Double Beat

Rubén Ramos Nogueira

Museu de la Música
4 i 5 de juliol
Creació i museus
Entrada lliure

I si el tempo s’hagués accelerat artificialment fins a desvirtuar per complet les intencions dels compositors clàssics? Com ens sentiríem si tornéssim enrere ara que l’acceleració de la vida ens provoca ansietat?

El tempo de la interpretació musical es va accelerar durant el segle XIX de tal manera que va quedar fora de l’abast dels intèrprets amateurs (destinataris d’una gran part de les composicions de l’època), tergiversant així les intencions de molts compositors. Així semblen demostrar-ho investigacions recents sobre la mala interpretació actual de les indicacions metronòmiques de les partitures que ens van deixar els compositors del segle XIX, els quals, segons les persones defensores de la teoria del double beat, pretenien indicar un tempo la meitat de ràpid que el que a l’actualitat creiem correcte. La meitat de ràpid és un canvi enorme que ho transforma tot, no només la interpretació i l’experiència de qui escolta, sinó també la manera de relacionar-se amb la música, que des d’aquell moment queda en mans dels professionals virtuosos i dels que mercadegen amb l’art. És el primer pas per a la creació d’una indústria fora del control de l’àmbit domèstic i a la qual el públic només és convidat de manera passiva.

Rubén Ramos Nogueira és músic, escriptor i performer. Com a músic i artista ha desenvolupat la seva activitat principalment en el terreny de les arts vives amb peces que aborden la relació entre música i vida, com la trilogia AmateurPatada a seguirCan 60. Actualment treballa en recuperar la idea de saló amateur del segle XIX per traslladar-la a domicilis particulars del segle XXI amb el projecte Fanny (per Fanny Mendelssohn), junt amb Núria Lloansi, Pierre Peres i altres artistes convidats com Juan Loriente o Gema Ramos. Ha publicat dos llibres de ficció, Punk cursiMaster, i és un dels fundadors de Teatron, revista digital especialitzada en arts vives.

Les fàbriques de creació i els museus barcelonins protagonitzen un any més una experiència en comú. Un seguit d'espais museístics i patrimonials de la ciutat es converteixen en escenari per als/les residents dels centres de creació artística de la ciutat, que dialoguen mitjançant les seves propostes amb els fons artístics, històrics o etnogràfics que conserva cada espai. 

Una producció del Centre de les Arts Lliures – Fundació Joan Brossa i Museu de la Música de Barcelona

Amb el suport de les Beques Barcelona Crea (Creació i museus)

Les activitats de Creació i Museus tenen entrada lliure, però caldrà fer reserva. 

Les inscripcions s’obriran el  17 de juny, a les 10 h

 

Disciplina

  • Teatre

Dates i horaris

Divendres 04/07 - 20:00 h
Dissabte 05/07 - 20:00 h

Durada

100min

Llengua

  • Català i castellà

Preus

Gratuït

Fitxa artística

Creació i interpretació: Rubén Ramos Nogueira · Amb la col·laboració en escena de Martí Ruids i Ignacio Aldanondo · Música interpretada en viu: Poème Symphonique per a 100 metrònoms de Ligeti i composicions per a teclat dels segles XVII, XVIII i XIX · Metrònoms i teclats de la col·lecció del Museu de la Música de Barcelona: clavecí Christian Zell (Hamburg, 1737), fortepians de taula Zumpe & Buntebart (Londres, 1776) i Miguel Slocker (Madrid, 1831), piano Érard (París, 1884) i orgue Pérez Molero (Segòvia, 1719) · Disseny d'il·luminació: Antoine Forgeron ·Fotografia: Carmen Aldama · Agraïments: Authentic Sound (Wim Winters i Alberto Sanna), Laboratori d'Art Sonor de la Universitat de Barcelona i Festival Mixtur

Recomana aquest espectacle