Les creacions dels nens i les nenes durant el confinament al web Estimat Diari esdevindran material didàctic per treballar les emocions

La plataforma, oberta des del 30 de març fins al 3 de juliol, ha rebut més de mil dibuixos, escrits, fotografies, vídeos i altres creacions enviades per nens i nenes de la ciutat amb els quals han pogut expressar el seu estat d’ànim, inquietuds i experiències durant l’estat d’alarma. Amb tot el material rebut, s’està treballant una carpeta d’aprenentatges amb criteris professionals pedagogs per tal que estigui disponible el curs vinent per les escoles de primària de la ciutat. A més, les creacions dels infants formaran part d’una exposició itinerant que recorrerà la ciutat durant el curs que ve i es dipositaran a les memòries del confinament com a testimoni d’aquest període més enllà de mirades adultocèntriques.

07/07/2020 14:19 h

Rafa Besoli

Durant els tres mesos i escaig que ha durat l’estat d’alarma, més de 600 nens i nenes han fet servir la plataforma Estimat Diari per expressar les seves experiències i emocions i hi han enviat més d’un miler de creacions. Amb tot aquest material rebut, l’Ajuntament de Barcelona ha començat a treballar per elaborar una carpeta d’aprenentatges de material didàctic perquè estigui disponible el curs vinent a les escoles de primària de la ciutat. Entre el 30 de març i el 3 de juliol, període en què ha romàs oberta la recepció de material, els infants hi han pogut enviar des de dibuixos, pintures i imatges fins a escrits, relats o contes.

Aquest material didàctic anirà dirigit a l’alumnat dels cicles mig i superior de primària, entre 8 i 12 anys, amb l’objectiu de facilitar eines i un acompanyament per treballar l’experiència, les emocions i les sensacions viscudes durant el confinament i treballar les competències relacionades, com les emocionals, les socials i les artístiques. Els testimonis recollits a través de les creacions de l’Estimat Diari, ja han estat objecte de reflexió i anàlisi per part de nombrosos especialistes en educació i pedagogia, amb vuit reflexions que han estat penjades al web educa.barcelona, amb col·laboració amb el Diari de l’Educació.

La carpeta d’aprenentatges ha de permetre l’alumnat expressar les seves emocions i situar l’infant com a subjecte actiu i amb drets. La proposta, que serà àmplia i flexible per adaptar-se a les diferents realitats de cada centre educatiu, s’elaborarà sota criteris professionals i pedagògics.

A més de ser una plataforma per penjar-hi les creacions dels nens i les nenes de la ciutat, la plataforma Estimat Diari ha incorporat també els programes que periòdicament han protagonitzat les preguntes en vídeo dels infants a l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i també eines psicosocials com la pàgina de preguntes freqüents, un recurs a l’abast de les famílies per garantir l’accés a una informació adequada.

El programa “L’alcaldessa respon als infants” ha tingut un total de vuit episodis en què Ada Colau ha respost les qüestions plantejades per més de 160 nens i nenes, amb un total de 113.500 reproduccions a través del mateix web estimatdiari.barcelona i les xarxes socials.

D’altra banda, la pàgina de les preguntes freqüents, consultada prop de 5.000 ocasions des que es va obrir a mitjan mes de maig, plantejava respostes a 44 qüestions des d’una perspectiva transdisciplinària, oferint respostes científiques adaptades a la comprensió dels nens i les nenes sobre el coronavirus i la Covid-19. Alhora, el recurs plantejava eines per respondre qüestions com l’enyorança de familiars i amistats, la relació amb els pares i les mares i els neguits i emocions íntimes relacionats amb el confinament, com l’esgotament psíquic, l’avorriment, la tristesa, la por, el sentiment de pèrdua o les ganes de plorar. Aquest contingut ha estat elaborat gràcies a la col·laboració dels col·legis professionals de psicologia, pedagogia, treball social i educació social.

Una exposició itinerant i un testimoni valuós del confinament

Des de l’inici de la crisi sanitària, l’Ajuntament de Barcelona ha tingut una atenció especial amb els infants. Amb el projecte pedagògic es dona continuïtat a la necessitat que va originar la plataforma Estimat Diari a l’inici del confinament. Oberta des del 30 de març, només dues setmanes després que es decretés l’estat d’alarma, Estimat Diari: Barcelona des de casa amb ulls d’infant es va concebre com un full en blanc per construir col·lectivament un diari de la ciutat confinada amb mirada d’infant, donant-los veu i reconeixent i afavorint la seva ciutadania activa.

Una selecció de les aportacions a Estimat Diari compondrà una exposició itinerant com a reconeixement a la participació en el projecte que s’estrenarà coincidint amb les festes de la Mercè i que, posteriorment, s’instal·larà a diferents barris de la ciutat.

Alhora, les creacions es dipositaran a les memòries del confinament, projecte impulsat per la regidoria de Memòria Democràtica, com a testimoni d’aquest període amb mirada d’infant i ampliant aquest arxiu més enllà de la mirada adultocèntrica.