Els punts d’assessorament energètic atenen més de trenta mil persones durant el 2020

El servei de referència en la defensa dels drets energètics de la ciutadania intervé en situacions de risc energètic i assessora persones i famílies per optimitzar el consum i buscar solucions d’estalvi energètic.

26/04/2021 18:07 h

Ajuntament de Barcelona

Persones ateses durant l’any 2020

Els onze punts d’assessorament energètic (PAE) de la ciutat van atendre 33.641 persones durant l’any 2020, corresponents a 13.355 llars. Les atencions han augmentat un 7% respecte a l’any anterior i, des de la posada en funcionament del servei, el 2017, 99.225 persones s’hi han adreçat.

Els problemes associats al consum de subministraments afecten en major mesura qui viu més lligat a les tasques de la llar: dos de cada tres usuaris dels PAE són dones, una xifra que respon als alts nivells de feminització de les cures, que encara perduren a la societat. A més, el 32% de les persones ateses viuen soles, la majoria de les quals també són dones, amb una mitjana d’edat de 69 anys.

Respecte a les unitats familiars ateses, el 42% de les llars tenen menors a càrrec i el 41% tenen almenys un membre de més de 65 anys. La situació laboral de les famílies usuàries presenta uns índexs alts de precarietat, amb un 42% de les famílies amb tots els membres a l’atur, un 12% de les persones amb feines a temps parcial i un 7% inactives o amb incapacitat permanent.

Suspensió del tall de subministraments

Un dels objectius dels PAE és evitar que persones i famílies en situació vulnerable es quedin sense els subministraments bàsics. Arran de la crisi de la covid-19 i l’empitjorament de les condicions socioeconòmiques de moltes llars, l’any passat es va aprovar una normativa estatal extraordinària que prohibia expressament tots els talls de subministrament per part de les companyies. El decret ha fet que els PAE no hagin intervingut en tants casos de risc com en anys anteriors, però tot i així s’han evitat 27.598 talls de subministrament a la ciutat. Des de la posada en marxa del servei, la xifra total ha augmentat fins a 84.663 talls evitats.

Menys consum, més estalvi

Des de l’esclat de pandèmia, el 55% de les consultes rebudes a través del servei telefònic dels PAE, creat expressament durant el confinament general, han estat relacionades amb l’optimització de les factures del subministrament energètic.

El servei d’orientació i assessorament dels PAE relacionat amb l’optimització energètica ha permès a les famílies estalviar 81.692 euros durant l’any 2020. Amb accions com la reducció de la potència contractada (11% dels casos), la sol·licitud del bo social (27%), el canvi de comercialitzadora al mercat regulat (17%), la tramitació de la tarifa de discriminació horària (14%) o l’eliminació de serveis extres (6%), els usuaris i les usuàries dels PAE han pogut rebaixar el cost de la factura elèctrica o de gas. Pel que fa al subministrament de l’aigua, també s’han assolit avantatges per a les famílies amb la tramitació de la tarifa social per al 24% de les persones ateses i la sol·licitud del fons de solidaritat per al 33% de les famílies ateses.

Inserció laboral per a persones vulnerables

Els PAE també disposen d’un programa d’inserció laboral que cada any ofereix experiència i qualificació a una vintena de persones amb l’objectiu de generar oportunitats laborals. Enguany, el 80% dels participants han trobat feina en acabar el programa, una xifra molt més alta que el 37% i el 28% del 2019 i el 2018, respectivament.

El 74% de les persones que han participat aquest darrer any en el programa d’inserció laboral dels PAE han estat dones de 50 anys de mitjana, i el 80% provenen de llars amb tots els membres a l’atur i amb privació material severa.

Com es pot contactar amb els punts d’assessorament energètic?

Per telèfon, al 930 008 054, de dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 hores, i per correu electrònic, amb qualsevol dels onze punts distribuïts per la ciutat.

Què és el bo social?

És un descompte del 25% o del 40% en la factura de l’electricitat, el pot demanar qualsevol persona o família que es trobi en una situació de vulnerabilitat. Més informació sobre el bo social.

Com es pot reduir la factura de l’aigua?

Les persones que es trobin en situació d’exclusió residencial o en situació de vulnerabilitat reconeguda pels serveis socials municipals poden demanar l’exempció del pagament de la taxa de clavegueram.

Com es pot estalviar en el consum elèctric?

La reducció de la potència contractada o l’aplicació de tarifes de discriminació horària poden ajudar a reduir les factures i optimitzar el consum. Consulteu més consells sobre estalvi energètic aquí.

Etiquetes associades a la notícia

Notícies relacionades