Barcelona cultura

Blog

Teatre confinat. Experiències interessants a prop de Barcelona

dj. 14/05/2020 | 00:30 H

Per Andreu Gomila

Portem més de 60 dies sense poder trepitjar una platea. Els artistes, companyies i teatres, però, no han estat amb els braços plegats. Del temps de confinament han sorgit experiències força interessants que, tot i que no substitueixen la presència física de les arts escèniques, han apaivagat, potser, les ganes que tenim d'asseure'ns davant d'un escenari i sentir l'alè dels actors. I no estem parlant d'obres enllaunades.

Lectures dramatitzades i bots al Lliure
El Teatre Lliure és l'únic escenari públic del país que, durant el temps de confinament, ha estat capaç de parir diverses iniciatives pertinents. El 7 de maig van estrenar 'El gegant del pi', una peça en format radioteatre escrita i interpretada per Pau Vinyals. A finals de maig, arribarà 'El segon principi', una peça de Mercè Sarrias i Miguel Casamayor, amb direcció de Miguel Casamayor i interpretació a càrrec de Mònica Glaenzel, Eli Iranzo i Maria Pau Pigem. A més, el 14 de maig estrenen 'ENA (Nomen Nescio)', de Roger Bernat, que ens proposa una conversa amb ENA, una bot que ha après a parlar amb el propòsit de semblar un ésser humà. La trobareu al web del Lliure, disposada a conversar amb el públic les 24 hores dels 7 dies de la setmana. Dels diàlegs que en resultin, en sortirà més endavant, potser, una altra peça...

Al Lliure, també han pensat en els més petits. I ofereixen, a partir del 21 de maig, adaptacions de clàssics teatrals il·lustrades per a nens i nenes . Hi haurà 'La casa de Bernarda Alba', de Federico García Lorca, per Victoria Szpunberg; 'Terra baixa', d'Àngel Guimerà, adaptada per Pau Miró; 'Antígona', de Sòfocles, adaptació d'Helena Tornero i 'El rei Lear' de William Shakesperare, per Jordi Oriol.

A partir de l'1 de juny, en el capítol internacional, el Lliure se suma a 'Històries d’una Europa en crisi i reflexió', un projecte coordinat pel Dramaten d’Estocolm, en el qual participen sis teatres europeus més. La proposta està dirigida a la creació de monòlegs a partir d’entrevistes a persones que han treballat o treballen pel manteniment dels serveis essencials o a primera línia de la crisi sanitària.

En viu via Zoom al Teatro de la Abadía

Al teatre madrileny han decidit recuperar espectacles i retransmetre'ls via Zoom, en directe, a través de #TeatroConfinado. Ja porten més de 50 funcions i més de 1.500 entrades venudes. I molts espectacles que han penjat el cartell de 'Sold Out'. Hi hem pogut veure des de 'Leyendo Lorca', un espectacle d'Irene Escolar, a 'Esto es agua', l'adaptació a càrrec d'Israel Elejalde del famós assaig de David Foster Wallace. Però també han estrenat obres, com 'Ronem Ram 0', una ficció especulativa que reflexiona sobre la crisi climàtica a partir de l'actual col·lapse mediambiental del Mar Menor, i 'Informe lejía', una creació de Luis Bermejo i  Pablo Rosal, que explica la història d'un home sol en ple confinament.

Tecnologia i participació a càrrec de La Fura
Si algú havia de saber com adaptar-se a la situació és La Fura dels Baus, que fa dècades que es dediquen a l'experimentació escènica i a la introducció d'eines digitals en els seus espectacles. La Fundació Èpica de La Fura ha fet front al desafiament causat pel nou escenari mundial amb la reinterpretació d'un clàssic de la literatura de Shakespeare, 'Macbeth'. Sota el títol 'La Maldición de la Corona', aquesta funció virtual fa referència a com una decisió i unes circumstàncies canvien una vida per sempre i creen una "nova normalitat". La primera performance virtual es va dur el 28 d'abril, amb una audiència de més de 3.000 persones.

“Aquesta tipologia de tecnologies són un contenidor esplèndid per recollir i unir diferents disciplines artístiques de manera que serà un nou format de creació en què tots haurem de trobar nous nínxols d'expressió tornant a una altra època daurada en què la interdisciplinarietat era natural, el Renaixement, o dit d'altra manera, l'evolució”, explica el furero Pep Gatell.

L'experiència va arrencar el 13 d'abril en ple confinament i es tracta d'un treball col·lectiu entre trenta creatius de diversos continents units a l'equip de la Fundació i a tres grups de recerca: el Departament de Filosofia de la UAB, el grup de Cognició i Plasticitat Cerebral de l'Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i el Centre de Visió per Computador (CVC).

Ròmbic o un festival de titelles confinades
La sisena edició del Ròmbic, el festival de teatre de titelles per a adults de Barcelona, no es va suspendre. El 8 de maig, a les 22h l’Ateneu Popular de Nou Barris, conjuntament amb la Casa Taller de Marionetas de Pepe Otal i l’Associació Titellaire de Roquetes, va oferir un un tast de cinc espectacles  a través d'un streaming a la pàgina web ateneu9b.net. Una de les activitats destacades va ser la connexió en directe des del vaixell de la companyia sarda “L'Argos Maltés” que emitia des d’algun punt del mar Adriàtic.

Els protagonistes de Temporada Alta

Pol López, Baró d'Evel, Pere Arquillué, Julio Manrique, Sílvia Bel, Sergi López, Toni Gomila, Lluís Soler, Míriam Iscla i un llarg etcètera són els protagonistes d'#AntivirusTA, un seguit de vídeos difosos pel canal de YouTube de Temporada Alta en els quals els artistes reciten monòlegs, poemes, canten cançons... A més, el 3 de maig va tenir lloc una edició especial del clàssic Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic a través de Zoom, en el qual van competir els textos guanyadors de les dues edicions anteriors del torneig que s’organitza anualment en el marc de Temporada Alta a Buenos Aires. La dramaturga argentina Valeria Di Toto es va imposar a la catalana Cristina Clemente.

La 'Clitemnestra' del Teatre Principal de Palma

Aquest mes de març, el Teatre Principal de Palma havia d'estrenar 'Clitemnestra. La casa dels noms', una peça de Colm Tóibín i direcció d'Agustí Villaronga. Com que no l'han pogut fer, per ara, l'equip artístic ha presentat 'Clitemnestra En espera', una sèrie per donar a conèixer els detalls de la producció. Vuit vídeos, emesos entre el 3 i l'11 de maig, on l'equip de l'obra mostra com continua treballant la funció i que es difonen per YouTube.

#coronavirusplays

Els primers dies de confinament, el dramaturg Jordi Casanovas va convidar els autors del país a escriure monòlegs curts que els poguessin interpretar actors i actrius des de casa seva. Hi ha desenes de vídeos penjats a Twitter, Instagram i YouTube, realitzats per professionals, però també per escoles de teatre i grups amateurs.

L'#Anecdotutti dels teatres de Focus

El Grup Focus (La Villarroel, Teatre Goya, Teatre Condal, Teatre Romea) ha decidit donar la veu als espectadors. I per això ha posat en marxa l'#Anecdotutti, on el públic explica experiències viscudes als seus teatres. No és teatre, però n'hi ha algunes de molt divertides!

SEGUEIX LLEGINT: El (nou) circ català, territori de llibertat

Comparteix aquest contingut