Els serveis municipals contra la violència masclista continuen actius durant l’estat d’alarma

Des de l’inici de l’estat d’alarma provocat per la Covid-19, els serveis municipals especialitzats en violència masclista s’han mantingut actius per continuar atenent les dones, els menors i totes les persones que es puguin trobar en una situació de vulnerabilitat.

05/04/2020 12:36 h

Ajuntament de Barcelona

La situació de confinament ha obligat a adaptar alguns dels serveis municipals contra la violència masclista a aquestes circumstàncies excepcionals per garantir els recursos essencials i l’atenció en situacions de risc. L’aïllament i la incertesa social i econòmica poden augmentar la vulnerabilitat de les dones i els infants i incrementar els casos de violència masclista. Entre el 16 de març i el 3 d’abril, s’han atès 537 dones de mitjana cada setmana.

En aquest espai es pot consultar el següent:

  • Serveis municipals contra la violència masclista en funcionament.
  • Recursos específics adreçats a dones, comerços, comunitats i veïns i veïnes, amb consells sobre com cal actuar.
  • Recursos per a treballadores de la llar i de les cures, habilitats a través de Barcelona Cuida.

A quins serveis municipals es pot adreçar una persona que estigui vivint una situació de violència masclista?

Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA)

El SARA ofereix atenció presencial i telemàtica específica a persones en situacions de violència masclista: dones, infants i adolescents, persones LGTBI i qualsevol persona afectada per aquest tipus de violència.

  • De dilluns a divendres, de 9.00 a 15.00 hores
  • Tel. 932 915 910 i 932 915 920
  • Carrer de Marie Curie, 16

Fora de l’horari d’atenció del SARA, es pot contactar amb el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB), al 900 703 030, que atén tots els casos de risc les 24 hores els 365 dies de l’any.

A més, es garanteix l’allotjament d’urgència per a dones i infants en situació de vulnerabilitat als dispositius habituals i s’ha arribat a un acord amb un operador de pisos turístics que permetrà decidir si són necessaris apartaments en aquests allotjaments.

Telèfons contra la violència masclista

Continuen actius i a ple rendiment els serveis telefònics d’atenció a la violència masclista, que donen cobertura a tot Catalunya. És un recurs que ofereix atenció gratuïta, confidencial i en 124 idiomes i que proporciona tant informació sobre la violència masclista com mecanismes d’activació dels serveis d’intervenció en cas d’agressió.

  • Tel. 900 900 120
  • Tel. 016
  • 24 hores, 365 dies

Assessorament jurídic per a dones

Es posa en marxa un nou servei telefònic d’orientació jurídica per a dones, per poder fer consultes sobre accés a ajuts, temes laborals, guarda de menors, processos judicials, violència i estrangeria.

  • De dilluns a divendres, de 10.00 a 18.00 hores
  • Tel. 639 534 814

Serveis socials

Durant l’estat d’alarma, nou centres de serveis socials estaran de guàrdia per atendre urgències socials, de 9.00 a 14.00 hores. Fora de l’horari d’atenció d’aquests centres, es pot contactar amb el CUESB.

Servei d’Atenció a Homes (SAH)

El SAH ofereix atenció telefònica a homes que tinguin dificultats per gestionar emocionalment el confinament. A través de l’acompanyament de professionals especialitzats, proporciona pautes per identificar els comportaments i les actituds violentes, assumir-ne la responsabilitat i les conseqüències i buscar alternatives no violentes en les seves relacions.

  • Tel. 933 491 610
  • De dilluns a divendres, de 10.00 a 20.00 hores

Més serveis especialitzats

A més, altres serveis especialitzats continuen actius i ofereixen atenció telemàtica, com els següents:

Recomanacions específiques per abordar la violència masclista

Per proporcionar pautes d’actuació en situacions de violència masclista, s’han elaborat tres guies adreçades als col·lectius següents:

  • Dones: disposen de recomanacions de seguretat i prevenció, a més d’una guia sobre com s’ha d’actuar en cas que es produeixi una agressió.
  • Comunitats i veïnat: si es detecta un possible cas de violència masclista en l’entorn de la comunitat, aquesta guia proporciona pautes sobre com s’ha d’actuar.
  • Comerços: en cas de detectar un cas de violència masclista que afecti una clienta, és recomanable consultar aquesta guia.

Servei d’atenció per a treballadores de la llar i de les cures

‍A més, Barcelona Cuida activa un pla d’actuacions per a les treballadores de la llar i de les cures, amb consells de prevenció del contagi de la Covid-19 i telèfons d’acompanyament sanitari, emocional i jurídic. Aquest col·lectiu pateix de manera estructural la vulneració de drets i un alt grau de precarietat, sovint aquestes persones no tenen contractes formals, estan en situació administrativa irregular o estan fora del règim general de la Seguretat Social. En la situació actual de confinament, tot i que fan una feina fonamental, es troben encara més desprotegides.

Etiquetes associades a la notícia