Èxit en la primera Hackató online per trobar solucions innovadores al comerç local de Barcelona

Aquest 20 de juny s’ha celebrat la primera Hackató online de Comerç de Barcelona, un esdeveniment online on persones desenvolupadores web, expertes en disseny, ingenieria o del món del comerç s’han trobat per engegar solucions innovadores per al comerç de proximitat a Barcelona. A la competició han participat més d’una cinquantena de persones organitzades en un total de 10 equips. L’equip vencedor ha estat el liderat per Rubén Heras i el projecte MERCO, que obtindrà 10.000 euros per desenvolupar el prototip.

25/06/2020 09:41 h

Districte Horta-Guinardó

L’esdeveniment, que s’ha desenvolupat durant un total de 8h a distància, ha estat impulsat per la Regidoria de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb Iniciativa Barcelona Open Data. En la presentació de l’acte, ha intervingut Montserrat Ballarín, Regidora de Comerç, Mercats, Règim intern i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona. La regidora ha recordat la rellevància del comerç com a eix vertebrador de la societat barcelonina que genera “riquesa”, “seguretat” però també “cohesió social”.

Alhora, ha insistit en la necessitat d’introduir el sector dins la roda de la digitalització, especialment en un context delicat després de la crisi sanitària. “La covid-19 ha posat en evidència les debilitats i fortaleses del sector: en el moment en què un comerç es tanca, només aquells que poden vendre o treballar en un e-commerce poden donar servei”, ha recalcat. Així, ha declarat que és amb esdeveniments com la Hackató que l’Ajuntament vol preparar el comerç local per reinventar-se i poder competir “en un context amb grans operadores”.

A continuació, la cofundadora d’Iniciativa Barcelona Open Data, Lourdes Muñoz,  ha insistit en la voluntat d’IBOD “d’ajudar a transformar les dades obertes en valor econòmic, públic i social”. “Creiem sens dubte que Barcelona té una massa de coneixement i talent digital però és molt important canalitzar-ho”, ha declarat. També ha afegit que administracions com l’Ajuntament de Barcelona tenen datasets de locals comercials molt potents, com el ‘Cens d’ocupació de baixos de la ciutat de Barcelona’, i que, des de l’organització de l’esdeveniment,  es convida als participants a utilitzar-lo per desenvolupar les seves solucions.

En acabar, Karma Peiró, periodista de dades i dinamitzadora de la jornada, ha recordat la dinàmica de la Hackató i ha presentat a les persones mentores Anna Moliner, Diego Pascual, i Juan Romero que han ajudat i guiat als diferents equips en diferents moments del dia. Al voltant de les 17.30h els equips participants han presentat en obert i en un temps de cinc minuts els seus aplicatius al jurat. En total s’han presentat 10 projectes des d’aplicacions mòbils centrades a promoure la venda online fins a aplicatius com mapes o formularis web més senzills i intuïtius per a col·lectius menys digitalitzats.

Després, el jurat, integrat per Anna Moliner, especialista en innovació digital i usabilitat; Diego Pascual, arquitecte de software; Juan Romero, enginyeria, software, innovació; Núria Paricio, Gerent de Barcelona Oberta; Fèlix Ortega, Director General de Barcelona Activa SA; i Manel Vázquez, director de Comerç, Restauració i Consum s’han reunit a deliberar.

La mentora Anna Moliner ha anunciat els tres equips classificats i l’equip guanyador. La primera posició ha estat per a l’equip 9 amb el projecte MERCO integrat per Rubén Heras Ruperto, Alejandro Ruesga, Gerard Coll Barranco i Albert Gines.  L’equip vencedor ha desenvolupat un app que busca incentivar la venda online i potenciar els negocis locals. L’app permet ingressos directes als comerciants, pagaments online, gestió de botiga i alhora integra Big Data. L’equip guanyador disposarà d’un pressupost màxim de 10.000 euros per desenvolupar l’aplicatiu així com una presentació en públic en un esdeveniment de l’Ajuntament de Barcelona.

La segona posició ha sigut per a l’equip 8 amb l’aplicatiu APPROPA’T integrat per Luis Vicente, Juanjo Torres i Sergio Fragua. Appropa’t busca convertir-se en una app per dotar d’eines digitals  als comerços locals, on poder llançar promocions de col·laboració entre comerços. El tercer lloc ha estat per a l’equip 7 amb l’app ‘YoLocal’, una iniciativa de Blanca Ortega López, Irina Ovary Dalmau i sergi Fragua Ortega. La seva proposta busca, d’entre altres coses, afavorir el fet de poder realitzar tota la compra dins el mateix barri i així ajudar en la recuperació econòmica, crear comunitat i alhora evitar la gentrificació a la ciutat.

Per últim, el jurat ha volgut fer una menció especial a l’equip 5 format per Jaime Rios Ruiz, Albert Oller Arroyo i Joe Romero Garcia per adequar la seva proposta a la dinamització de locals buits. La iniciativa de l’equip és ‘Open Comerç Map BCN’, un mapa que permet visualitzar la quantitat de comerços per activitat o els comerços pròxims per activitat en una zona, una eina molt potent per a emprenedors per buscar locals buits disponibles o detectar necessitats per àrees.

Finalment, Félix Ortega, Director General de Barcelona Activa, ha volgut tancar la jornada amb l’agraïment de nou a tots els participants i amb l’enhorabona a l’equip guanyador i als finalistes. “Des de Barcelona Activa seguirem impulsant la digitalització dels comerciants i dels usuaris, especialment els afectats per la bretxa digital”.

Etiquetes associades a la notícia