Abans de reservar un apartament turístic, comproveu que sigui legal

Després de dos anys de pandèmia, el juny l’Ajuntament de Barcelona va intensificar el pla de xoc per detectar pisos turístics il·legals. Fins ara l’equip municipal de rastrejadors ha detectat 500 anuncis que oferien pisos turístics sense llicència. La campanya “Abans de llogar un pis turístic, mira que sigui legal”, de l’Ajuntament de Barcelona, vol conscienciar els visitants sobre la importància d’allotjar-se en apartaments amb llicència i apel·la els visitants i els veïns a ajudar en la detecció d’aquests habitatges turístics il·legals.

15/07/2022 13:07 h

Ajuntament de Barcelona

Què podeu fer si sospiteu que un apartament turístic no té llicència?

A través del web www.fairtourism.barcelona els visitants i el veïnat poden:

  • Cercar i verificar si un allotjament que s’anuncia com un habitatge d’ús turístic disposa d’una llicència vàlida i és legal.
  • Avisar, a través d’un formulari, als serveis municipals davant la sospita que un habitatge s’estigui utilitzant amb un ús turístic de manera il·legal.

Detectats 500 anuncis de pisos turístics il·legals

L’equip municipal de rastrejadors, format per 70 persones, ha detectat 500 anuncis d’apartaments turístics sense llicència des de la reactivació del pla de xoc contra els pisos turístics il·legals, el mes de juny. Un cop detectats aquests anuncis, es demana a les plataformes la retirada dels anuncis dels seus webs i s’inicia un expedient sancionador, que pot acabar amb multes d’entre 3.000 i 60.000 euros. Des de la posada del pla de xoc, s’han obert 8.100 expedients sancionadors i 7.400 ordres de cessament.

Quins requisits ha de complir un habitatge turístic?

Només els habitatges d’ús turístic garanteixen tots els drets als hostes. Un apartament turístic legal ha de disposar de:

  • Llicència municipal que acrediti que compleix tots els requisits establerts per la llei i la normativa urbanística.
  • Cèdula d’habitabilitat. No poden allotjar-s’hi més persones de les que estableix la cèdula.
  • Número d’inventari del Registre Turístic de Catalunya (NIRTC). A l’habitatge hi ha d’haver un cartell amb aquest número, que s’ha de facilitar als visitants un cop formalitzin la reserva.
  • Un telèfon disponible durant les 24 hores del dia per resoldre incidències.