Montjuïc 1971

Il·lustració ©Irene Pérez

Jackie Stewart arriba davant del garatge de Tyrrell a la recta de l’Estadi, s’atura lentament i, sense treure les mans del volant, tanca un moment els ulls. Quan els torna a obrir és al parc tancat, amb el terra moll, que sembla de vidre. “On és l’oncle Ken?” Ken Tyrrell és l’amo de l’equip, que l’espera sempre al box, amb la gorra i el full amb els temps, sobre un suport de fusta.

“I la Helen?” La Helen també li cronometra les voltes. Duu els cabells llargs, estirats, que li tapen els llavis rosats i el nassarró. “I en François? I els mecànics?” François Cevert és el company d’equip. És més jove que en Jackie, que li fa de germà gran. S’agafa amb les dues mans a la vora del cockpit i es posa dret sobre el seient del Tyrrell vermell. “Un Tyrrell vermell? I amb el número 8?” El seu cotxe era blau marí i portava l’11. Fa força per treure’s el casc, com qui destapa una ampolla. S’arrenca la mitja de cotó que li cobreix el cap i es mira el casc, que és blanc, sense el tartà dels Stewart ni el petit adhesiu al front de la marca Elf. Al costat hi ha el cotxe d’en François, groc, també amb el 8. I més enllà, un altre Tyrrell, verd, amb el 17. Fica la mitja dins del casc i es descorda la granota. Agafa el casc per la corretja com qui agafa un cistell, s’ajup per mirar l’aleró de davant i veu que és de plàstic. Al parc tancat no hi ha el Matra-Simca de Beltoise. Ni el Lotus de Fittipaldi. Ni el Ferrari del seu rival Jacky Ickx, que demà també corren a Montjuïc. I en canvi hi ha un Chaparral blanc, un Sigma groc i un Mercedes Wankel de color carbassa: cotxes de diferents categories que no se sap com han vingut a parar aquí.

Potser el parc tancat de l’estadi de Montjuïc és una vall de Josafat dels pilots de cotxes. Una vegada amb la Helen van comptar quants amics i coneguts havien vist morir i els en van sortir cinquanta-set: companys d’equip, competidors, gent amb qui havien dinat o sopat alguna vegada. Potser quan els pilots es moren van a parar al parc tancat d’un circuit el dia que se celebra una cursa important. Però ell presumeix sempre que no ha deixat ni una gota de sang dins d’un cotxe. Presumir no és la paraula. No es pot presumir del que a d’altres els ha costat la vida. Les mans fines, el tacte delicat amb el volant, la traça per fer lliscar les rodes i embocar el morro cap a la sortida de la corba després que el cotxe fa un salt al canvi de rasant i cau a la pista de quatre rodes. Passa la mà pel pneumàtic ratllat del Tyrrell. Toca la rodona amb el número 8 i l’adhesiu d’Elf amb els dos paral·lelepípedes blau i rosa, que sembla que es vulguin desenganxar.

“Passaves sota el pont i un canvi de rasant feia saltar el cotxe. Aleshores venia un revolt d’esquerra molt complicat. En aquest punt anaves en segona. Després, tercera, quarta, fins a arribar a un altre revolt d’esquerra. Et preparaves per agafar el revolt de dreta, amb una frenada molt forta. Després acceleraves bastant de pressa fins a arribar a un revolt d’esquerra que donava entrada a la part baixa del circuit. Un altre revolt d’esquerra. Acceleraves fins a posar la quarta velocitat, que mantenies amb un gir suau a la dreta. Cinquena. Baixaves a quarta, tercera. A continuació començava una recta bastant llarga i arrencava la pujada que duia fins al final del circuit. Era un tram de revolts molt ràpids que es feia amb quarta. Només en tenies cinc, de marxes, anaves molt de pressa i calia ser molt fi per no fer errades. Seguies en quarta velocitat. Passaves a cinquena en un revolt llarguíssim a l’esquerra, amb un grapat de forces G laterals. Arribaves al cim del circuit i ja eres a la línia d’arribada.”

És on ha aparegut fa un moment amb el Tyrrell vermell com si vingués d’un altre temps i, potser, d’un altre món.

