Els 43 mercats municipals tindran un marketplace comú per vendre els seus productes

Serà el gran mercat online de Barcelona, on els professionals de les més de 2.000 establiments dels mercats de la ciutat podran mostrar els seus productes, serveis i ofertes, fer les transaccions corresponents i gestionar les comandes

26/10/2020 15:54 h

Ajuntament de Barcelona

L’Ajuntament a invertirà 2.810.800 euros fins a finals de 2022 per implantar un Pla de Digitalització del Sistema de Mercats que posi al dia tant la gestió com el sistema de venda dels 43 mercats municipals de Barcelona. L’Institut Municipal de Mercats i la Federació de Mercats Municipals (FEMM) han arribat a un acord per col·laborar en la creació del nou marketplace, el nou aparador digital dels mercats de Barcelona.

En una primera fase, el sistema s’implantarà
als mercats de Provençals i del Clot

En les darreres dècades, els edificis de la xarxa de mercats de la ciutat han passat per una intensa remodelació en la qual, només en els darrers 4 anys s’hi han invertit 100 milions d’euros. Ara és el moment de passar d’actualitzar els equipaments a actualitzar la gestió, la manera com els mercats es presenten davant la ciutadania, i els sistemes de compra venda.

El model Mercats de Barcelona ha estat referent d’èxit al món, consolidant una xarxa d’equipaments que són referents i centres neuràlgics de cada un dels barris on estan ubicats, prescriptors i principals distribuïdors de producte fresc de qualitat a la ciutat. L’arribada de la pandèmia de la covid-19 ha posat encara més en relleu aquest paper i ha reforçat la connexió entre la ciutadania i els mercats, que han vist com havien d’implementar en poques setmanes vies innovadores de venda davant la situació de confinament.

En aquest context, l’Institut de Mercats posa en marxa el Pla de Digitalització de Sistemes per fer un pas més i consolidar una xarxa d’equipaments que aprofiti les sinèrgies i el potencial de treballar conjuntament, de manera més homogènia i eficient. L’objectiu és basar-se en la proximitat i la confiança que els barcelonins i barcelonines tenen ja en els seus mercats per actualitzar les maneres de fer i introduir noves eines que ajudin a arribar al conjunt de la ciutadania, facilitant la compra online o la recollida fora de les hores d’obertura.

La iniciativa més destacada és, sense dubte, la posada en marxa d’aquí uns mesos del nou Marketplace dels mercats de Barcelona, que permetrà la venda online de qualsevol dels 43 mercats de la ciutat, però el pla també inclou la instal·lació de guixetes per facilitar la compra takeaway, la posada en marxa d’un nou sistema per conèixer i analitzar els consums de cada mercat, la instal·lació de pantalles digitals per a la promoció dels productes, serveis i activitats o la instal·lació del sistema compta-persones que va començar a funcionar a l’agost no només per limitar els aforaments sinó per conèixer el comportament de la clientela i adequar el funcionament a les seves necessitats.

Marketplace: el gran mercat on line de Barcelona

A la primavera de 2021 es posarà en marxa el Marketplace conjunt dels 43 mercats municipals. Serà el gran mercat online de Barcelona, el lloc virtual on els professionals de les més de 2.000 establiments que cada dia aixequen persianes als mercats de la ciutat podran mostrar els seus productes, serveis i ofertes, podran fer les transaccions corresponents i podran gestionar les comandes. La plataforma de venda online dels mercats es completarà amb les diferents opcions de recollida de les comandes: al mateix comerç, a domicili o que el client les reculli a les guixetes (lockers) que s’hi instal·laran i a les quals es permetrà l’accés fora de l’horari comercial.

La iniciativa, en preparació ja des de començaments de 2020, es converteix també en un canal sòlid, unificat i reconeixible per a la ciutadania, que recull l’experiència del conjunt d’iniciatives que els mercats municipals van anar posant en marxa des del decret de l’estat d’alarma. Aquestes iniciatives van aconseguir que es seguís donant servei a tota la clientela, facilitant encàrrecs centralitzats per whatsapp o per correu electrònic, fent que el temps de recollida de comandes fos el menor possible, o fent arribar la comanda a les persones amb mobilitat reduïda o que no podien sortir de casa.

Ara, l’objectiu de la nova plataforma és que els mercats es projectin més enllà de les parets dels seus equipaments per facilitar la compra a la clientela actual i, a la vegada, possibilitar-la a aquelles persones que no compren al mercat perquè tenen dificultats d’accés, perquè no el tenen a prop o perquè no poden coincidir amb l’horari d’obertura.

La iniciativa estarà gestionada per un operador especialitzat i s’hi podrà accedir a través de la nova pàgina web dels Mercats de Barcelona i a través d’una app creada ad hoc que possibilitarà la compra online.

De cara als comerciants, més enllà de poder oferir i vendre els seus productes, la plataforma els permetrà rebre i gestionar comandes, així com fer el repartiment de les comandes a domicili o a través de les guixetes als mercats. Igualment, la plataforma els facilitarà la gestió del seu catàleg de referències, els serveis de gestió de cobrament i un canal d’atenció específic per resoldre incidències i dubtes.

