Aquesta tardor, ressona el Grec
Tot i que s’estira gairebé sis setmanes, l’oferta escènica del Festival Grec és tan extensa —amb més de 90 propostes, impossible veure-ho tot!— i acull noms estatals i internacionals tan potents, que hi ha qui espera a la nova temporada per veure els espectacles de casa. Com una repesca després de l’estiu. També hi ha qui, ple d’entusiasme amb un espectacle, decideix repetir. En tot cas, aquesta tardor es presenta com una nova oportunitat per gaudir d’algunes de les joies del Grec, amb l’avantatge de conèixer-ne l’acollida de públic i la crítica que han tingut. Tot seguit, recollim les propostes que trobareu actualment o pròximament a la cartellera, coproduïdes pel festival o que compten amb la seva col·laboració.
Teatre
Després d’impactar el públic del Grec en la seva estrena a la Sala Beckett, El Monstre, escrita i dirigida per Josep Maria Miró, viatjarà al Teatre de Salt, el 4 d’octubre, per inquietar ara els espectadors i espectadores del festival Temporada Alta. La peça, fosca, vibrant i poètica sobre les ferides que arrosseguem i els monstres que habiten dins nostre, va guanyar el Premi Quim Masó i la interpreten Àurea Márquez, Joan Negrié i Albert Prat.
I fins a l’endemà, el 5 d’octubre, teniu l’oportunitat de recuperar, al mateix escenari on es va estrenar, la Sala Atrium, Compto cada passa meva sobre la Terra. Escrit per Lluïsa Cunillé amb direcció de Xavier Albertí, és un imperdible i colpidor monòleg protagonitzat per Oriol Genís, que es posa a la pell d’un home la nit abans de sotmetre’s a una operació de cor.
Continuem amb dues obres que també es van estrenar amb gran èxit al Grec i que trobareu, fins al 12 d’octubre, al mateix espai on es van veure. D’una banda, La tempestat, l’adaptació de La Perla 29 d’aquesta obra de Shakespeare que combina amor, venjança i molta màgia. Dirigida per Oriol Broggi i amb Lluís Soler al paper de Pròsper, el clàssic torna al Teatre de la Biblioteca de Catalunya amb un format íntim que aposta per l’essència del teatre i el treball actoral. L’altre retorn, en aquest cas a La Villarroel, és Grand Canyon, l’obra de Sergi Pompermayer que planteja un viatge de no retorn amb el somni de la ruta 66 a l’horitzó. La dirigeix Pere Arquillué i la interpreta un elenc encapçalat per Joan Carreras i Mireia Aixalà.
Qui va matar el meu pare és una altra estrena que va colpir fort al Grec, al Heartbreak Hotel, i que podrem tornar a veure al mateix espai fins al 2 de novembre. La producció de Sixto Paz basada en el text d’Édouard Louis és un muntatge punyent sobre classe, identitat i culpa. La dirigeix Pau Roca, i Dafnis Balduz n’és l’únic intèrpret.
També fins al 2 de novembre podreu gaudir d’un dels espectacles més aclamats per la crítica: Gegant, de Mark Rosenblatt. Dirigida per Josep Maria Mestres, compta amb Josep Maria Pou encarnant l’excèntric escriptor anglès Roald Dahl. Aquesta vegada, però, l’espectacle canviarà d’escenari, ja que en comptes del Teatre Romea es representarà al Teatre Goya.
Estrenada al Grec i presentada recentment a FiraTàrrega, Agrupación Señor Serrano es troba en plena gira d’Història de l’amor, un innovador espectacle que es llença a indagar en una arqueologia sobre l’amor i els seus mites a través de múltiples tècniques escèniques. Després de passar per Madrid i Vitòria, viatjarà a Itàlia i Bulgària per arribar al Temporada Alta el 22 de novembre i, ja el 21 de desembre, visitarà Mallorca.
Després d’estrenar el seu Manual per a éssers vius al Teatre del CCCB pel Grec, i presentar-lo a Noruega gràcies a la col·laboració amb el Figurteatret Nordland, La Mula reprendrà la gira catalana actuant al Teatre de l’Artesà del Prat de Llobregat (16 novembre), al festival Temporada Alta (21 de novembre) i al Centre de les Arts Lliures La Brossa (de l’11 al 21 de desembre), dins el cicle Objectes Perduts (IF programa expandit). L’espectacle forma part d’un díptic dedicat a la sorpresa i l’acte de meravellar-se encapçalat per l’exitós Thauma. En aquesta segona obra, el teatre plàstic se centra en el text escrit i cobra força amb l’ús del color i la llum com a elements estètics.
