Les claus del Grec professional
Coincidint amb la programació oberta al públic que cada edició proposa el Festival Grec, té lloc també a Barcelona una programació paral·lela, adreçada exclusivament als professionals del sector de les arts escèniques. Es tracta del Grec_Pro, la trobada internacional que enguany ha aplegat durant cinc dies prop de 200 professionals d’arreu del món.
En essència, el Grec_Pro és la reunió on els professionals de les arts escèniques es troben, intercanvien idees i creen vincles. Arrenca ben puntual a l’inici del Festival Grec i, durant cinc dies, proposa un programa propi als participants, que inclou visites als espais de creació i exhibició, trobades amb artistes i direccions artístiques, converses i presentacions, a més d’assistir als espectacles i concerts del certamen.
Una comunitat diversa i efímera
Una de les singularitats i riqueses del Grec_Pro és el variat ventall de professionals de l’escena que s’hi donen cita: artistes, productors, programadors, distribuïdors, mànagers, direccions artístiques, periodistes... Els uneix l’interès per conèixer-se i compartir, per formar part d’una comunitat internacional efímera. Així, tot i que de manera natural es produeix la contractació d’espectacles i l’establiment d’acords (col·laboracions, coproduccions, ajuts, etc.), que impulsen els treballs artístics, la iniciativa no s’emmarca dins d’una estructura de fira o mercat, sinó que posa el focus en la trobada, en fer xarxa, per tal de facilitar la promoció i la divulgació.
“És un espai molt cordial, que permet que artistes i professionals es coneguin físicament —no a través d’un PDF—, sense generar tensions”, explica la gestora cultural Marta Oliveres, comissària del Grec_Pro. “En aquesta feina una de les coses més interessants són les aliances i les col·laboracions, i parteixen d’un punt en comú i una afinitat. És un tema de bidireccionalitat. Com a Festival Grec no només volem que els professionals vinguin i ens vegin, també volem saber qui són, què fan i què podem construir junts en un futur.”
Un aparador del teixit cultural
Com a festival de Barcelona, el Grec té entre els seus objectius donar a conèixer l’ecosistema cultural de la ciutat, i treballa intensament perquè aquest gran aparador arribi a tots els racons. També afavoreix la interlocució dels assistents del Grec_Pro amb els agents culturals locals, que troben una oportunitat per visibilitzar el seu projecte i, en alguns casos, fins i tot els seus artistes en residència. “Ens podríem quedar a Montjuïc, però no. Els fem agafar el metro i caminar pels barris. És un 360° de promoció de la ciutat i la seva cultura i és molt bonic veure la diversitat i convivència dels espais.” Marta Oliveres destaca la complicitat del Grec_Pro amb la direcció artística de cada espai: “Fem una feina de trena. Creuem informació sobre el perfil de programadors que vindran i ens proposen el format i els artistes que hi participaran. Ningú millor que ells saben com presentar-se d’acord amb la seva manera de ser.”
Enguany, en la seva sisena edició, s’han visitat dues Fàbriques de Creació ben diferents, com són la Fabra i Coats i la Nau Ivanow, així com tres models de teatre: l’Antic Teatre, el Teatre Lliure i la Sala Beckett. També s’han pogut descobrir de primera mà l’activitat i les instal·lacions de La Caldera, El Graner i La Brossa Centre d’Arts Lliures. A més, en col·laboració amb els museus de la ciutat, s’han visitat el Museu de la Música i el Disseny Hub (DHub). Pel que fa als assajos oberts, s’ha accedit a les sessions de treball de les companyies La Mula, Agrupación Señor Serrano i Roser López Espinosa.
Un espai de trobada i debat
El diàleg i la reflexió constitueixen un altre dels pilars del Grec_Pro. Sota el títol La interdisciplinarietat en la creació: les diferents dramatúrgies al segle XXI, les converses d’enguany han fet evident que les arts vives estan trencant barreres. Ho veiem, per exemple, des de dramatúrgies innovadores que transcendeixen el text i integren la dansa, el circ o el teatre visual, fins a projectes site-specific (creats expressament per a ser representats en un lloc concret), que transformen espais quotidians en escenaris únics; o amb la inclusió de l’escena en altres arts, com ara la gastronomia o la música, que transforma aquestes pràctiques en experiències performatives. També s’ha tractat sobre si cal posar etiquetes a les propostes per orientar (o no) el públic en relació amb allò que veurà i sobre com s’han de transmetre i salvaguardar les arts escèniques sense alterar el seu caràcter eminentment present.
El Bar del Mercat —el bar del Mercat de les Flors, a la plaça Margarida Xirgu— s’ha convertit un any més en el punt d’oci informal dels professionals amb ganes de fer xarxa.
Un programa variat, atractiu i equilibrat
N’hem disseccionat l’esquelet, però el programa del Grec_Pro canvia cada any per garantir l’atractiu de la iniciativa que vetlla, especialment, per l’equilibri. “Abans les activitats eren només als matins. Aquest any les hem fet matí i tarda per poder visitar més estructures, projectes i artistes de la ciutat. Tot i això, equilibrem molt els continguts i l’energia, ja que no volem que el programador arribi extenuat a l’espectacle de la nit”, detalla Oliveres.
Aquest 2025 —entre el 2 i el 6 de juliol—, el vessant professional del Grec ha registrat un total de 194 inscrits de 31 països. D’aquests participants, el 50% són internacionals i hi han assistit per primera vegada, mentre que hi ha un fidel grup local que repeteix any rere any. “Ens interessa molt aquesta renovació, ja que permet ampliar les mirades i les possibilitats, alhora que dilueix els grupets que es podrien crear. Volem que qui vingui sol de seguida es trobi a gust per parlar i compartir”, conclou.
Entre els fruits del Grec_Pro 2025 destaca la sol·licitud de contactes directes amb artistes de les visites o la programació escènica, la signatura in situ de convenis de col·laboració i l’interès de nous participants, tant a títol individual com de diferents delegacions internacionals. Caldrà continuar resseguint com germinen aquestes llavors que fan possible el batec artístic dia rere dia.