Noves mesures per fomentar la digitalització dels comerços de la ciutat

S'impulsa una nova bateria de programes i accions per fomentar la digitalització dels comerços a Barcelona en un moment en què això és molt necessari per als establiments presencials. L’objectiu és facilitar la transformació digital del comerç i la restauració de barri i crear avantatges competitius, millorar el nivell de maduresa i donar resposta a les noves necessitats dels consumidors digitals.

14/06/2020 10:35 h

Ajuntament de Barcelona

Durant el confinament s’ha accelerat i consolidat la tendència dels últims anys d’increment del comerç electrònic. Des del primer moment en què es va decretar l’estat d’alarma, es va posar en marxa un pla de reactivació del comerç, i ara es volen impulsar accions per preparar l’escenari de futur amb les mesures següents:

Subvencions per al suport a la transformació digital

Nova línia de subvencions de 500.000 euros per a la transformació digital del comerç de proximitat i la restauració de barri, que suposa un increment del 66% respecte als 300.000 euros de l’any passat. A més, serà ampliable en cas que el nombre de sol·licituds ho requereixi.

Es pot sol·licitar des del 22 de juliol fins al 21 d’agost a la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona o a les oficines d’atenció ciutadana per a les persones físiques que no estiguin obligades a relacionar-se amb l’Administració de manera telemàtica, i la quantia de la subvenció serà del 50% del cost de projecte amb un màxim de 7.500 euros per sol·licitud.

Poden accedir a aquests ajuts els establiments següents, sempre que estiguin situats en planta baixa a peu de carrer i tinguin domicili fiscal a Barcelona:

  • Establiments comercials individuals de venda al detall.
  • Parades de mercats municipals. La resta d’establiments comercials col·lectius de venda al detall en quedaran exclosos.
  • Establiments comercials individuals que prestin algun dels serveis següents:
    • Tallers i serveis de reparacions mecànics
    • Serveis fotogràfics i audiovisuals
    • Copisteries i arts gràfiques
    • Serveis de reparacions
    • Agències de viatges detallistes
    • Tintoreries i bugaderies
    • Perruqueries, salons d’estètica i bellesa
    • Servei de menjar preparat i càtering
    • Bars i restaurants
    • Clíniques veterinàries amb botiga física

D’acord amb aquestes necessitats, la línia d’ajuts anirà destinada a quatre tipus de projectes:

  • Presència bàsica o àmplia a internet.
  • Presència activa a internet.
  • Transformació de l’establiment en comerç i restauració digital.
  • Digitalització dels processos de l’establiment.

Formació en línia per als propietaris i per als treballadors dels establiments

El Cibernàrium, el servei de divulgació i capacitació tecnològica de Barcelona Activa, posa en marxa una formació en línia específica per al sector comercial amb l’objectiu d’afavorir el coneixement i la pràctica d’habilitats i competències digitals de comerciants i restauradors.  Inclourà dues fases:

  • S’estan oferint més de 52 cursos en línia gratuïts amb 130 hores de formació, estructurats en blocs pedagògics desglossats en diferents lliçons amb un públic potencial de 52.000 persones al mes.
  • Un cop posats en marxa els cursos, es preveu que es creï una taula tècnica que en farà el seguiment i identificarà les noves àrees de coneixement en les quals cal incidir per formar el sector del comerç. Arran d’aquesta anàlisi, es crearan nous continguts amb format d’aules virtuals d’entre 90 i 120 minuts de durada.

Plans de digitalització personalitzats

S’ha creat un suport tècnic especialitzat per acompanyar les petites empreses i les persones autònomes en el disseny i la implementació del seu propi pla de digitalització personalitzat, que ja es pot sol·licitar a través de l’Oficina d’Atenció a les Empreses i del web de Barcelona Activa. Està destinat a les empreses amb domicili social a l’àrea metropolitana de Barcelona, i amb una plantilla màxima de deu treballadors. El suport s’estructura en tres fases:

  • Diagnosi inicial per determinar el nivell de digitalització de l’empresa i les possibilitats de millora.
  • Assessorament per a la realització del pla de digitalització a partir de la diagnosi inicial i suggeriment de la formació en línia que caldrà que facin els responsables.
  • Acompanyament en el desplegament del pla de digitalització i en el seguiment de la consecució d’objectius.

Estudi sobre competències digitals emergents en comerç i restauració

La Fundació BCN Formació Professional, juntament amb els gremis, les associacions i les empreses del sector del comerç i restauració, porten a terme un treball de camp per detectar i identificar les dades significatives que aportin informació sobre la situació actual, les necessitats de competències i perfils professionals en relació amb la transformació digital del comerç i la restauració a Barcelona. Es preveu que estigui enllestit a la tardor.

Al mes de gener es farà un altre treball de camp per analitzar l’efecte de les mesures de transformació digital posades en marxa en els comerços participants per obtenir informació de primera mà del sector.

Mercat web únic per al conjunt del comerç de la ciutat

S’està impulsant la creació d’un mercat web que inclogui totes les plataformes existents i els establiments del conjunt de la ciutat. Aquesta plataforma permetria als clients comprar directament productes o serveis i també accedir als webs propis de cada servei. Es preveu que aquesta eina aplegui les diferents plataformes existents amb l’objectiu d’apostar per una única plataforma com a espai agregador de la venda en línia.

Aquest agregador permetrà disposar, entre altres utilitats, de les següents:

  • Filtre de botigues per productes comercialitzats: llibres, electrònica, joguines, animals de companyia, perruqueries.
  • Mapa per districtes i barris per conèixer totes les botigues en una determinada zona en què s’apliqui un filtre per tipus de producte.
  • Informació de cada una de les botigues.
  • Enllaç a WhatsApp o a un servei de xat o missatgeria instantània o videotrucada.
  • Sistema de reserva de cita prèvia per internet.
  • Possibilitat de pagament per via telemàtica.
  • Informació de sistema d’entrega o recollida, o sistema de seguiment de l’enviament i lliurament.
  • Horaris especials per a la gent gran i altres col·lectius.
  • Màrqueting: recomanacions de productes similars, secció de comentaris i personalització del web de cada botiga.

En el mateix sentit, s’està treballant també en un mercat web dels 42 mercats municipals de Barcelona, que es preveu que estigui operatiu a finals d’any. La idea seria que tots els mercats tinguessin la seva pròpia “finestra” a la plataforma, amb totes les parades que vulguin participar de cada equipament.

Etiquetes associades a la notícia