Lockers

El Marketplace comú serà el nou canal conjunt de presentació i venda dels productes. El servei es completarà amb la implantació d’una xarxa de guixetes per a producte sec i refrigerat als mercats que s’anirà instal·lant progressivament a partir de la primavera de 2021.

En una primera fase, es farà el desplegament a 14 mercats de Barcelona per tal d’avaluar-ne l’ús per part de la ciutadania i els comerciants abans d’instal·lar els lockers a la resta de mercats. Els primers mercats on s’instal·larà seran:

  • La Boqueria
  • La Concepció
  • El Ninot
  • Lesseps
  • Sants
  • Sarrià
  • Sant Antoni
  • Provençals
  • El Carmel
  • El Clot
  • Felip II
  • Sagrada Família
  • Santa Caterina
  • Horta

Control d’aforaments als mercats

Disposar de dades dels accessos als mercats municipals és essencial per tal de quantificar l’impacte que tenen els equipaments als seus barris i la distribució horària de les visites als diferents mercats. Les dades són la base per poder adequar després el funcionament de cada equipament a les necessitats i al ritme d’afluència de la seva clientela.

Des del març, i a causa de la situació derivada de la Covid-19 s’afegeix una nova necessitat: controlar de forma estricta els aforaments per tal de garantir que no se superen els màxims permesos.

Per tal d’obtenir aquestes dades, a l’estiu va començar la instal·lació de sensors que registren el número de persones que entren i surten a cada moment per tots els accessos dels mercats. Els usuaris visualitzen en una pantalla instal·lada damunt les portes quin és l’aforament màxim i l’aforament en el moment en què volen accedir al mercat. S’indica clarament la possibilitat o no d’accés.

Aquesta informació és imprescindible en el moment actual de necessitat de control estricte per motiu de la pandèmia, però en termes generals ofereix la possibilitat d’obtenir informació molt útil per prendre decisions de millora de servei a la ciutadania. Cal destacar que en tot moment cal garantir que el sistema compleix els requeriments derivats de la normativa de protecció de dades, per això els sensors són instal·lats zenitalment als accessos i no fan cap gravació de les imatges.

Xarxa de pantalles i eina de gestió de continguts

Com a element més visible del pla centralitzat de comunicació, s’hi instal·larà a tots els mercats una xarxa de pantalles i de microordinadors amb programari de control remot que permetrà difondre o bé continguts comuns a tota la xarxa o bé específics de cada equipament. Les pantalles es començaran a instal·lar a la primavera de 2021. D’aquesta manera, el sistema de gestió de continguts permetrà oferir informació als usuaris sobre els productes i serveis dels mercats i també d’altres activitats i iniciatives del districte que contribueixin a la dinamització del teixit comercial, cultural i associatiu.

Sistema centralitzat de dades

En els propers mesos l’Institut de Mercats Municipals de Barcelona es dotarà d’un nou pla de sistemes per tal de comptar amb un volum d’indicadors que permeti una millor gestió de la xarxa i que les decisions que es prenguin estiguin amb la màxima consonància amb les necessitats de la ciutadania.

En primer lloc, i per tal de connectar tots els dispositius de seguiment i control als mercats, es desplegarà entre 2021 i 2022 una nova infraestructura de telecomunicacions instal·lant-hi fibra òptica i la dotació electrònica necessària d’acord amb les especificitats arquitectòniques de cada edifici.

A banda, s’instal·laran sensors de diferents tipologies (climàtics, corrent elèctrica, incendis, intrusions..) connectats a una central d’alarmes per disposar en temps real de dades clau per tal de detectar possibles anomalies i garantir una ràpida actuació davant de qualsevol eventualitat.

Tot aquest volum d’informació, juntament amb altres com el de l’afluència de persones al mercat, es recollirà en un sistema unificat que permetrà visualitzar les dades de tots els mercats de manera agregada, i aplicar les accions més adients d’acord amb les dades i indicadors que se n’obtinguin.

Nou logo de mercats i  nou web: mercats.barcelona

L’etapa que ara inicien els mercats de Barcelona es basa en dos pilars: posar el dia el pla de sistemes i la gestió, digitalitzant-se, i reforçar el funcionament dels mercats com una xarxa cohesionada d’equipaments, aprofitant les sinèrgies. En aquestes dues idees es basa el nou logo de l’Institut Municipal de Mercats, dissenyat per Gonell comunicació. La marca vol unir la singularitat de cada mercat, amb el seu paper com a àgora del seu barri, amb la força com a xarxa potent amb 40 equipaments, que dota Barcelona d’un tret distintiu reconegut a tot el món.

També són aquestes dues idees les que guiaran el nou web que aglutinarà les tres vessants dels mercats: la gestió municipal, la dels mercats com a àgora central dels seus barris i la d’agents educadors. Finalment, es treballa per a construir un repositori d’imatges que aglutinarà fotografies i actuals dels diferents mercats de la ciutat.

Neix la FEMM, l’associació única de comerciants dels mercats de Barcelona

La nova etapa implica reforçar el treball conjunt dels 43 mercats de Barcelona. En aquest sentit, no només s’actualitza la manera de treballar de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona per cons

truir una xarxa consolidada, sinó que les dues associacions de comerciants existents fins ara es fusionen en una de sola, la Federació de Mercats Municipals (FEMM), que passa a representar les més de 2.000 parades de mercats de Barcelona.