El primer simulador de vol del món

10/04/2015 08:32 h

Susagna Alcón

L’Avió del Tibidabo és una reproducció del primer aparell que va volar a l’Estat, i des del 1928 ha recorregut l’equivalent a 15 voltes al món. El doctor Andreu va encarregar-lo perquè la ciutadania pogués experimentar un vol, i de fet, els barcelonins de l’època parlaven del trajecte com un enlairament autèntic.

Vídeo ‘L’Avió del Tibidabo’

L’Avió del Tibidabo és una de les atraccions més emblemàtiques del parc d’atraccions i una de les que millor reflecteix l’època en què va ser fundat aquest parc, un moment en què l’enginyeria meravellava i la conquesta del cel constituïa una innovació. Es va inaugurar el 23 de setembre del 1928, just un dia abans de les Festes de la Mercè, i l’esdeveniment va tenir un gran ressò; tan sols uns mesos abans un avió pràcticament idèntic havia estrenat el pont aeri entre l’aeroport del Prat i el de Carabanchel, a Madrid.

Tal com explica Marià Hispano, arxiver del Tibidabo, “és el primer simulador de vol del món, perquè el doctor Salvador Andreu va convertir una reproducció quasi exacta d’un avió real en una atracció”. L’objectiu era que la ciutadania pogués gaudir d’un viatge que en aquella època feia molt poca gent, i de fet, “quan algú pujava a l’Avió del Tibidabo, ho explicava com una experiència vivencial autèntica”. La sensació dels adults de l’època era increïble si es mira des de la perspectiva actual, perquè, tot i que l’atracció se subjecta a una grua, la publicitat havia de ressaltar la seguretat de l’aparell.

Un viatge al passat

L’impacte que causa l’avió en l’actualitat és una altre, però l’atracció encara impressiona. “El primer que sorprèn avui dia és la fragilitat, perquè és un espai contradictori: és un context d’aviació, però és acollidor, recorda una llar”, argumenta Hispano. La distribució és com la d’una casa, amb un lloc per deixar-hi les maletes, a l’entrada; un bany com el que en aquella època tenien molts habitatges, i tot seguit el saló, on deu passatgers s’asseien en seients de pell i vora unes finestres de fusta. “Aquest aspecte és el que li dóna tota la màgia, però també sorprèn que un aparell igual pogués anar de Barcelona a Madrid, i realment no van haver-hi accidents; per tant, va ser un avió molt segur”, explica.

Al llarg dels anys, moltes generacions de barcelonins han gaudit de l’experiència i han fet d’aquest avió peculiar un dels més “viatjats” del món. Des del 1928 ha recorregut una distància equivalent a 15 voltes del món o a 8.000 viatges entre Barcelona i Madrid, tota una proesa si tenim en compte que mai no ha abandonat la seva situació privilegiada, a 500 metres per damunt del parc d’atraccions més antic de la ciutat.

Més informació