Barcelona cultura

Blog

'El Màgic d'Oz': reptes, pop i La Brutal

ds. 21/11/2020 | 01:00 H

Per Andreu Gomila

El 1900, poc es devia imaginar l'escriptor nord-americà Lyman Frank Baum que el seu llibre 'El màgic d'Oz' arribaria a convertir-se en un referent del segle XX, amb una pel·lícula mítica de 1939 protagonitzada per Judy Garland i múltiples versions posteriors, com 'The Wiz' (1978), amb direcció de Sidney Lumet i amb Michael Jackson i Diana Ross entre el repartiment. La Brutal, que ja ens ha acostumat a fer una mena de teatre híbrid molt proper al musical, amb títols com 'La importància de ser Frank' o 'Aquella nit', ha decidit portar 'El màgic d'Oz' a l'escenari en el que és el seu repte més gran com a companyia. S'estrena al Condal dins la programació del Grec a Grec.

EL DESAFIAMENT
David Selvas, el director d''El màgic d'Oz', deixa clar que s'han ficat en aquest jardí perquè el director del Grec, Francesc Casadesús, els va dir que si sortien de la seva zona de confort, el festival els ajudaria. Aleshores es van preguntar: “I si fem alguna cosa per al públic familiar?” Primer van pensar en 'Alícia en el país de les meravelles', però no van trobar la manera de baixar l'obra de Lewis Carroll. I de seguida van anar a parar a 'El màgic d'Oz'. “Encara que haguéssim fet peces musicals, amb la música jugant un paper destacat, mai no havíem fet un musical de debò”, diu Selvas.

LA HISTÒRIA
Com apunta Selvas, 'El màgic d'Oz' explica una història que té a veure amb “fer-se gran”. La Dorothy marxa de casa perquè no hi està bé i descobreix un món meravellós. “És el viatge de l'autoconsciència, quan admets les pors, els límits, qui ets”, afegeix. Tanmateix, no els agradava el final, aquest “punt retrògrad” segons el qual enlloc no s'està com a casa. Per a ells, “casa és on estàs bé tu” i prou. “La nostra Dorothy comença com una nena que no troba el seu lloc al món i descobreix que ella també s'ho ha de currar una mica per a què tot funcioni”, assenyala el director.

LA INTERPRETACIÓ
Els actors que estrenaran el musical al Condal són Elena Gadel, Mercè Martínez, Jordi Vidal, Robert González, Damaris Aragón, Marc Pociello, Jana Galindo i Roser Dresaire. Tots amb força experiència dins el terreny del musical. Gadel, que fa de tieta de la Dorothy i de bruixa, assegura que es tracta d'un musical que, “a nivell vocal no és tan exigent com 'Cabaret' o 'El petit príncep', però en l'aspecte interpretatiu, sí”. “David Selvas és un director de teatre de text i ens demana que treballem el detall”, diu. “Hem de cantar bé, cantar explicant, però també hem d'actuar bé, hi ha d'haver veritat”, indica.

LA MÚSICA
Les cançons de l'espectacle són obra de Paula Jornet (Pavvla) i Arnau Vallvé (Manel). Jornet, que ja havia treballat amb Selvas a 'La importància de ser Frank', avança que cada tema està construït a partir d'un un gènere diferent i que cap dels dos pot amagar que ve del pop. “Ens agradava molt la idea que cada personatge tingués una manera diferent d'expressar-se, que el robot ho fes a través del trap o que la lleona s'assemblés a Beyoncé”, indica. “No deixa de ser un musical per als petits que ara escolten C Tangana i no volíem fer un musical amb cançons que els nens no volguessin escoltar”, diu. Ni ella ni Vallvé havien escrit mai els temes d'un musical. “Vam començar a mirar-ne, però al final vam decidir que no farien res que s'assemblés a una altra cosa, ja que no som Sondheim i no ho serem mai”, confessa.

ELS ADULTS
Gadel recorda haver vist alguna de les pel·lícules mítiques sobre el món d'Oz de petita, tot i que no en destaca cap especialment. Per això creu que el musical impactarà tant  petits com  grans. “És bo per als nens perquè ofereix un imaginari fantàstic i per als adults, perquè et porta al nen que ja no ets, però que no has perdut”, afirma. Ella va intervenir al primer 'Petit príncep' d'Àngel Llàcer i La Perla 29 i aquí també espera veure “pares que ploren mentre aplaudeixen”.

SEGUEIX LLEGINT: 'Ivànov', 'Vania' i 'La gavina'. Àlex Rigola en tres Txékhov

 

Comparteix aquest contingut