You are here

Actualitzat 06/2018

Inscripció i inici d’una relació amb el sistema públic de protecció pública de l’Estat espanyol

Vocabulari
  • Què has de saber?
  • Com has de fer el tràmit?

És GRATUÏT

La VALIDESA coincideix amb la DURADA DE L’ACTIVITAT LABORAL

El termini de presentació és d’un MÀXIM DE SEIXANTA DIES ABANS DE L’INICI DE L’ACTIVITAT

Es tramita de manera PRESENCIAL o TELEMÀTICA

Què és?

És una comunicació obligatòria que s’ha de fer a la Seguretat Social per informar sobre el començament d’una activitat laboral, ja sigui per compte d’altri o per compte propi.

  • En el cas de treballadors i treballadores per compte propi, són ells mateixos els responsables directes de sol·licitar l’alta al règim especial de treballadors autònoms (RETA).
  • En el cas de treballadors i treballadores per compte d’altri, és la persona contractant l’encarregada d’efectuar l’alta del treballador o treballadora al règim general de la Seguretat Social.

A continuació només s’explica el tràmit d’alta a la Seguretat Social per als treballadors i treballadores per compte propi.

Què és important saber?

La Seguretat Social és un sistema públic de protecció davant de situacions de malaltia, invalidesa, desocupació, vellesa, accidents de treball, maternitat o pèrdua del sosteniment de família.

La validesa de l’alta a la Seguretat Social coincideix amb la durada de l’activitat laboral.

A Barcelona hi ha l'Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) que t'ofereix informació detallada de manera gratuïta i t’ajuda a fer tots aquests tràmits.

Per què és important fer-lo?

Es tracta d’un tràmit obligatori per a totes les persones que vulguin dur a terme una activitat professional. Abans de l’inici de l’activitat, el ciutadà o ciutadana s’ha de donar d’alta al sistema de la Seguretat Social per contribuir al sistema. A canvi, rebràs amplis beneficis, com la prestació pública davant de malalties o l’atur, la compensació per jubilació, etcètera.

També pots consultar la pàgina web de la Seguretat Social (disponible en anglès, francès, català, castellà i altres llengües cooficials de l’Estat espanyol).

A qui s'adreça?

S’adreça a tots els ciutadans i ciutadanes que vulguin començar una activitat professional, ja sigui per compte d’altri o per compte propi.

Qui l’ha de sol·licitar?

  • El mateix ciutadà o ciutadana, en cas de treballar per compte propi.
  • La persona contractant, en cas de tractar-se d’un treball per compte d’altri.
Quins requisits has de complir?
  • Disposar del número de la Seguretat Social.
  • En el cas de ciutadans i ciutadanes de fora de la Unió Europea (UE), de l’Espai Econòmic Europeu (EEE) o de Suïssa, s’ha de disposar del permís de treball corresponent.
Quin és l'organisme responsable del tràmit?
Quins consells i suggeriments poden ajudar-te?
  • A Barcelona disposes d’un servei públic d’atenció a les empreses anomenat Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE), on t’ofereixen assessorament personalitzat en tots els àmbits estratègics per a la gestió i el creixement de la teva empresa.
Quins altres tràmits vinculats cal que coneguis?

Com has de fer el tràmit?

Si ets treballador o treballadora per compte propi, has d’efectuar l’alta a la Seguretat Social:

  • Personalment i presencialment a la Direcció Provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l’administració d’aquesta.
  • Telemàticament a la seu electrònica, si disposes de certificat digital.

Si ets un treballador o treballadora per compte d’altri, és la persona contractant la responsable d’efectuar la teva alta a la Seguretat Social.

A continuació només s’explica el tràmit d’alta a la Seguretat Social en el RETA per als treballadors i treballadores per compte propi.

Telemàtic
Presencial

Quins passos has de seguir per sol·licitar l’alta a la Seguretat Social?

1
2
3
4
5
Obtén el certificat digital

Per poder efectuar la sol·licitud de manera telemàtica, has d’obtenir prèviament el certificat digital.

Per conèixer el tràmit vinculat a l’obtenció del certificat digital, accedeix a la informació del tràmit en què es descriuen tots els detalls sobre com obtenir-lo.

Següent
Sol·licita el número de la Seguretat Social

Abans de poder començar el tràmit de l’alta a la Seguretat Social, has d’obtenir el número de la Seguretat Social.

Per conèixer el tràmit vinculat a l’obtenció del número de la Seguretat Social, accedeix a la informació del tràmit en què es descriuen tots els detalls sobre com obtenir-lo.

Recorda que, si has de treballar per compte propi, també has d’efectuar l’alta censal a l’Agència Tributària.

Següent
Accedeix a la seu electrònica

Una vegada hagis obtingut el certificat digital i el número de la Seguretat Social, accedeix a la seu electrònica de la Seguretat Social.

Selecciona l’opció “Ciutadans > Afiliació i Inscripció > Alta al RETA” per poder començar la sol·licitud

La informació està disponible en anglès, francès, català, castellà i altres llengües cooficials de l’Estat espanyol.

Següent
Emplena el model de sol·licitud, adjunta-hi la documentació requerida i obtén l’alta

Has d’obtenir i emplenar el formulari de sol·licitud (TA.0521). Hi ha diferents versions del model en funció del teu perfil de treballador o treballadora per compte propi.

