Menys accidents, menys morts i menys ferits en els primers set mesos de l’any

La reducció de la mobilitat arran de la pandèmia de la covid-19 s’ha vist reflectida també en una disminució del nombre d’accidents. Entre el gener i el juliol es van produir 3.201 accidents de trànsit amb víctimes, un 43,13% menys que en el mateix període de l’any anterior. Però si es comparen les xifres d’accidents entre el 14 de març i el 21 de juny, quan era vigent l’estat d’alarma, la reducció arriba al 75%, ja que en aquest període hi va haver 667 accidents, davant dels 2.668 del 2019.

20/08/2020 14:46 h

Ajuntament de Barcelona

Aquesta reducció també s’ha produït en el nombre de persones ferides durant els primers set mesos de l’any: hi ha hagut un 44,5% menys de ferits que en el mateix període de l’any anterior, i la reducció arriba al 76% durant el període de l’estat d’alarma.

També ha disminuït, un 50%, el nombre de víctimes mortals, que han passat de dotze a sis fins al juliol: tres motoristes, dos vianants i el conductor d’un turisme. De fet, es constata que els conductors de motocicletes són un dels col·lectius més vulnerables, ja que també són els que pateixen més lesions greus (60 dels 88 lesionats greus eren motoristes, mentre que 21 eren vianants).

Increment de les conductes de risc

Durant l’estat d’alarma es va produir una reducció important de la mobilitat, i això va generar una falsa sensació de confiança entre els conductors. Així, entre el 14 de març i el 21 d’abril la Guàrdia Urbana va incrementar en un 180% les denúncies per excés de velocitat, que van passar de 83.176, en el mateix període de l’any 2019, a 232.521.

Una altra mostra d’aquest excés de confiança ha estat el nombre d’accidents frontolaterals, que es produeixen quan no es compleixen les preferències de pas a les cruïlles, com ara quan no es respecten els semàfors vermells o els senyals d’estop o de cediu el pas. Durant l’estat d’alarma aquest tipus d’accidents han estat els més habituals: 158 dels 575 sinistres.

Aquest 2020 també s’ha incrementat l’excés d’alcoholèmia com a causa mediata dels accidents de trànsit. Si entre el gener i el juliol del 2019 va ser un dels factors en 177 accidents, aquest 2020 s’ha detectat en 199 accidents.

Pel que fa a les causes directes dels accidents (imputables als conductors o vianants), les més habituals en el cas dels conductors són la manca d’atenció en la conducció o no respectar les distàncies, i, entre els vianants, saltar-se un semàfor vermell o creuar fora del pas de vianants.

Més informació

Etiquetes associades a la notícia