Suïssa, viu a Barcelona) és comissari d’exposicions i editor centrat en la intersecció entre l’art i l’arquitectura en l’àmbit europeu. Entre els seus més recents projectes s’inclouen exposicions individuals a diverses institucions i catàlegs amb artistes com Peter Downsbrough (2011), Dominique Gonzalez-Foerster (2004, 2013), Bas Princen (2011), Ceith Wyn Evans (2009), Heimo Zobernig (2008), i amb arquitectes com Christian Kerez (2008), David Kohn (2012), François Roche (2006), SANAA (2008); i exposicions col•lectives com The Umbrella Corner a la galeria ProjecteSD de Barcelona (2012-13), Jonge Spaanse Kunst a la galeria Elisa Platteau de Brussel•les (2012), The fifth column a la Secession de Viena (2011), 2 1/2 dimensional: Film featuring Architecture al deSingel d’Anvers (2010). He comissariat dues vegades el pavelló belga, la de la 54ª Art Biennial de Sao Paulo (2002) i la de l’11ª Architecture Biennial a Venècia (2008). Ha organitzat recentment el simposi internacional Old School - New Class (sobre l’educació artística) al Sint-Lucas University Collage de Ghent (2012) i The Age of Less: Nostalgia (sobre velles costum

Programació