Els tràmits per engegar una activitat econòmica a Barcelona passen a fer-se electrònicament i s’agilitzen
Tota la paperassa que s’ha de fer amb l’Ajuntament de Barcelona per obrir un comerç i altres activitats econòmiques a la ciutat resultarà ara més fàcil, des que ha passat a fer-se electrònicament a través de l’Oficina Virtual de Tràmits.L’Ajuntament de Barcelona facilita l’obertura de nova activitat econòmica a la ciutat amb la posada en marxa recentment d’un nou sistema que permet atendre aquests tràmits en línia.
Aquest pas facilita que l’ecosistema emprenedor i empresari pugui disposar de manera integrada de tota la informació que demana la normativa pel que fa a l’obertura de nous locals, comerços i centres de treball a la ciutat, a més de la informació urbanística de pla d’usos i canvis de titularitat, entre d’altres.
La posada en marxa d’aquests nous tràmits a l’Oficina Virtual de Tràmits de l’Ajuntament de Barcelona permet a la ciutadania estalviar temps i despeses i aporta una major seguretat i privacitat, accessibilitat els set dies de la setmana, i més transparència i coneixement.
Pel que fa a l’administració pública, el nou sistema permetrà monitoritzar i fer controls dels expedients, amb arxius digitals actualitzats i compartits, amb seguretat de dades i reducció del marge d’error.
Cada any es realitzen més de 4.000 tràmits d’inici de nova activitat a la ciutat, molts dels quals són per obrir comerços i noves activitats en el sector de la restauració.
Amb els nous tràmits, el sector privat tindrà fàcil i ràpid accés a través de l’Oficina Virtual de Tràmits i, si ho desitja, podrà rebre l’assessorament o l’assistència en la tramitació de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) de Barcelona Activa. L’OAE va arribar a gestionar més de 17.000 atencions l’any 2023 en aquesta matèria.
Aquesta mesura forma part d’un nou pla de desplegament d’iniciatives enfocades a millorar l’atenció a l’activitat econòmica de la ciutat.
Així, l’Ajuntament de Barcelona també posarà en marxa una taula de treball i diàleg amb els col·legis professionals que formen part de la cadena de valor en la implantació de nova activitat econòmica de la ciutat com són el Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya, el Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics de Barcelona, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya o el Col·legi d’Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d’Edificació de Barcelona entre d’altres.
La nova plataforma és, de fet, una mesura inclosa en un full de ruta més ampli de l’Ajuntament de Barcelona que té la missió de facilitar tots els tràmits amb organismes públics locals i fer més favorable l’atracció de nova activitat econòmica a la ciutat.
Algunes de les fites que ja s’han assolit en aquest sentit són fixar en zero euros les taxes urbanístiques d’inici d’activitat l’any 2020, seguint les recomanacions de l’estudi Doing Business; o bé l’adhesió a la Finestreta Única Empresarial, amb un resultat d’estalvi per a les empreses i les persones autònomes. L’entrada en vigor dels nous tràmits homogeneïtza el tractament de les activitats a Catalunya tal com especifica la llei 18/2020 de facilitació de l’activitat econòmica.