Anar al contingut principal
Barcelona cultura

Notícies

El Grec omple de perles escèniques els escenaris de la ciutat

dl. 27/06/2022 | 09:15 H

El Grec 2022 Festival de Barcelona està esquitxat de petites perles, espectacles imprescindibles per saber quins camins recorren avui dia les arts escèniques. Algunes són propostes directes del festival que es veuran com a part del Grec Montjuïc, però la programació també s'estén pels teatres barcelonins en el Grec Ciutat, amb espectacles que comparteixen les temàtiques i intencions que inspiren aquesta edició i que van des de petites produccions a muntatges complexos o fins i tot nascuts de l'aplicació de la tecnologia a la creació escènica.

Entre les perles escèniques que ompliran aquests dies Barcelona, muntatges com el Tartufo (Teatre Goya; del 28 de juny al 10 de juliol) versionat per Ernesto Caballero que interpreta, fent ús dels seus dots per a la comèdia, l'actor Pepe Viyuela. D'altres propostes, com Isadora a l'armari (Teatre Akadèmia; del 29 de juny al 3 de juliol), ens acosten a la dramatúrgia catalana actual de la mà d'autors com Marc Rosich, que ens explica una història que transcorre durant la pandèmia i té com a protagonista l'alter ego de la famosa ballarina del títol, Isadora Duncan. 

També podreu gaudir del talent dels dramaturgs catalans contemporanis veient Al final, les visions (Sala Beckett, del 29 de juny al 31 de juliol), el drama de Llàtzer Garcia, que ha estat aquesta temporada resident a la Sala Beckett i ara ens demostra què n'ha tret de l'experiència. Al mateix teatre (del 5 al 22 de juliol), podreu passar una molt bona estona amb Paradís, una creació del mallorquí Sergi Baos que munta una road movie teatral entre la platja i la serra de Tramuntana.

La dramatúrgia catalana s'estén fins al Teatre Nacional de Catalunya, que programa durant el festival Europa Bull, de la companyia Indi Gest (del 30 de juny al 17 de juliol). Ja es va veure, tot i que en poques funcions i amb places limitades, durant la pandèmia, però ara torna a un festival que, precisament, reflexiona enguany sobre Europa i els seus mites fundacionals.

No marxeu encara del TNC, perquè de l'1 al 3 de juliol, un seguit d'actors i actrius que procedeixen del Teatro La Plaza del Perú i que tenen síndrome de Down porten a escena la versió del Hamlet de Shakespeare que dirigeix Chela De Ferrari i que es pregunta sobre el paper d'aquestes persones en la societat contemporània.

Algunes propostes del festival, però, us proposen experiències molt diferents de les que esteu acostumats a viure en un teatre. Si veniu a l'Ideal. Centre d'Arts Digitals entre l'1 i el 31 de juliol, veureu Immersive Next to Normal, un musical de Broadway amb actors i actrius de carn i ossos que actuen al vostre voltant i en una escenografia completament digital. El futur de les arts escèniques ja és aquí.

Continuant amb la dramatúrgia més actual, a Immunitat veurem un cop més com l'autor Jordi Casanovas treballa amb la realitat. Ara ens parla de la pandèmia i convoca un seguit de persones a votar sobre com s'ha gestionat l'emergència sanitària. Veureu què en surt de tot plegat del 2 de juliol al 7 d'agost a La Villarroel.

De Bach a Safo, passant per Montaigne

Un dels directors catalans amb més projecció internacional, Àlex Rigola, parteix d'un personatge que fa pensar en Shakespeare per parlar sobre suïcidis i atacs de pànic a Ofèlia (Panik Attack), que es veurà del 4 al 16 de juliol a Can Trinxet (l'Hospitalet) l'espai on va néixer l'espectacle, i amb molt pocs espectadors per funció, cosa que garanteix una representació especialment íntima. 

Les arts del moviment, hibridades amb la música, són la base de Desbordes (del 5 al 7 de juliol), el muntatge queAmaranta Velarde, coreògrafa, ballarina i pedagoga, porta a La Caldera. Aquesta artista, entestada a sacsejar l'escena barcelonina del moviment amb les seves propostes innovadores, omple l'escenari de referents camp mentre es pregunta, acompanyada pel ballarí Guillem Jiménez, pels límits del bon gust.

Igualment innovadors en la forma i en les temàtiques, els i les integrants del col·lectiu Que no salga de aquí ens mostren a Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig (Teatre Tantarantana; del 6 al 10 de juliol) com s'ha vist els éssers hermafrodites, des de l'antiguitat fins avui. I la Cia. Rau posa en contacte la música de Bach i la intel·ligència artificial en un muntatge de teatre físic i música que es titula Bach to the Future 1.0 i que podrem veure a la Fundació Joan Miró el 6 de juliol.

L'avantguarda escènica, però, té parada obligada a l'Antic Teatre, escenari alternatiu que, al Grec d'enguany, programa l'espectacle de Las Huecas Aquellas que no deben morir (del 7 al 10 de juliol); Las cosas, de Los Torreznos (del 14 al 17 de juliol) i l'experiència de teatre comunitari Les vedettes, del Grup artístic comunitari de l'Antic Teatre amb l'acompanyament professional de Marta Galán Salas i Montserrat Iranzo i Domingo.

Enguany s'incorpora a la programació del Grec la Fundació Joan Brossa - Centre de les Arts Lliures, on la companyia La Virgueria analitza els videoclips i la manera com ens influeixen a El missioner (del 12 al 14 de juliol). Al mateix escenari, Glòria Balañà dirigirà del 22 al 24 de juliol el muntatge de Sadurní Vergés Els ossos de Montaigne, que combina diverses disciplines artístiques.

La dramaturga i directora Marta Buchaca porta per la seva banda al Teatre Goya (del 13 de juliol al 7 d'agost) Quant temps em queda?, una comèdia que ens convida a viure la vida intensament. I la també dramaturga i directora Sílvia Navarro ens presenta a la Sala Flyhard una proposta seleccionada en la primera convocatòria de projectes dels teatres de proximitat On el teatre batega. És Negatius (del 13 de juliol al 12 d'agost), un muntatge sobre el fotògraf Robert Capa que ens recorda que, darrere aquest pseudònim, s'amagaven dos fotògrafs, un dels quals era una dona.

Al Teatre Romea, un muntatge multidisciplinari dirigit per Marta Pazos i interpretat per la cantant Christina Rosenvinge indaga en la memòria i la figura d'una poeta de l'antiguitat clàssica: Safo (del 14 al 24 de juliol). El mateix teatre acull del 29 de juliol al 6 d'agost noves representacions de l'espectacle de Sílvia Pérez Cruz Género imposible.

Entre la resta d'escenaris de la ciutat, l'Auditori acull Desert (16 i 17 de juliol), una nova proposta del cicle Escenes que posa a ballar el coreògraf Albert Quesada i els seus ballarins i ballarines al so d'un instrument de percussió molt especial que toquen els membres del grup Frames Percussion. El Sant Andreu Teatre, per la seva banda, programa Boira (20 i 21 de juliol), un espectacle poètic i oníric en què la companyia Voël combina el circ i la música en viu.

No us perdeu, finalment, la versió divertidíssima de Juan Mayorga del clàssic El diablo Cojuelo (del 19 de juliol al 7 d'agost) que porten a l'escenari del Teatre Condal la Compañía Nacional de Teatro Clásico amb la companyia de pallassos Rhum & Cia i direcció d'Ester Nadal.

Aquestes i altres propostes imprescindibles us esperen al Grec Festival de Barcelona. Consulteu la programació completa i compreu les vostres entrades al web del festival.

 

Espais diversos

Del 29 de juny al 31 de juliol

Horaris segons l'espectacle

Consulteu el preu de les localitats.

Comparteix aquest contingut

Compra d'entrades