Pla de xoc per al comerç, els mercats i la restauració

El Districte de Sants-Montjuïc treballa per impulsar i consolidar el teixit comercial i econòmic dels seus barris en un moment de crisi com l'actual a causa de la pandèmia de la covid. Les accions previstes en el pla de xoc que ara s'impulsa volen dotar el sector de capacitat d'adaptació i resposta a la complexa situació actual i la incertesa associada.

15/10/2020 14:21 h

Mupert

Aquest pla de xoc, que es formula amb una mesura de govern presentada aquest 15 d’octubre al Plenari del Districte, consta de quatre línies estratègiques amb un total de 14 accions sota els següents preceptes:

  • L’adaptació del comerç als canvis i als reptes sanitaris i econòmics.
  • La innovació i la formació com a element de canvi, amb accions encaminades a promoure la diversitat comercial i l’adaptació a nous processos de venda.
  • La transversalitat del comerç en polítiques territorials, per promoure el treball i la cooperació amb l’administració.
  • La sostenibilitat ambiental en l’activitat econòmica, per aconseguir un major retorn social i ambiental i impulsar alhora l’economia social i solidària.

El comerç constitueix una de les activitats econòmiques fonamentals de Sants-Montjuïc, amb un pes del 25% sobre el total de l’economia i és un dels principals sectors generadors d’ocupació. L’activitat comercial al districte se centra en establiments de comerç alimentari, establiments dedicats a l’equipament personal i altres no alimentaris. Alhora, el sector compta amb un fort arrelament associatiu, fins al punt que moltes de les entitats comercials són un model de referència per a tota la ciutat, com són els eixos comercials de Creu Coberta, Sants Establiments Units i Sants–les Corts; les associacions de comercials del Poble-sec, la Marina i de Mercat Nou; la recent associació de comerciants Badal Bordeta Comerç; i també les respectives associacions de paradistes dels mercats de Sants, d’Hostafrancs i de la Marina.

Formació, innovació i proximitat

Ateses les mesures sanitàries i l’àmplia presència del comerç electrònic a la societat, la mesura de govern preveu impulsar nous models de distribució de mercaderies, amb un servei mancomunat de repartiment a domicili. La proposta, destinada tant als eixos comercials com a les associacions dels mercats municipals, vol afavorir el comerç de proximitat també a domicili, amb la intercooperació dels diferents agents per contractar un servei de repartiment generat des d’una entitat de l’economia social i solidària que asseguri unes condicions laborals, socials i ambientals dignes.

D’altra banda, des del Districte de Sants-Montjuïc s’està estudiant la possibilitat de promoure microplataformes de distribució de mercaderies per al proveïment dels comerços i establiments, per tal de reduir la congestió urbana i disminuir les emissions contaminants, afavorir el comerç local i millorar-ne l’eficiència energètica.

Per promoure la diversificació comercial i alhora dinamitzar els locals buits, el Districte posarà a disposició de l’emprenedoria dels barris i la ciutat una “botiga tester”. És a dir, un local buit que es lloga per un temps limitat i amb unes condicions que permetin avaluar la viabilitat del negoci. Una prova pilot permetrà avaluar alhora la implantació a diferents barris de Sants-Montjuïc.

La mesura de govern també impulsa accions de formació per respondre a les necessitats dels i les comerciants, i millorar les seves competències digitals. En aquest sentit, es donarà un nou impuls a plans de digitalització que inclouen les vessants de comunicació, gestió i venda dels comerços. Fins al setembre de 2020, 18 empreses ja s’han beneficiat d’aquest servei.

Etiquetes associades a la notícia

Notícies relacionades