Israel Galván i l’Escolania de Montserrat

  • Dansa
  • Espectacles amb cor, Tops del Grec 2023

Seises

El paisatge visual i sonor de Sevilla esdevé moviment en un solo de dansa que s’ofereix com a estrena mundial i que al·ludeix a la innocència infantil a partir de l’anomenat baile de los Seises i de les veus blanques de l’Escolania de Montserrat.

La de Sevilla no només és la catedral gòtica més gran del món i una de les principals edificacions de la capital andalusa sinó que també és l’escenari d’una tradició coneguda com el baile de los Seises, una dansa interpretada originalment per sis nens (actualment en són deu) vestits amb roba tradicional del segle XVI, que només actuen tres cops l’any: per la festa de la Immaculada Concepció, durant el Carnestoltes i en el Corpus Christi. Per a Israel Galván, nascut a Sevilla i fill dels bailaores sevillans José Galván i Eugenia de los Reyes, els Seises són part inherent dels records de la infantesa d’un bailaor transgressor que ha portat el flamenc als territoris de l’avantguarda i que ara utilitza aquesta tradició andalusa d’arrel religiosa per bastir un solo coreogràfic en tres parts. En la primera, recrea els paisatges visuals i sonors de Sevilla a partir de les sonates per a clavicèmbal d’Alessandro i Domenico Scarlatti, del Fandango del Padre Antonio Soler, de l’imaginari de cossos hiperrealistes del pintor sevillà Diego Velázquez i de la innocència infantil resumida en el ball dels Seises. Una segona part de la coreografia celebra la bellesa i la glorificació del cos a partir del seu martiri i consum, en una contradicció que té com a fons sonor una lectura de poemes sobre l’amor. La tercera part de l’espectacle, finalment, transforma completament el clima del muntatge a partir de les veus i dels silencis d’un cor de nens, en aquesta ocasió el de l’Escolania de Montserrat. La formació vocal catalana interpreta en moments diferents Nigra sum, de Pau Casals (1876-1973); L’ametller, de Bernat Vivancos (n.1973); El cant dels ocells, de Pau Casals (1876-1973), adaptada per Bernat Vivancos; La gata i el belitre, popular, adaptada per Francesc Civil; Pie Jesu, d’Andrew Lloyd Weber (n.1948); Cuckoo, de Benjamin Britten (1913-1976) i La nostra dansa, de Josep Maria Ruera (1900-1988), uns temes que s’entrelliguen i dialoguen amb la dansa d’Israel Galván.

Signa l’espai visual de Seises l’autor, director d’escena, pintor, escenògraf i il·luminador Carlos Marquerie, còmplice en el nou projecte escènic d’Israel Galván, un artista que viu immers en el flamenc des de la primera infantesa i que s’ha fet conegut, tant a Espanya i Europa com a l’Amèrica del Sud, els EUA o el Japó, per un llenguatge coreogràfic propi i per aplicar el baile flamenc als sons de la música clàssica. Ha guanyat tres premis Max i, entre moltíssimes més, ha creat coreografies amb mites de la dansa contemporània com el britànic Akram Khan (Torobaka; 2015). L’artista ja va passar pel Grec Festival de Barcelona l’any 1999 amb ¡Mira! Zapatos blancos / zapatos rojos, amb el cantaor català Miguel Poveda, i l’any 2017 amb La fiesta, on actuava amb el Niño de Elche i el cor Byzantine Ensemble Polytropon. Molt prolífic darrerament, l’artista va presentar el 2019 els espectacles Israel & Israel, on treballava amb intel·ligència artificial; El amor brujo, una lectura nova i singular de l’obra de Manuel de Falla estrenada al Dansa Metropolitana del 2019; Mellizo doble (un cop més amb el cantaor Niño de Elche) i La consagración de la primavera, estrenada al Temporada Alta del 2020. L’artista, que ha participat en diverses ocasions en el prestigiós Festival d’Avinyó, actualment és artista associat del Théâtre de la Ville de París.

Una producció de la Israel Galván Company.

En coproducció amb el Grec Festival de Barcelona,Théâtre de la Ville - Paris, Bienal de Flamenco de Sevilla, Teatro della Pergola - Fondazione Teatro della Toscana, Centro de Cultura Contemporánea Conde Duque, MA scène nationale - Pays de Montbéliard, Fira Mediterrània de Manresa, Théâtre de Nîmes, Scène Conventionnée d’intérêt national – art et création - Danse Contemporaine, Flamenco Biënnale Nederland.

Amb el suport de l'Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música del Ministerio de Cultura.

Fitxa artística

Direcció artística, coreografia i interpretació: Israel Galván Espai visual: Carlos Marquerie Col·laboració en el vestuari: Micol Notarianni Música en directe: Daria van den Bercken / Gerard Bouwhuis Amb Helena Astolfi, Uchi, Ramón Martinez Cor de veus blanques: Escolania de Montserrat 

Disseny del so i direcció tècnica: Pedro León Supervisió de la il·luminació: Ruben Camacho Regidoria:Balbi Parra Management: Rosario Gallardo Distribució: Rial & Eshelman Comunicació i logística: Laura Artoni Fotografia: Raúl Doblado (Cortesia ABC de Sevilla), Ruben Camacho, Escolania de Montserrat Fotos de l'espectacle: Natalia Benosilio

Dates

  • Dates
  • Espai

    Mercat de les Flors
    http://mercatflors.cat

    Plaça Margarida Xirgu, 1, 08004 Barcelona

  • Durada
    110
  • Preu
    30