Consulta la pàgina web corresponent de la Seguretat Social per obtenir més informació i descarregar-te el formulari que et correspongui

Una vegada hagis accedit al tràmit a la seu electrònica, segueix els passos marcats i facilita tota la informació i documentació sol·licitada.

Les diferents pantalles et permetran seleccionar i emplenar les dades que dependran de les opcions que vagis triant. Per acabar la sol·licitud, es mostren les dades introduïdes perquè les confirmis.

La informació està disponible en anglès, francès, català, castellà i altres llengües cooficials de l’Estat espanyol. El formulari, en canvi, no està disponible en anglès ni en francès.

Si les dades introduïdes en la sol·licitud són correctes, després de prémer “Confirma” apareixerà el missatge informatiu “Operació duta a terme correctament”, i es donarà l’opció per veure el justificant de l’alta en format PDF.

Següent
Tramita la targeta d’identitat d’estranger (TIE) o el certificat de registre de ciutadans de la Unió

Una vegada t’hagis donat d’alta a la Seguretat Social, si et cal, pots sol·licitar la TIE (en cas de ser un ciutadà o ciutadana extracomunitari) o el certificat de registre de ciutadans de la Unió.

Aquests documents acrediten la permanència legal de les persones estrangeres a Espanya. A més, la TIE serveix per identificar la persona i justificar que té autorització per quedar-se en territori espanyol per un temps superior a sis mesos.

Per conèixer el tràmit vinculat a l’obtenció de la TIE o el certificat de registre de ciutadans de la Unió, accedeix a la informació dels tràmits en què es descriuen tots els detalls sobre com obtenir-los.

Quins passos has de seguir per sol·licitar l’alta a la Seguretat Social?

1
2
3
4
Sol·licita el número de la Seguretat Social

Per poder efectuar la sol·licitud de manera telemàtica, has d’obtenir prèviament el certificat digital.

Per conèixer el tràmit vinculat a l’obtenció del certificat digital, accedeix a la informació del tràmit en què es descriuen tots els detalls sobre com obtenir-lo.

Següent
Emplena el formulari de sol·licitud

Has d’accedir al formulari simplificat de sol·licitud, emplenar-lo personalment i descarregar-lo (TA0521.1). Hi ha diferents versions del model en funció del teu perfil de treballador o treballadora per compte propi.

Consulta la pàgina web corresponent de la Seguretat Social per obtenir més informació i descarregar-te el formulari que et correspongui.

A Barcelona hi ha l'Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) que t'ofereix informació detallada de manera gratuïta i t’ajuda a fer tots aquests tràmits.

La informació està disponible en anglès, francès, català, castellà i altres llengües cooficials de l’Estat espanyol. El formulari, en canvi, no està disponible en anglès ni en francès.

Recorda que, en cas de ser treballador o treballadora per compte d’altri, l’empresa que t’ha contractat és la que s’encarrega d’efectuar el tràmit.

Següent
Adreça’t a l’administració de la Seguretat Social, lliura-hi la documentació i obtén l’alta

Per poder sol·licitar l’alta a la Seguretat Social, t’has d'adreçar personalment a la Direcció Provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l’administració d’aquesta. No cal sol·licitar cita prèvia.

Consulta la pàgina web per conèixer les oficines de la Seguretat Social disponibles.

Recorda que, en cas de ser treballador o treballadora per compte d’altri, l’empresa que t’ha contractat és la que s’encarrega d’efectuar el tràmit.

Quan t’atenguin, hauràs de presentar la sol·licitud i la documentació requerida.

Documentació
  • Model de sol·licitud, signat per la persona interessada.
  • Document identificatiu (targeta d’estranger o passaport).
  • En el cas de sol·licitar l’alta per a autònoms i autònomes: documentació que acredita l’alta a l’Agència Tributària

L’alta a la Seguretat Social es fa en el mateix moment de la sol·licitud.

Següent
Tramita la targeta d’identitat d’estranger (TIE) o el certificat de registre de ciutadans de la Unió

Has d’obtenir i emplenar el formulari de sol·licitud (TA.0521). Hi ha diferents versions del model en funció del teu perfil de treballador o treballadora per compte propi.

Consulta la pàgina web corresponent de la Seguretat Social per obtenir més informació i descarregar-te el formulari que et correspongui.

Una vegada hagis accedit al tràmit a la seu electrònica, segueix els passos marcats i facilita tota la informació i documentació sol·licitada.

Les diferents pantalles et permetran seleccionar i emplenar les dades que dependran de les opcions que vagis triant. Per acabar la sol·licitud, es mostren les dades introduïdes perquè les confirmis.

La informació està disponible en anglès, francès, català, castellà i altres llengües cooficials de l’Estat espanyol. El formulari, en canvi, no està disponible en anglès ni en francès.

Si les dades introduïdes en la sol·licitud són correctes, després de prémer “Confirma” apareixerà el missatge informatiu “Operació duta a terme correctament”, i es donarà l’opció per veure el justificant de l’alta en format PDF.

Informació important

Els tràmits solen canviar amb freqüència. Per això, únicament és aplicable el que disposa la normativa vigent en el moment de fer el tràmit en qüestió.