Primera taula per regular l’activitat dels creuers a Barcelona

Avui ha tingut lloc la primera sessió de la taula d’estudi sobre la regulació de creuers, un nou espai de treball integrat per l’Ajuntament, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la Generalitat de Catalunya i el Port de Barcelona. L’objectiu de la taula és prendre mesures que assegurin el benestar del veïnat, la sostenibilitat mediambiental de la ciutat i el futur del sector dels creuers.

18/07/2022 19:16 h

Ajuntament de Barcelona

La comissió mixta Ajuntament-Generalitat va acordar el 2 de juny la creació d’una taula d’estudi que permetés avaluar la situació dels creuers a la ciutat des d’una perspectiva interinstitucional i assolir un consens sobre les actuacions que cal dur a terme per regular-ne l’activitat.

La primera sessió del nou organisme ha permès posar sobre la taula les conclusions de l’informe d’externalitats que es va presentar el 14 de juliol i que recull indicadors i dades preocupants sobre l’impacte dels creuers a la ciutat. El document assenyala que, actualment, la ciutat rep 15.000 passatgers al dia durant 50 dies l’any i en dies de màxima activitat pot arribar a 25.000 persones, la majoria de les quals fan una estada curta.

Necessitat de regulació del sector

Sense regulació i sense limitacions, Barcelona podria arribar a rebre 3,5 milions de passatgers l’any 2030. Per evitar el col·lapse i la massificació, especialment en períodes curts de mesos o setmanes, la taula reguladora vol establir mecanismes que facin compatible el model de negoci dels creuers amb la sostenibilitat i el benestar de la ciutadania. Alguns exemples són els següents:

  • Limitar l’arribada de creuers a un màxim de tres al dia.
  • Reduir a la meitat el nombre de creueristes en temporada alta, amb un límit de 200.000 passatgers al mes.
  • Reduir a zero el nombre de dies amb excés de passatgers, amb un límit de 10.000 creueristes al dia.
  • Reduir fins al 20% el nombre de creuers que s’estan un màxim de quatre hores a la ciutat. Actualment els vaixells d’estada curta suposen entre el 40% i el 50%.
  • Limitar l’entrada només als creuers electrificats a partir del 2030, data fixada per a l’electrificació total del port.

Les mesures que cal definir i consensuar entre les administracions es concretaran gràcies a dos nous grups de treball: un se centra a aportar idees a partir de l’informe d’externalitats i a desenvolupar una diagnosi completa de l’activitat dels creuers i l’altre avaluarà els acords del 2018 per reorganitzar el port i proposarà noves mesures.

Notícies relacionades