Velocitat màxima de 30 km/h a totes les vies d'un sol carril

Barcelona va ser pionera en l’aplicació d’aquesta mesura fa més de dotze anys i actualment continua avançant per estendre la velocitat de 30 km/h al 75% de les vies de la ciutat, aplicant-ho també a vies bàsiques, amb l’objectiu de reduir la sinistralitat. El text aprovat avui també categoritza, des del punt de vista tècnic, els vehicles de mobilitat personal, els quals passen a ser definits formalment com a vehicles i, per tant, passen a tenir prohibida la circulació per les voreres o les zones de vianants. La mesura va en la línia del que ja s’està aplicant a Barcelona.

11/11/2020 10:27 h

Ecologia Urbana

El Consell de Ministres ha aprovat un reial decret que modifica el Reglament general de circulació i el Reglament general de vehicles, en matèria de mesures urbanes de trànsit.

Els canvis responen a les variacions de mobilitat produïdes durant els darrers anys, en què, en l’àmbit urbà, el vehicle de motor ha deixat de ser l’únic protagonista per donar pas a un ús compartit de la via, on cada vegada guanyen més importància els vianants, les bicicletes o els vehicles de mobilitat personal.

Les polítiques de mobilitat i seguretat viària desenvolupades per les administracions locals tenen com a objectiu principal la reducció de la sinistralitat i, per això, ja fa temps que ciutats com Barcelona reclamen un canvi en la normativa general de circulació que doni resposta a aquests nous patrons.

D’acord amb això, el Reial decret modifica l’article 50 del Reglament general de circulació rebaixant el límit de velocitat de circulació genèric a la via urbana de 50 a 30 km/h en totes les vies que tenen un sol carril per sentit de circulació, per tal de disminuir la sinistralitat entre els col·lectius més vulnerables.

Diferents estudis determinen que el risc de perdre la vida a conseqüència d’un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h, amb relació a un altre que circuli a 50 km/h.

El text també regula els requisits tècnics i les condicions dels vehicles de mobilitat personal, els quals passen a ser definits formalment com a vehicles i, per tant, passen a tenir prohibida la circulació per les voreres o les zones de vianants.

Fins a finals del 2019, Barcelona ja tenia la meitat de les vies a una velocitat de 30 km/h.

A principis del 2020 el Govern municipal va fer un nou salt decretant el màxim de 30 km/h a tots els carrers de la xarxa secundària de la ciutat, incloent-hi els que tinguessin més d’un carril o més d’un carril per sentit, i va convertir una primera via de la xarxa bàsica, l’eix Creu Coberta – carrer de Sants, en carrer 30. La mesura ha permès arribar al 67,7% de les calçades de la ciutat a velocitat 30.

En aquests moments es treballa per arribar, el 2021, al 75% de les vies de la ciutat a velocitat 30, rebaixant la velocitat en alguns carrers de la xarxa bàsica de la ciutat, que és la xarxa sobre la qual es basa la mobilitat de la ciutat i, per tant, té un volum de trànsit més gran, connecta districtes i barris i és via de pas per al transport públic.

Alhora, durant aquests darrers mesos s’han fet actuacions físiques perquè els conductors vegin que entren a una via amb velocitat reduïda.

Amb relació als vehicles de mobilitat personal, Barcelona ja va modificar, el 2017, l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles per determinar en quines condicions han de circular aquests vehicles, amb la voluntat de fer compatible la seva convivència amb la dels vianants i altres actors de la piràmide de mobilitat.

El pas fet avui, amb l’aprovació del Reial decret, suposa passar a disposar d’un marc estatal que cataloga els vehicles de mobilitat com a vehicles i fixa els requisits tècnics que han de tenir per poder circular, a partir d’un manual de característiques tècniques i, alhora, fixa l’obligatorietat de disposar d’un certificat de circulació. El fet de catalogar-los com a vehicles suposa un avenç destacat també en matèria de seguretat viària, atès que permet garantir que no circulin per les voreres i establir, alhora, els elements tècnics que han de tenir, i així guanyar seguretat en tots els aspectes.

El Reial decret entrarà en vigor el 2 de gener de 2021 (excepte la modificació de l’article 50 del Regim general de circulació, que entra en vigor 6 mesos després de publicar-se), amb una moratòria de 24 mesos, amb l’obligació de disposar de certificat per a la circulació i identificació, conforme al que estableix el Manual de característiques tècniques.

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha celebrat aquest pas endavant en la consolidació a escala estatal de la reducció de la velocitat dins les ciutats. “La seguretat viària ha de ser la nostra màxima prioritat i s’ha demostrat que la velocitat és un element clau a l’hora de disminuir el nombre i la gravetat dels sinistres”, ha assegurat. “Que la normativa que ja apliquem a Barcelona s’estengui ara a escala estatal és una bona notícia i un pas important que dona cobertura al que ja estem fent a les ciutats”, ha explicat Alarcón.

Etiquetes associades a la notícia