Un nou pla estratègic per convertir Barcelona en capital de la moda
El nou Pla estratègic de moda 2025-2030, un document de treball fruit del consens amb el sector que traça un full de ruta amb vuit línies d’actuació amb l’objectiu de situar la ciutat de Barcelona com a referent de la moda i el disseny d’autor. Es dota d’un pressupost anual de gairebé 1,3 milions d’euros per impulsar la moda com a motor creatiu, sostenible i innovador.
El Pla estratègic de moda 2025-2030, que vol acompanyar el creixement d’un àmbit estratègic en les indústries creatives de la ciutat, planteja un abordatge integral de totes les etapes, àrees i actors que en formen part. Formació, noves tecnologies digitals i internacionalització són alguns dels conceptes clau recollits en la mesura, que pretén assolir una indústria de la moda més sostenible, més digitalitzada i més competitiva.
Entre altres línies d’actuació previstes, s’impulsarà la difusió i promoció de la moda a través del programa d’activitats i exposicions del Disseny Hub Barcelona, i es planteja fomentar la interacció de la moda amb altres disciplines de les indústries creatives com poden ser l’art o la gastronomia.
Es crearà la Fashion Factory, i es dotarà, així, d’un nou espai el projecte d’emprenedoria Barcelona Fashion Foward d’acceleració d’empreses, per impulsar marques, dissenyadors i empreses del sector, per ampliar els serveis oferts i treballar per aconseguir-ne la visibilització. També es preveuen accions per promoure el comerç local, per exemple la recuperació de la Shopping Night, amb què es vol reforçar la presència de la moda de proximitat i el talent emergent.
Com a eix cabdal i destacat de la mesura, hi ha la promoció de models de consum i de producció sostenibles, apostant per una moda responsable amb iniciatives per promoure el reciclatge i l’economia circular, i també es fa incidència en la presència internacional de les marques catalanes, que participen en fires i mercats internacionals i col·laboren amb altres ciutats.
En aquest marc, destaca la passarel·la 080 Barcelona Fashion, que, mitjançant la col·laboració amb la Generalitat, dona protagonisme al talent emergent, les escoles de disseny i la innovació.
Dades del sector a la ciutat
A Barcelona hi havia, l’any 2024, un total de 5.152 establiments de societats empresarials, un 1,7% més que l’any anterior. El 13% pertanyen a la part industrial i el 87%, a la part de distribució i comerç. La part industrial es concentra a l’Eixample (28%), Sarrià – Sant Gervasi (18,2%) i Sant Martí (14,4%). El 17% es van constituir abans del 1990 i el 45,4% tenen menys de dotze anys. I la distribució i el comerç del sector de la moda estan formats per 4.407 societats, el 34,8% de les quals estan situades a l’Eixample, el 19,6% a Sarrià – Sant Gervasi i el 12,5% a Ciutat Vella.


