Balanç de TMB: 86% més d’inversió en quatre anys

La inversió de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) en el servei de bus i de metro ha augmentat un 86% en els últims quatre anys per fer front a l’increment de la demanda, més de 600 milions durant el 2018, els canvis en la mobilitat i els reptes de futur. Les millores inclouen l'acabament de la xarxa de bus d’altes prestacions, la renovació i ampliació de la flota d’autobusos i l’arribada del servei de metro als barris de la Marina, entre altres.

18/01/2019 17:52 h

Redacció

El balanç de Transports Metropolitans de Barcelona reflecteix un canvi de tendència en les inversions de l’empresa pública més important de la ciutat, que ha revertit les retallades anteriors al 2015 amb millores en el servei i una ampliació del 7% de la plantilla, amb 550 treballadors i treballadores més.

A més, el grau de satisfacció dels usuaris i les usuàries ha estat el més alt de la història, amb una puntuació de 7,88 pel que fa al servei de bus i de 7,73 quant al servei de metro.

Renovació i increment d’autobusos

La flota d’autobusos s’ha ampliat en els últims quatre anys fins a 900 vehicles en hora punta (un augment del 8%), i s’han adquirit 423 vehicles nous (un augment del 230%).

A més, amb l’objectiu d’avançar cap a un parc de vehicles cada cop més sostenible, s’han incorporat 196 autobusos híbrids o elèctrics.

Xarxa de bus d’altes prestacions

Enguany s’ha acabat d’implementar la xarxa de bus d’altes prestacions, que inclou 28 línies verticals, horitzontal i diagonals.

Aquest servei afavoreix la connectivitat amb altres línies d’autobús i una millor cobertura territorial; redueix el temps d’espera i de viatge; té una freqüència de pas superior (entre 5 i 9 minuts els dies feiners, de 7.00 a 21.00 hores) i és més fàcil d’utilitzar.

Més servei al metro

L’objectiu a mitjà termini en el servei de metro és arribar a una freqüència de pas de 2 minuts i 30 segons. Per aconseguir-ho, s’han posat en funcionament deu trens més en hora punta i se n’han comprat dotze més, que estan pendents d’incorporar-se al servei.

A més, s’han rehabilitat les estacions de Paral·lel (L2 i L3), Besòs Mar (L4), Passeig de Gràcia (L3), Universitat (L1) i Fondo (L1), per actualitzar-les i millorar-ne la funcionalitat. Les estacions de Sagrada Família i Sants-Estació (totes dues de l’L5) es remodelaran pròximament.

Més viatgers de bus i metro

Les millores en la xarxa de bus i metro de la ciutat han afavorit l’impuls de la demanda del servei durant els últims anys.

Pel que fa al servei d’autobús, l’any 2018 es va batre el rècord de passatgers dels últims deu anys, amb més de 207 milions de viatges.

D’altra banda, el servei de metro va superar l’any passat, per primer cop en la història, el llindar de 400 milions de validacions.

El metro arriba a la Marina!

La inversió municipal ha permès desencallar l’ampliació de la xarxa de metro per fer arribar el servei als barris de la Marina. Es tracta d’una reivindicació històrica veïnal, que s’ha concretat amb l’obertura de disset estacions de l’L9 Sud i l’L10 Sud.

Cap a l’accessibilitat plena

La xarxa de bus i metro de la ciutat està, avui dia, entre les tres primeres ciutats europees pel que fa a l’accessibilitat.

En concret, el 100% de la flota d’autobusos i el 91% de les estacions de metro estan adaptades per a persones amb mobilitat reduïda. A més, catorze estacions del tren subterrani estan en procés d’adaptació.

Notícies relacionades