Dinàmiques i reptes del turisme urbà

Il·lustració © Irene Pérez

La percepció que tenen els residents sobre l’expansió del turisme urbà, que comporta una  dissolució de la frontera entre espais turístics i espais locals, empitjora cada cop més. Com a resultat, ciutats com Amsterdam i Copenhaguen han pres mesures per evitar els seus efectes negatius. Algunes estan tenint més èxit que d’altres, però caldrà esperar per comprovar el seu efecte real.

Les ciutats sempre han tingut un paper important en el turisme, però l’aparició d’un sector específic de “turisme urbà” és relativament recent. Al sud d’Europa, per exemple, els processos d’urbanització turística dels anys seixanta i setanta es van centrar en destinacions turístiques de costa, amb una població resident relativament petita. L’expansió del turisme va rebre l’empenta d’un nou desenvolupament urbanístic, que incloïa la construcció d’hotels i blocs d’apartaments a prop del mar.[1] La majoria dels debats al voltant del progrés turístic en aquella època se centraven en els efectes mediambientals de la urbanització creixent. Al nord d’Europa, les grans ciutats van començar a ser reconegudes com a centres de turisme cultural a la dècada dels vuitanta, quan les pressions econòmiques van animar les urbs en procés de desindustrialització a passar de la indústria manufacturera als serveis. També van guanyar cada vegada més importància com a hubs del turisme de negocis, amb l’obertura de molts centres de conferències i exposicions a les dècades dels anys vuitanta i noranta.

Així doncs, amb el canvi de mil·lenni, a moltes zones urbanes d’Europa ja s’havia establert un sector turístic reconeixible. Tot i això, el desenvolupament de les activitats turístiques estava relativament separat de la vida quotidiana de la ciutat i els seus residents. Els enclavaments d’allotjaments turístics se solien agrupar al voltant dels principals hubs de transport o a prop dels districtes de lleure del centre de les ciutats. Aquesta situació va ser descrita per Gregory John Ashworth i John E. Tunbridge en el seu model de “ciutat turisticohistòrica”.

Amb l’expansió del turisme urbà, però, les divisions entre espais turístics i espais locals van començar a dissoldre’s. L’estudi City Tourism & Culture. The european experience sobre turisme urbà i cultura, elaborat el 2005 per la Comissió Europea de Viatges / OMT, indicava un creixement significatiu d’aquest tipus de turisme, amb un augment del 38% en les pernoctacions a ciutats europees entre el 1993 i el 2000. Un fenomen que va atreure l’atenció dels responsables de les polítiques urbanes, delerosos d’obtenir el màxim rendiment dels turistes culturals d’alt poder adquisitiu. Algunes ciutats, com Barcelona, també van aprofitar el desenvolupament turístic impulsat per grans celebracions, com els Jocs Olímpics del 1992 i l’Any Gaudí del 2002, per atreure visitants i fer de suport a iniciatives de placemaking.[2] L’èxit d’aquestes accions va animar la capital catalana a organitzar, el 2004, el Fòrum Universal de les Cultures, una trobada sobre el diàleg cultural promoguda per la UNESCO.

Al principi, el turisme era vist amb bons ulls tant pels responsables polítics com pels residents. El 2004, però, es van experimentar els primers indicis dels canvis que venien. El Fòrum va generar un sentiment negatiu entre molts residents, que es van sentir exclosos per les elevades tarifes d’entrada, els preus inflats del menjar i el patrocini empresarial. Va ser una alerta prematura de les fissures del “model Barcelona” postolímpic.

Un canvi de percepció a través dels anys

La preocupació creixent dels responsables polítics va portar Jordi Portabella, aleshores regidor de Turisme, a encarregar, a finals del 2004, un estudi sobre el posicionament dels residents en relació amb el turisme. La recerca, però, va demostrar que els barcelonins continuaven sent-ne molt partidaris, en concret, del turisme cultural: més del 90% eren favorables a un creixement més alt del turisme, i el 91% estaven d’acord a desenvolupar el turisme cultural. Tot i que els resultats inicials no encaixaven amb el que els polítics havien previst, es va decidir continuar supervisant el posicionament dels residents, i la recerca en curs es va incorporar a l’Observatori del Turisme a Barcelona. L’estudi proporciona una imatge longitudinal única de la relació entre el turisme i la ciutat, i mostra com han canviat les opinions a mesura que el turisme urbà ha anat creixent.

Il·lustració © Irene Pérez Il·lustració © Irene Pérez

Si el 2005 i el 2006, al voltant del 70% dels residents van donar suport a la idea que Barcelona atragués més turistes, aquesta xifra va caure bruscament fins al voltant del 50% el 2007, la qual cosa reflectia un malestar en augment respecte al ritme de creixement del turisme. Entre el 2007 i el 2012 va tornar a augmentar, probablement per la influència de la crisi econòmica d’aquells anys. Des d’aleshores, el suport al turisme no ha deixat de disminuir, acompanyat d’un percentatge creixent d’habitants que creuen que Barcelona ha tocat sostre. El punt d’inflexió es va produir el 2016, quan els posicionaments negatius envers el turisme van passar a ser majoritaris. Des de la pandèmia, el sentiment antiturístic s’ha mantingut alt: més del 60% dels residents manifesten que la ciutat ha arribat al límit, un nivell comparable al del 2019.

El canvi de posicionaments també ha afectat els comportaments. El 2011 al voltant del 60% de la població manifestava, en l’enquesta, que havia tingut contacte regular amb turistes a la ciutat. Aquesta xifra va augmentar al 70% el 2014, a mesura que creixia el nombre de turistes. A partir del 2015, però, el contacte amb els turistes va disminuir, la qual cosa suggereix que la població local els evitava activament, i defugia les zones turístiques.

Aquesta anàlisi mostra que la preocupació pel creixement del turisme urbà és anterior a l’arribada d’Airbnb a Europa el 2011. Tot i això, la plataforma ha arribat a representar molts dels reptes associats a aquesta activitat. Ha estat pionera en un nou model, que integra els turistes en el teixit mateix de la ciutat: ja no estan confinats en enclavaments amb hotels i instal•lacions orientades al turisme, sinó que ara poden penetrar als barris residencials. Aquest canvi va transformar l’antic model de “ciutat turisticohistòrica” dels anys noranta en el concepte modern de “viure com els locals”. Els visitants s’han llançat en massa a experimentar la vida local en ciutats com Barcelona, Lisboa i Berlín, gràcies, en part, a Airbnb i a les aerolínies de baix cost, com EasyJet i Vueling. Consegüentment, el cost d’arribar a ciutats populars i allotjar-s’hi s’ha reduït dràsticament, i ha donat pas al que s’ha anomenat “nou turisme urbà”.[3]

El nou turisme urbà prospera en barris cool, que ofereixen una barreja atractiva de bars, restaurants i cultura local. L’enquesta de Time Out sobre els barris més cool del món (World’s Coolest Neighbourhoods) segueix aquesta tendència. El 2024, els resultats situen Notre-Dame-du-Mont, a Marsella; Mers Sultan, a Casablanca, i Pererenan, a Bali, com els tres barris més de moda del món. Barcelona ha aparegut sis vegades a la classificació els últims set anys, amb barris com Gràcia, el Clot i el Poblenou, zones que abans no registraven un flux turístic significatiu.

L’afluència de visitants ha augmentat la pressió sobre l’espai urbà. El 2004, Barcelona, amb una població resident d’1,6 milions, va rebre 4,4 milions de turistes. El 2019, les arribades havien crescut fins a 20 milions, per a una població d’1,7 milions, i això es va traduir en un augment de la ràtio d’arribada de turistes per resident de 2,75 a 11,8, és a dir, més de quatre vegades superior. Les xifres van caure durant la pandèmia, però després, amb 15,6 milions el 2023,[4] la ràtio continuava sent de 9,2 turistes per cada resident. Aquest increment no es pot atribuir únicament a Airbnb; també reflecteix el creixement de l’allotjament en hotels i de les places en línies aèries de baix cost. Dit d’una altra manera, és el resultat d’un model turístic basat a augmentar el nombre de visitants, en lloc de maximitzar la despesa de cada turista o centrar-se en grups de visitants concrets.

Algunes mesures integrals

En els últims temps, aquest tipus de desenvolupament turístic s’ha convertit en el blanc de les crítiques en altres ciutats. Una sèrie de protestes a Tenerife, Alacant o Eivissa, entre d’altres, han reclamat un canvi en el model turístic, al qual alguns residents culpen de problemes com l’augment dels lloguers, la pujada del cost de la vida, la decadència de les comunitats i la degradació del medi ambient. Com a resposta, algunes ciutats han introduït mesures per fer front a aquests nous reptes. Entre les més integrals hi ha les aplicades a Amsterdam.

Les mesures per controlar el turisme a aquesta ciutat neerlandesa es van introduir a través de la política de “turisme en equilibri”, desenvolupada el 2019 després que 30.000 residents demanessin un nou plantejament de la política turística. Actualment, la ciutat imposa una taxa del 12,5% del preu dels allotjaments turístics, la més alta d’Europa. Les accions reguladores també han inclòs restriccions a Airbnb: els anuncis de pisos es van reduir de 16.648 el març del 2021 a menys de 3.000 l’octubre del mateix any. També es va prohibir que s’obrissin hotels nous. A més, la ciutat ha implantat la prohibició de fumar porros i beure alcohol en espais públics de zones cèntriques, i ha il·legalitzat les beer bikes [bicicletes grupals amb un bar incorporat per beure cervesa mentre es pedala] i els tours turístics amb grups grans. Amsterdam també ha intentat distribuir el turisme de manera més uniforme per la ciutat animant els visitants a explorar nous barris i atraccions regionals. Els esforços locals també inclouen campanyes de desmàrqueting adreçades a determinats grups —sobretot, als joves britànics—, que utilitzen les xarxes socials per dissuadir de comportaments indesitjables.

