L’alcaldessa respon: “Hem de canviar de model, cal posar al centre les persones i no els cotxes”

Ada Colau ha participat en la trobada anual amb periodistes “L’alcadessa respon”, en què ha conversat amb Joan Maria Morros, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya. L’alcaldessa ha subratllat la importància que la ciutadania sigui la protagonista de la ciutat i es recuperi espai públic que actualment acapara el cotxe. “El cotxe representa el 20% dels desplaçaments i ocupa el 60% de l’espai públic. La centralitat del cotxe no té sentit”, ha dit.

24/01/2020 18:09 h

Ajuntament de Barcelona

En aquest sentit, ha recordat els canvis que ja s’han posat en marxa a Barcelona, com les noves tarifes de transport públic per afavorir els usuaris habituals, el reforç i la millora de la xarxa de TMB, la creació de la T-verda per incentivar la retirada dels vehicles més contaminants o la delimitació de la zona de baixes emissions, que, segons ha dit l’alcaldessa, “acompanyada de la declaració d’emergència climàtica, suposa un canvi de paradigma perquè situa tota la ciutat com un àmbit d’actuació prioritària i urgent“.

També ha explicat: “Hem pres mesures molt importants, però no ens aturem. Volem aprofitar totes les oportunitats que tinguem per fer una ciutat molt més humana, més propera, més segura, més verda i més amigable, i seguirem amb iniciatives com aquestes perquè l’emergència climàtica ens obliga a canviar la nostra ciutat en molt poc temps.”

De tots els canvis previstos, Colau s’ha volgut centrar en el canvi de model de la mobilitat a la ciutat, ja que cal passar “de la centralitat del cotxe a la centralitat de les persones“, i ha anunciat noves mesures en aquesta línia.

“Obrim carrers”

“Hem de pacificar carrers, tant els petits com els més importants de Barcelona, com hem fet amb les superilles o amb els entorns escolars”, ha manifestat Colau. Segons l’alcaldessa, l’experiència de tallar el trànsit al carrer Gran de Gràcia ha estat un èxit, i per aquest motiu ha anunciat la intenció de fer el mateix en un carrer principal en cada un dels deu districtes de la ciutat. El primer cap de setmana de febrer la pacificació de la via Laietana s’afegirà a la de l’artèria de Gràcia, i al març s’hi sumaran també els carrers de la Creu Coberta, de Sants i d’Aragó, amb l’objectiu de posar fi a “les autopistes urbanes” que són aquests carrers.

“Volem aprofitar totes les oportunitats que tinguem per gaudir d’una ciutat on les persones, de manera segura, puguin jugar i gaudir de l’espai públic. Creiem que pot ser una experiència positiva i que ho hem d’experimentar per veure com pot ser una ciutat sense cotxes a les vies principals.”

“Barcelona, ciutat 30”

Amb la intenció de “tenir una ciutat menys hostil, menys perillosa, menys agressiva i més amable”, l’alcaldessa també ha anunciat la intenció del Govern municipal d’augmentar el nombre de carrers on la velocitat màxima és de 30 km/h. Actualment, aquests carrers representen el 52% dels carrers de la ciutat, però es vol arribar al 75% en dos anys, 200 quilòmetres més.

Les dades demostren que, en els casos d’atropellament, quan es passa de 50 km/h a 30 km/h, el risc de mort es redueix del 45% al 5%. I l’alcaldessa ha explicat: “Només aquesta dada hauria de ser suficient per reduir la velocitat. Això no es pot normalitzar, perquè són ferits i morts evitables.”

Podeu recuperar la conversa d’Ada Colau amb Joan Maria Morros en aquest enllaç: “L’alcaldessa respon”.

Etiquetes associades a la notícia