La via Laietana enceta el camí per ser més sostenible, verda i amable

L’1 de març comença la primera fase d’actuacions, al tram entre la plaça d’Urquinaona i la plaça d’Antoni Maura, amb una durada prevista de catorze mesos. La mobilitat de la via es veurà afectada durant les obres.

08/02/2022 19:34 h

Ajuntament de Barcelona

La reforma de la via Laietana està basada en el pla Superilla Barcelona, que deixa enrere el model de mobilitat privada aplicat fins ara i posa al centre la mobilitat sostenible.

Aquest model de transformació urbana aposta per donar més espai als vianants, les bicicletes i el transport públic. L’objectiu és aconseguir un eix més accessible i segur i amb més espais d’ús públic, per connectar millor els barris a banda i banda de la via i afavorir el comerç local, tot reduint el soroll i la contaminació a la zona.

Els treballs de la primera fase, que començarà l’1 de març, inclouen la renovació i millora de les xarxes de serveis del subsol, com la xarxa d’aigua potable i la xarxa elèctrica i de telecomunicacions municipals.

A més, es reurbanitzarà el tram entre Urquinaona i Antoni Maura, s’hi ampliaran les voreres fins als 4,05 metres i s’hi crearan més espais de passeig. Una nova plaça a Antoni Maura connectarà la Catedral amb el Mercat de Santa Caterina. També es renovarà la cruïlla del carrer de Jonqueres i es crearà un nou pas per a vianants. A més, es plantaran més arbres, per incrementar el verd urbà, i es millorarà la pavimentació i la il·luminació de la zona.

Afectacions a la mobilitat durant les obres

Fins a principis d’abril les actuacions se centraran a la vorera de la banda del Besòs i ocuparan un dels carrils de circulació descendents. Però l’afectació més important es produirà a principis d’abril, amb els treballs a la vorera de la banda de Llobregat.

Durant el temps que duri la primera fase, la circulació en sentit muntanya quedarà restringida a un sol carril d’ús exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis, fins a la plaça d’Antoni Maura. En sentit mar, hi haurà un carril bus i un carril de circulació per a vehicles privats.

El recorregut alternatiu de pujada es farà per l’avinguda del Marquès de l’Argentera, el passeig de Picasso, el passeig de Lluís Companys i la ronda de Sant Pere. Les línies de bus 47, V15 i V17 en sentit muntanya es desviaran per aquest itinerari, mentre que el bus de barri 120 mantindrà el recorregut habitual. Aquesta nova configuració dels recorreguts s’aplicarà també als desplaçaments en bicicleta.

Pel que fa al comerç, les botigues i mercats es mantindran oberts durant les obres i s’anirà informant sobre la ubicació de les zones de càrrega i descàrrega.

No hi haurà afectacions significatives pel que fa a les sortides de metro ni les places reservades a persones amb mobilitat reduïda i dels hotels. Les parades de taxi situades a la plaça d’Antoni Maura es mantindran fins al moment en què comencin les obres, quan es traslladaran definitivament al carrer de Joaquim Pou.

Un equip d’informadors i informadores treballa a la zona per comunicar les afectacions als comerços i el veïnat. S’informarà puntualment dels canvis que es vagin produint en aquest sentit.

Un cop s’acabin les obres de la primera fase començaran les actuacions al segon tram, entre la plaça d’Antoni Maura i la plaça d’Antonio López (futura plaça d’Idrissa Diallo).

La transformació de la via Laietana tindrà un pressupost total de 32,9 milions d’euros.