Tot i això, encara no és clar el grau d’impacte que les mesures adoptades a Amsterdam o a altres ciutats poden estar tenint, i és que, malgrat la pujada de les taxes turístiques, els visitants continuen arribant. El 2023, aquesta ciutat va registrar més de 22 milions de pernoctacions, malgrat l’acord de l’Ajuntament de restringir aquesta xifra a 20 milions. Un informe recent sobre l’aplicació de la taxa turística conclou que l’impost hauria de ser tres vegades superior perquè tingués un impacte real en el nombre de visitants. Mentrestant, l’oferta d’anuncis d’Airbnb ha tornat a pujar i ha arribat a gairebé 10.000 el 2024. Tot i que la xifra és inferior als nivells registrats abans dels nous controls, gradualment està tornant a les quantitats anteriors. També es continuen obrint nous hotels, ja que algunes llicències de desenvolupament es van concedir abans que s’introduís l’stop als hotels, l’abril del 2024.

Segons l’expert en turisme Stephen Hodes, els intents d’estendre l’afluència de visitants a zones fora d’Amsterdam tampoc no han tingut gaire efecte. Hodes argumenta que els visitants que es queden als afores de la ciutat no fan sinó alliberar espai al centre per a més turistes. A més, els que s’allotgen fora de la ciutat solen desplaçar-se diàriament, cosa que augmenta la pressió sobre els serveis de transport.

Tenint en compte que sembla que els controls econòmics, normatius i espacials han tingut fins ara poc impacte a Amsterdam, potser caldrà adoptar plantejaments més creatius. En aquest sentit, Copenhaguen ha destacat entre altres ciutats per prendre una sèrie de mesures basades en la persuasió, més que no pas en els controls directes. El 2021, la ciutat va introduir l’estratègia Tourism for Good. Es tracta d’un plantejament més ampli del desenvolupament turístic, amb objectius de sostenibilitat basats en tres pilars: el turisme ha d’accelerar la transició ecològica, crear trobades enriquidores i generar més valor socioeconòmic per a més persones. Com que el control no va començar fins al 2022, encara és aviat per saber si l’estratègia tindrà èxit. Tot i això, Wonderful Copenhagen, l’organització de màrqueting turístic d’aquesta ciutat, està fent esforços perquè el sector del turisme s’hi sumi i ha creat un “laboratori de llegat”, l’objectiu del qual és fomentar que els esdeveniments de la ciutat tinguin un impacte més positiu en el territori a llarg termini.

Caldrà esperar per veure si els esforços de Copenhaguen influeixen en el volum o la qualitat del seu turisme urbà. El seguiment de les tendències en aquest terreny ha estat especialment difícil a causa de l’impacte de la pandèmia de la covid-19, que va reduir dràsticament aquests fluxos turístics. Tot i això, les primeres dades turístiques per al 2024 suggereixen que la majoria de les ciutats ja han recuperat o superat els nivells de visitants del 2019. L’augment mitjà del nombre de visitants de les ciutats que nodreixen la base de dades TourMIS[5] ha estat del 5,5% durant els primers vuit mesos del 2024. De la mateixa manera, el nombre de visitants a les atraccions turístiques de les ciutats europees va augmentar gairebé el 14% de mitjana el 2023. Aquestes xifres semblen indicar que les urbs continuen experimentant els efectes del “turisme de venjança” a conseqüència de la covid, amb consumidors delerosos d’aprofitar les oportunitats per viatjar. Les dades suggereixen que el turisme urbà continuarà creixent i, així mateix, també creixeran les pressions que hi van associades, que probablement es veuran exacerbades per l’augment de la població resident a moltes ciutats. En el futur, els planificadors hauran d’idear solucions encara més creatives per fer front a reptes inevitables.

Referències

Gerritsma, R. “Overcrowded Amsterdam: Striving for a balance between trade, tolerance and tourism”. Overtourism: Excesses, discontents and measures in travel and tourism, 125-147. CAB International, Wallingford, 2019. via.bcn/qLnK50Uo51x

Richards, G. Rethinking Cultural Tourism. Edward Elgar, Cheltenham, 2021. via.bcn/MZ8k50UnCSq
 

[1] Clavé, S. A. i Wilson, J. “The evolution of coastal tourism destinations: A path plasticity perspective on tourism urbanisation”. Journal of Sustainable Tourism, 25(1), 96-112. 2017.

[2] Richards, G. “Placemaking in Barcelona: From ‘Paris of the South’ to ‘Capital of the Mediterranean’”. MNNieuws, 8-9. 2016.via.bcn/eAxq50UnE2C

[3] Füller, H. i Michel, B. “‘Stop Being a Tourist!’ New Dynamics of Urban Tourism in Berlin-Kreuzberg”. International Journal of Urban and Regional Research, 38(4), 1304-1318. 2014.

[4] Observatori del Turisme a Barcelona, 2024.

[5] TourMIS. Monitor de recuperació del turisme urbà a Europa. 2024. www.tourmis.info

Publicacions recomanades

  • Small cities with big dreams Greg Richards i Lian Duif Rouletge, 2018
  • Eventful cities Greg Richards i Robert Palmer Rouletge, 2010

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis