L'obra
El passeig de Barcelona
Les obres s’executaran a tot el tram de la Rambla, des del carrer del Portal de Santa Madrona fins a la plaça de Catalunya. Això ha permès reduir el termini de durada de les obres, si es compara amb el temps que hagués estat necessari si l’obra s’hagués executat per trams.
És important assenyalar que durant tot el període d’obres, la Rambla únicament tindrà un sentit de la circulació de pujada, des de Colom fins a plaça de Catalunya, és a dir, sentit muntanya.
No hi haurà circulació en sentit mar, és a dir, des de la plaça de Catalunya fins a Colom, que es preveu que es faci per la Via Laietana.
L’obra es divideix en tres fases d’execució:
1a FASE. Obres a la calçada i vorera de la banda Besòs (la que dona a la part del Gòtic). Durant aquesta fase, que tindrà una durada aproximada de deu mesos, els vehicles circularan únicament de pujada, en sentit a plaça de Catalunya, per la calçada que dona al barri del Raval.
2a FASE. Obres a la calçada i vorera de la banda Llobregat (la que dona a la banda del Raval). Aquesta fase també durarà deu mesos. La circulació de vehicles es farà per la calçada de pujada, en direcció a plaça de Catalunya, que haurà quedat enllestida a la fase anterior (la part de Gòtic).
3a FASE. Obres al tronc central de la Rambla durant aproximadament dotze mesos. El tronc central es treballarà per meitats (meitat Raval i meitat Gòtic alternativament) per tal de garantir sempre el flux de vianants pel passeig central.
Per desenvolupar l’obra hi ha dues empreses adjudicatàries, una de les quals té assignada la de l’àmbit que va des del carrer del Portal de Santa Madrona fins, aproximadament, a l’alçada del teatre del Liceu i, l’altra, des d’aquest punt i fins a la plaça de Catalunya.
Es tracta d’una obra molt significativa, en un espai molt emblemàtic de la ciutat, que inevitablement produirà molèsties al veïnat, comerciants, vianants i a la ciutadania en general. L’Ajuntament de Barcelona treballarà en tot moment per minimitzar i reduir sempre que sigui possible aquestes molèsties.
Segons avancin les obres, s’aniran alliberant i obrint els espais.
L’accés als habitatges i als comerços de la Rambla quedarà totalment garantit
- Els guals poden patir talls puntuals que seran degudament informats.
- La càrrega i descàrrega quedarà restringida als espais habilitats amb aquesta finalitat.
- La circulació de vehicles de la Rambla quedarà restringida a un únic sentit de circulació (ascendent), en general. Es donaran a conèixer els itineraris necessaris per arribar a localitzacions concretes.
- Hi ha afectacions a les línies de bus.
- La parada de metro de Liceu no es veurà afectada per les obres i el servei romandrà operatiu.
Les troballes arqueològiques en la reurbanització de la Rambla
Les obres, que avancen a bon ritme, han incorporat un procés rigorós de control arqueològic que ha permès recuperar informació rellevant sobre la configuració històrica de la ciutat.
Durant els moviments de terres s’han localitzat estructures de gran valor patrimonial, com trams de la muralla medieval, restes de torres del Portal de la Ferrissa, pilars vinculats a l’antiga Foneria de canons i elements del sistema defensiu de la ciutat. Aquestes troballes, supervisades pel Servei d’Arqueologia de Barcelona i el Servei de Patrimoni Cultural de la Generalitat, han requerit una documentació exhaustiva i, en alguns casos, una ampliació de les cotes d’excavació per garantir-ne la correcta interpretació i conservació.
Aquest context ha motivat una adaptació del calendari per compatibilitzar la preservació del patrimoni amb l’avenç de la reforma. El 17 de novembre s’inicien els treballs d’urbanització en diversos àmbits del tram central del passeig, mentre es mantenen les tasques arqueològiques en punts específics. La resta d’àmbits centrals començaran el febrer de 2026, amb l’horitzó de finalització global el febrer de 2027.
Amb aquesta planificació, l’Ajuntament garanteix la protecció del llegat històric i el compliment dels terminis, minimitzant les afectacions sobre el teixit comercial i veïnal. La Rambla avança cap a una nova etapa: un espai més segur, verd i accessible, que preserva la memòria i reforça la seva funció ciutadana.
MAPA DE LES FASES DE L'OBRA
Altres dades d’interès
Dades bàsiques
Longitud: 1.200 m
Superfície: 77.530m²
Amplada entre façanes: entre 32,70 i 58,40 m
Dimensió de la vorera: entre 1,80 i 14,30 m
Dimensió de la calçada: entre 3,60 i 8 m
Pendent longitudinal: de 0,12% a 2,93%
Pendent transversal: de 0,14% a 4,45% (en el passeig central)
375 arbres existents; la majoria són plàtans catalogats.
Ocupació amb activitat. Actualment hi ha:
- 12 quioscos de premsa (10 en el passeig central)
- 16 quioscos de floristes
- 9 quioscos de l’ONCE
- 1 quiosc del Museu de Cera
- Terrasses, pintors, estàtues humanes, fires artesanes, etc.
- Dimensió social (veïnat, seguretat, incidències, turisme, etc.)
- Risc arqueològic
Cronologia prèvia
2012
Presentació del Pla Cor
2014
Pla especial d’ordenació i Pla d’establiments
2017
Concurs internacional per al Projecte de transformació de la Rambla, guanyat per l’equip Km-ZERO
2018
Presentació del document d’estratègies d’actuació (DEA) de Km-ZERO
2019
Plantejament municipal de desplegament de les estratègies: cultural, urbanística, de reurbanització, de gestió turística, etc.
2020
Replantejament d’estratègies en el context de la covid.
2021
Desplegament efectiu de l’estratègia cultural (Àgora Rambles), aprovació del projecte executiu de reurbanització, pla de manteniment i millora, accions d’habitatge, etc.
2022
Inici d’obres tram 1 Colom - Santa Madrona (acabament el juliol del 2024)