Cent anys del metro, la xarxa subterrània que mou la metròpolis

Oriol Pàmies, textos / Carles Javierre Kohan, infografies

El metro de Barcelona feia el primer viatge el 30 de desembre del 1924. En els inicis, aquell transport d’aire burgès i preu elitista constava tan sols de quatre estacions i 2,7 quilòmetres de túnel. Cent anys després, la xarxa, operada per l’empresa pública Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), s’ha estès per vuit municipis més i s’ha erigit, per capacitat i rapidesa, en el mitjà de desplaçament indispensable per a molta gent: cada dia feiner s’hi realitzen 1,5 milions de validacions.

La meitat de quilòmetres i estacions s'han posat en servei els últims 40 anys
Les dates clau

Evolució a ratxes

La municipalització de les empreses del Gran Metro i el Transversal, a partir del 1957, va impulsar la compra de material mòbil i el creixement de la xarxa. Ja en democràcia, i sobretot des del 1985, és quan s’han prolongat més línies i se n’han creat de noves.

El passatge creix al mateix ritme que l'ocupació

Transport i economia, en paral·lel

Els usuaris del metro de Barcelona creixen quan s’obren noves estacions, però també quan augmenta la població i, sobretot, quan es creen llocs de treball a la metròpolis. Des del 2023, l’economia i la demografia bufen a favor del rècord: l’octubre del 2024 va ser el mes de més demanda i l’any es va tancar amb 468,7 milions de validacions d’accés, un 14% més que en el prepandèmic 2019.

Les 10 estacions de metro més freqüentades
El material mòbil
Trens, intervals i velocitat comercial de cada línia

Desequilibri de gènere

Plantilla i passatge tenen proporcions de gènere inverses. De les 4.010 persones treballadores de l’empresa FMB (del grup TMB), el 64% són homes. En canvi, el perfil típic d’usuari és el d’una dona, resident a Barcelona ciutat, d’entre 25 i 45 anys, i que està activa i ocupada laboralment. També és fàcil trobar-hi turistes: el 20% dels que trien Barcelona com a destinació fan servir el metro com a transport intern principal.

Perfil dels viatgers

Servei en copagament

Fer funcionar un metro val diners, que aporten els viatgers i també els contribuents, perquè el transport públic beneficia tothom. Els costos van pujant (amb un pic per la pandèmia), mentre que els usuaris trien les tarifes planes, més favorables. Això i les bonificacions implantades el 2022 expliquen que els ingressos per bitllets cobreixin només la meitat del cost del servei.

Distribució del cost del servei

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis