Carrer de l’Oblit, sense número

Il·lustració © Maria Corte

El carreró no té nom i ningú no sap ben bé on és. Alguns el situen al voltant de la plaça del mercat, però l’Abraham ho atribueix a que deu ser un dels primers carrers de Sant Andreu del Palomar, si no hi era ja abans.
No n’has sentit a parlar o potser no ho recordes. Ni tan sols apareix als mapes. Oficialment no existeix, ni a l’ajuntament en tenen constància. Diu l’Abraham que el carreró sembla que no ha de ser gaire llarg ni gaire ample. No ha de convidar a entrar-hi.

I no ha de menar enlloc. Ha de ser un cul de sac, una via sense sortida en tots els sentits de la paraula. No hi deu viure ningú, tampoc. No queda clar si ha de ser un carrer fosc, embotit entre dos edificis alts, o un d’aquells on el sol rellisca sobre els terrats de les casetes que l’envolten per regar les llambordes de la calçada. No n’hi ha cap fotografia ni enregistrament de vídeo.
Fa tres setmanes, l’Abraham va localitzar l’Eugeni, el pintor que munta la parada cada dissabte a la plaça del Comerç. Diu que té una pintura que s’hi correspon. Es tracta d’un carreró de parets emblanquinades, de no més de deu metres de llargària, que acaba en un mur on hi ha una porta de fusta tancada. Ves a saber què hi ha al darrere. L’Eugeni li va assegurar que un dia va trobar-se que havia pintat el quadre (és el seu traç, du la seva firma), però no sap explicar quan ni on el va fer. Ningú que l’hagi vist tampoc aconsegueix identificar-ne la ubicació.
—Aleshores, no existeix —li he dit a l’Abraham mentre preníem un cafè.
—Legalment, no. Però no només existeix allò que recordem.
Detesto quan es posa misteriós.
L’Abraham m’ha explicat que sí que hi ha algú que assegura haver-lo vist.
—No deies que no hi havia testimonis?
—No és exactament un testimoni.

Tot va començar amb una trucada a comissaria fa cosa d’un mes. La directora de la Casa Asil del carrer Agustí Milà volia parlar amb algú d’investigació perquè estava espantada amb la confessió d’uns dels residents. En Bienvenido Carrasco, de vuitanta-tres anys, assegurava haver matat setze persones al llarg de la seva vida.
Una agent de la comissaria del barri s’hi va apropar sense gaire esperances de treure’n res: les deteriorades facultats mentals d’en Bienvenido convidaven a pensar que tot era una fantasia. La directora es feia el càrrec dels prejudicis de la policia, i va dir que no els hauria trucat si en Bienvenido no fos un pacient especial.
—Què té d’especial? —li vaig preguntar a l’Abraham.
—Això mateix va dir la compi —glopet al cafè de pausa dramàtica—. Saps què és la hipermnèsia?
—No.
—Només hi ha una seixantena de casos a tot el món, i en Bienvenido n’és un. O n’era, fins que va començar a demenciar-se.
—Però què és? —m’impaciento.
—La capacitat per recordar-ho tot d’un mateix. Cada petit detall de tots els dies que has viscut. N’hi ha que poden remuntar-se fins a la primera setmana de vida.
L’agent va escoltar la confessió d’en Bienvenido, que repetia els noms i cognoms de les setze persones i com les havia matat en un carreró de Sant Andreu. Una comprovació ràpida va servir per confirmar que se’ls estava inventant, que era una fabulació. L’agent va escriure una minuta en arribar al despatx i no hi va fer més atenció. Fins que l’Abraham va llegir-la.
—I vaig anar a parlar amb en Bienvenido.
Qui sap si per un cap enterbolit o per remordiments després de tants anys, o per totes dues raons, en Bienvenido no volia morir sense deixar anar el llast de les setze vides que havia esborrat.
—Esborrat?
—És la paraula exacta que va fer servir.

De ben menut, en Bienvenido sentia una por terrible cap aquell carrer que hi havia prop de casa i que tothom semblava ignorar. De tant en tant, algú s’hi endinsava per equivocació o per arrecerar-se del fred, i desapareixia per sempre més. El dia que va descobrir que aquell carrer es menjava l’ànima i el record de les persones va ser quan, jugant a fet i amagar, va veure com en Tià s’hi aturava al davant, arrufava el nas com si fos el primer cop que el veiés i hi entrava d’una revolada per ocultar-s’hi. En Tià no en va sortir mai més, del carreró. Ni ningú no el va trobar a faltar, més que en Bienvenido. Cap dels amics va preguntar per ell quan van tornar-se’n cap a casa. En Bienvenido deia que en Tià havia entrat en un carrer a amagar-se i no n’havia sortit, però la resta se’n reien.
—Quin Tià? Ara t’inventes gent, tu?
En Bienvenido va anar a casa dels pares d’en Tià, que no el van reconèixer.
—No tenim fills, nosaltres —li van dir, estranyats que aquell marrec els parlés com si els conegués de sempre.
Ell era l’únic que el recordava, en Tià. El carrer l’havia esborrat del món.
—Déu n’hi do, quina història, per estar demenciat —he dit, incrèdul, a l’Abraham.
—A tu no t’agradaven aquestes coses, Víctor?
—Sí, sí. Tu tira. Vull saber com acaba això dels setze assassinats.
L’Abraham va trobar en Bienvenido estintolat en una cadira de rodes i connectat a una bombona d’oxigen. Amb la pell apergaminada i els cabells blancs repentinats, l’home el va esguardar amb un punt de sorpresa.
—M’han dit que ha fet una confessió, vostè.

Il·lustració © Maria Corte Il·lustració © Maria Corte

En Bienvenido va dubtar uns segons. O potser no va saber què hi feia aquell homenot, allà. Va buscar la mirada de la directora com un nen menut buscaria l’aprovació de la mare abans de parlar amb desconeguts. La directora li va posar una mà a l’espatlla i ell va parlar amb un fil de veu.
—Sabia que ningú no em creuria.
—Els noms que vostè ha donat...
—No existeixen. No hi són. Només els recordo jo. I cada cop recordo menys.
—Però van existir —l’Abraham va inclinar el cos endavant, disposat a escoltar-lo.
En Bienvenido festejava amb la Lluïsa fins que va aparèixer en Narcís. Era un noi de poble amb un somriure murri que es feia veure.
—Totes li feien festes —va dir l’ancià—, però ell es va haver de fixar en la Lluïsa. I ella no li va fer fàstics. De la nit al dia vaig quedar-me tot sol i ells passejaven de bracet per davant de casa. Quina vergonya. Va ser quan vaig pensar en en Tià. Jo el recordava perfectament, en Tià, però es veu que era l’únic. Per la cosa aquesta que tinc al cap, sap? Vaig pensar que, si aconseguia que en Narcís entrés en aquell carreró, la Lluïsa l’oblidaria i tornaria amb mi. Així que un disset de febrer, que era dimarts, vaig esperar que hi passés pel davant, el vaig engrapar pels braços i el vaig llençar dins.
—No en va intentar sortir?
—Va semblar desorientat uns segons, però de seguida es va tranquil·litzar i va asseure’s a terra. L’últim cop que el vaig veure recolzava l’esquena contra una paret i es mirava les mans com si fos el primer cop que les veiés.
—Què va passar amb el seu cos?
—No ho sé. Vaig cansar-me d’esperar i vaig anar a buscar la Lluïsa, que va rebre’m estranyada que fes tants dies que no ens vèiem. El següent cop que vaig passar per davant del carreró, aquella mateixa tarda, en Narcís ja no hi era.
—I els altres quinze?
—És molt difícil resistir-se a un poder tan gran.
L’Abraham va assentir amb el cap.

Cada vegada que tenia un problema, un deute pendent, un soci que li aixecava la camisa, un capatàs que li feia la vida impossible al taller, en Bienvenido recorria al carrer de l’Oblit. Es va convèncer a si mateix dient que allò no era un assassinat. No mates ningú que no ha nascut mai. No hi havia dolor, ni sang, ni família que plorés cap pèrdua. L’única empremta que havien deixat en el món era en els records d’un home que no estava disposat a dir-ne mai res. Fins ara.
—Per què ara? —pregunta l’Abraham.
—Ja fa massa temps que els seus fantasmes m’acompanyen.
He mirat l’Abraham amb una certa condescendència.
—No em crec que un iaio demenciat et respongués això.
—És curiós que el que no et creguis de la història sigui aquesta frase d’en Bienvenido.
—No heu pogut demostrar res.
—No. Tampoc no tindria gaire sentit —l’Abraham ha somrigut d’orella a orella—. En penses escriure alguna cosa?
—Em falta un final, per arrodonir-ho.
—Et puc dir que li vaig ensenyar el quadre.
—I el va reconèixer?
Ha negat amb el cap.
—Diu que se’n recordaria.

Publicacions recomanades

  • Llibre L’horror de RèquiemL’horror de RèquiemMai Més, 2020
  • Llibre Els àngels em mirenEls àngels em mirenAmsterdam, 2019
  • Llibre FarishtaFarishtaAmsterdam, 2017

Temàtiques relacionades

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis