Perllongament de la línia Llobregat-Anoia dels FGC entre la plaça Espanya i Gràcia

05/01/2017 11:31 h

Ecologia Urbana

El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya adjudica el projecte bàsic d’aquesta prolongació, que consisteix en quatre quilòmetres nous i tres noves estacions, així com la remodelació de l’estació de la plaça Espanya. Se’n beneficiaran més de 68.000 usuaris al dia.

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat per 1,7 milions la redacció del projecte bàsic d’extensió de la línia Llobregat – Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) entre les estacions de plaça Espanya i Gràcia.

El projecte, que té un termini de redacció de 10 mesos, es centrarà en la construcció de 4,1 quilòmetres nous de túnel, el què implicarà tres noves estacions i la remodelació de l’estació de plaça Espanya. El pressupost estimat per l’obra és de 321 milions d’euros.

Millor connexió i servei a la ciutadania

Amb la prolongació de la línia, es connectaran les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès, actualment només accessible amb transbordament a metro, i s’afavorirà l’accés directe cap el centre de la ciutat.

Aquesta remodelació beneficiarà a més de 19 milions de viatgers anuals (inclosos els usuaris actuals de la Llobregat-Anoia), que significa més de 68.000 usuaris al dia.

En aquest sentit, la connexió de les línies és una mesura per incrementar els usuaris del transport públic i reduir l’ús del vehicle privat a motor, principal causa de la contaminació a Barcelona.

Actualment, un 44% dels vehicles que circulen per la ciutat procedeixen de fora de la ciutat. Així, segons el projecte, fins a 9.000 usuaris nous deixarien el cotxe i agafarien el transport públic amb la millora de la connectivitat i l’accés al centre de Barcelona.

Més cobertura a l’Esquerra de l’Eixample i a Gràcia

La connexió de les dues línies ampliaria la cobertura de transport públic a la Nova Esquerra de l’Eixample, una zona densament poblada que compta amb diversos equipaments neuràlgics, com són l’Hospital Clínic o l’Escola Industrial, entre altres.

Per altra banda, afavorirà la connectivitat ferroviària del districte de Gràcia i incrementarà la intermodalitat, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia, que actualment finalitza a la plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària, i altres línies d’FGC.

El perllongament de la línia Llobregat-Anoia està inclòs dins del Pla Director d’Infraestructures 2011-2020.

Quatre estacions adaptades

L’actual projecte inclou quatre estacions adaptades a persones amb la mobilitat reduïda, que seran la plaça Espanya i tres estacions de nova construcció.

Les noves estacions seran a Hospital Clínic, al carrer d’Urgell, entre Rosselló i Còrsega, que permetrà l’intercanvi amb l’L5 del metro; Francesc Macià, al carrer d’Urgell, entre Buenos Aires i la plaça Francesc Macià, que facilitarà l’intercanvi amb el Trambaix; i a Gràcia, a la travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, que connectarà amb la línia d’FGC Barcelona-Vallès.

A la plaça Espanya es remodelarà el vestíbul de l’estació d’FGC existent i de l’intercanviador amb l’L1 i l’L3 de metro.