El túnel de les Glòries entra en funcionament en sentit Besòs el 6 de novembre

Ha estat una de les obres a nivell tècnic més complexes realitzades mai a la ciutat. En un inici s'obrirà al trànsit en sentit sortida de la ciutat i s'espera que ho faci en direcció Llobregat a començaments de l'any vinent. El 4 de novembre hi ha una visita al veïnat amb inscripció prèvia.

29/10/2021 14:21 h

Ajuntament de Barcelona

El 2014 es va iniciar la deconstrucció de l’antiga anella viària que va donar pas a una progressiva transformació d’aquest espai de la ciutat, arribant fins a aquest sis de novembre amb l’obertura del túnel per sota de la Plaça de les Glòries en sentit Besòs i que dona continuïtat al trànsit per la Gran Via de forma soterrada. Amb això, també se suma en superfície una gran àrea verda per a la ciutadania i lliure de vehicles privats de més de 20.000 metres quadrats.

La previsió de l’entrada en funcionament d’aquesta gran infraestructura construïda per sota de quatre línies ferroviàries -la L1 de metro i les línies R1, R3/R4 i R2 de Rodalies- és per aquest sis de novembre a les sis del matí. La transició a aquesta nova forma de mobilitat en aquest entorn de la ciutat es produirà -si les condicions meteorològiques ho permeten- durant la nit del divendres cinc al dissabte sis. Comportarà algunes modificacions del trànsit.

El trànsit en direcció a la C-31 Badalaona/Mataró es farà pel túnel, així com l’accés a la sortida pel carrer Bilbao. D’altra banda, la incorporació que fins ara es feia a la Gran Via pel carrer Llacuna, s’haurà de fer pel carrer Selva de Mar passant per Perú. Fins que no s’obrin els carrils en direcció Llobregat i que es preveu que es faci a inicis de 2022, els vehicles podran seguir circulant con fins ara, per la plaça en superfície.

La circulació al voltant de la Plaça s’articularà en sentit mar pel carrer Castillejos, sentit muntanya per Badajoz/Independència, sentit Besòs per Bolívia i sentit Llobregat per Aragó. En superfície, l’espai estarà reservat per a les bicicletes, vianants i pas d’autobusos urbans. Els busos interurbans circularan per l’interior del túnel.

Aquesta infraestructura es preveu que canalitzi el trànsit que fins ara circula per aquest entorn i que és de 78.000 vehicles diaris. D’aquests, 43.000 ho fan d’entrada a la ciutat i 35.000 de sortida. Abans de l’inici de les obres, la xifra total en aquest punt era de 95.000.

Visita prèvia per al veïnat el 4 de novembre

El dijous 4 de novembre es farà una visita dirigida al veïnat. El punt de trobada és la cruïlla de la Gran Via amb el carrer Padilla, a les 13 h. La visita durarà una hora i només cal dur calçat tancat i còmode. Cal inscripció prèvia a la bústia eixample_comunicacio@bcn.cat, indicant nom i cognoms i correu per confirmar la visita.

Una infraestructura de gran complexitat

Ha estat una de les obres de més complexitat realitzades fins ara a la ciutat i que ha donat lloc a un túnel de 957 metres (1.157 si s’hi afegeixen les dues rampes), amb dos tubs independents de circulació unidireccional i que arriba a tenir una profunditat màxima de 25 metres en la zona per sota de la plaça.

Consta de dos trams: el primer, de 508 metres de longitud, entre els carrers de Castillejos i de Badajoz, a una profunditat màxima -respecte a la rasant de la Plaça i per sota de les línies ferroviàries- de 25 metres. I un segon, de 449 metres, entre els carrers de Badajoz i la Rambla del Poblenou,  d’una profunditat mitja de deu metres.

L’obra ha requerit de l’execució de 60.000 metres quadrats de murs pantalla -alguns, al centre de la Plaça, a 54 metres de profunditat- i 25.000 metres quadrats de pilons de formigó. Durant la construcció s’han hagut de bombejar diàriament 25.000 metres cúbics d’aigua freàtica, equivalents a 10 piscines olímpiques. Incorpora l’última tecnologia en mesures de seguretat i control de túnels, amb sortides d’emergència a una distància entre una i altra de 200 metres i un nou control d’operadors de túnels que s’ha traslladat i obre seu dins de la Central de Serveis Municipals al carrer Torrent de l’Olla.

Des del dia de posada en funcionament del túnel en sentit Besòs, el sis de novembre, hi haurà un seguiment permanent les 24 hores.

Un gran espai verd

Durant la primera fase d’obres, es va obrir al públic un nou espai verd per a la ciutadania de 20.400 metres quadrats, actiu des de l’abril del 2019. I que aquest setembre ha sumat una hectàrea més, amb la part de “la Clariana, dotada amb para-sols, gandules, bancs i cadires i que compta amb un programa d’activitats.

Aquest 2021 el desenvolupament d’aquest gran àmbit continua avançant amb l’aprovació del pla que desenvolupa urbanísticament l’espai de la plaça de les Glòries de la banda mar, situat entre els carrers de Castillejos, Badajoz-Independència, Consell de Cent i el parc de la Canòpia.