Estrenada també amb gran èxit al Teatre Akadèmia en el marc del Grec, Massilia continua el seu recorregut escènic amb dates confirmades a partir de la propera primavera: a Getxo, Galdakao, Calaf (18 d’abril) i, el gener del 2027, a Les Franqueses del Vallès. Amb aquesta proposta que narra la travessa d’un grup d’intel·lectuals i artistes cap a Buenos Aires, La Jarra Azul tanca una trilogia sobre els vaixells de l’exili republicà.
Acabem el repàs dels muntatges teatrals en curs amb MAMI, de Mario Banushi. Després d’estrenar-se a Grècia i visitar els festivals d’Avinyó i Grec, ha continuat la gira a Groningen, i del 9 a l’11 d’octubre farà parada a Hèlsinki. El 2026 reprendrà les actuacions viatjant a Nova York i París i el 24 i 25 d’abril serà als Teatros del Canal de Madrid.
Música
Després de passar pel Grec (obrint una nit compartida amb l’artista d’Arooj Aftab) i la Mercè —amb una plaça Catalunya entregada, en el marc del festival BAM - Barcelona Acció Musical—, Mar Pujol continua desplegant arreu la sensibilitat de Cançons de Rebost, acompanyada de la violoncel·lista Bruna González. Un debut proper i poètic que fusiona folk i pop i que ens retorna als orígens i la quietud. La podrem veure a Salt (3 d’octubre), al Jardí Botànic del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (4 d’octubre) i al concert de barraques de Fires de Girona (28 d’octubre), entre altres cites.
El 2 de desembre, en el marc de la 39a Fira Internacional del Llibre de Guadalajara (FIL), Lucia Fumero & Desilence presentaran Folklore, el concert amb visuals que van estrenar al Teatre Grec i que va esdevenir una autèntica experiència immersiva. L’univers sonor de la cantautora —amb influències de la música clàssica, el jazz o el folk— va prendre forma en el si d’uns suggeridors paisatges digitals que van embolcallar la proposta. Barcelona és la ciutat convidada d’aquesta rellevant cita literària, la segona més important del món després de la de Frankfurt.
Dansa
La Venidera va presentar NO (espectáculo en devenir) al Teatre Lliure, un work in progress que qüestiona la realitat des del buit i l’absència, a través d’un duo de dansa flamenca i espanyola. Aquest dijous, 9 d’octubre, tornarà a presentar-se en públic en el marc de la Fira Mediterrània de Manresa i, el 17 i 18 d’octubre, culminarà amb l’estrena absoluta de NO al Centro Danza Matadero de Madrid.
També els dies 9 i 10 d’octubre, Ihsane, l’últim espectacle del coreògraf belga-marroquí Sidi Larbi Cherkaoui, es podrà veure al Canadà. L’interpreten els ballarins i ballarines del Ballet du Grand Théâtre de Genève i d’Eastman i proposa una exploració familiar que es combina amb un homenatge a Ihsane Jarfi, la víctima d’un crim racista i homòfob registrat a Bèlgica el 2012.
Finalment, la companyia de dansa Humanhood tornarà al Mercat de les Flors amb noves funcions de Vortex els dies 4 i 5 de desembre. La peça va captivar el públic per la precisió i el virtuosisme en el moviment dels ballarins, que van sincronitzant-se a la perfecció amb l’atmosfera sonora cinematogràfica.
Circ
L’espectacle en estrena que va inaugurar el Grec i les Nuits de Fourvière de Lyon, Le Petit Cirque, de Pomme, Marie & Yoann Bourgeois, s’ha pogut veure en diversos festivals de França i forma part de la temporada del Théâtre de la Cité de Toulouse, l’Opéra de Dijon o el Théâtre des Bouffes du Nord de París, entre d’altres.
També a l’agenda de primavera, entre el 13 i 17 de maig del 2026 —encara no s’ha fet pública la programació— Pablo Molina estrenarà Candy a la Fira del Circ Trapezi de Reus, una obra creada en residència a la Fabra i Coats i que vam poder veure en preestrena al Grec. Especialitzat en equilibri sobre mans, contorsió, dansa i teatre, Molina hibridarà les diferents tècniques i disciplines per endinsar-se en un món surrealista.
Ecos d’un Grec que continua bategant.
CONTINUA LLEGINT: L’orgull de l’escena catalana al Grec