Al volant dels cotxes, els pilots dels Tyrrell, el Chaparral, el Sigma i el Mercedes Wankel semblen espectres. Les granotes blaves o carbasses, sense el nom de cap marca ni cap brodat, les mans enrampades, enganxades al voltant, com en el darrer sospir de la mort. Els cascs grocs o vermells, amb les viseres abaixades. Mirant de dret cap a pistes desaparegudes, revolts molt complicats, girs suaus, rectes llargues, pujades que duen al final. Cap moviment del cos, cap gest de les mans. “Clay!” Dalt d’un Ferrari B3 verd amb el número 11 hi ha Clay Regazzoni, amb una granota blava i un casc groc, en lloc del que duia sempre, amb els colors de la bandera suïssa, amb una petita creu blanca a la banda vermella de la part del mig. “Clay!” Fa anys que és mort. Un accident d’autopista. Anava amb cadira de rodes després de quedar-se sense frens en una cursa a Long Beach. Li ha semblat que movia una mica el cap com diuen que va fer Ayrton Senna quan ja era mort o gairebé mort després de topar al revolt de Tamburello. A l’aleró del davant del Ferrari, de color plata, li falta un tros de pintura. “Patrick!” Hi ha un Tyrrell de sis rodes vermell amb el número 3. Els adhesius d’Elf i una petita bandera britànica a cada costat. Patrick Depailler fa quaranta anys que va morir a Hockenheim. La granota blava, el casc groc, en lloc del que duia sempre, blau, blanc i vermell. Mira fixament al davant, amb les mans agafades al volant, i la granota li fa plecs als colzes. Stewart li tusta el braç, però Depailler no es mou. Li apuja la visera i dins del casc no hi ha res.

Il·lustració © Irene Pérez Il·lustració © Irene Pérez

Stewart s’ha posat ulleres de sol i una gorra de vellut. Duu la cabellera negra i unes grans polseres, el casc a la mà, la granota descordada. La roba ignífuga li fa calor i treu els braços de les mànigues. La part de dalt de la granota li queda penjant com si fos una pell morta. Passa enmig dels cotxes, que semblen tancats en un aparcament, i va cap a una gran porta de vidre que hi ha al fons. La fa lliscar amb totes dues mans i surt a un taulell de fusta. En una pista circular roda el Lancia Stratos d’Attilio Bettega. Però quan s’hi acosta per parlar amb Bettega han desat el cotxe dins d’una capseta.

A tot arreu hi ha capses amb cotxes i pilots immòbils. Sembla el magatzem de la velocitat, la biblioteca de la mort per accident. Al mig de la sala, en unes capses, hi ha rodes amb pneumàtics ratllats, que algú ha encastat, cínicament, en una barra amb una roda rentada. Piles de retrovisors, de radiadors, de llums, arcs de seguretat, pneumàtics, carrosseries embolicades amb cel·lofana. Una pila de motors elèctrics amb bobina de coure, imants i platines. En una altra capsa hi ha un munt de pilots morts, tallats per la cintura, la visera abaixada, els braços enrampats, agafats a un volant invisible. “Què és aquesta broma macabra?” Veu una pila de fulls amb els noms de les marques, com si fossin calcomanies: Elf, Ferodo, Kleber, Agip, Goodyear. En un dels fulls hi descobreix el seu nom amb les mateixes lletres que portava escrites al costat del Tyrrell.

A prop de la porta, a terra, hi ha trossos de pista, lligats amb cordills. Diverses piles formen un grup, amb rectes i revolts barrejats, trams de doble tanca agafats amb una goma, peralts de plàstic. A sobre de cada grup, un tros de paper amb el nom d’un circuit on va guanyar fa anys: Nordschleife, Mosport Park, Clermont-Ferrand, Watkins Glen, Montjuïc Park.

“No puc ser mort: encara tinc contracte amb els rellotges Rolex, amb la marca Ford i amb el banc d’Escòcia”, pensa Stewart mentre es va traient la granota, es descorda les sabates negres, es treu la samarreta ignífuga amb el coll girat, els pantalons ignífugs que són com calçotets de l’Oest, i queda amb un eslip de la marca Terrible. Travessa la botiga. Els cotxes heroics reduïts a mecanismes de joguina, els companys, tots morts. Penjats del sostre hi ha helicòpters, tota una vitrina amb miniatures d’avions, a una escala que puja, maquetes de trens i, en unes altres vitrines, locomotores i vagons de totes les èpoques, passos a nivell, estacions. Veu la maqueta d’un edifici amb el rètol Dumbarton Central Station. Dumbarton: la ciutat d’Escòcia on el pare era mecànic de cotxes. Una de les figures que s’esperen a l’andana és la Helen, amb una minifaldilla verda, gruixuda, d’hivern. I l’altra, Ken Tyrrell, amb una gavardina beix i una gorra de xeviot. “Anem, Jackie.” “Tu no et pots morir”, li diu a la Helen, abraçant-la. Arrenca a córrer, puja les escaletes i surt en calçotets al trànsit del carrer Pelai.

En record de la botiga Palau del carrer Pelai, 34.

Publicacions recomanades

  • El rellotge verdLlibres Anagrama, 2024
  • La ciutat interrompudaLlibres Anagrama, 2019
  • El barri de la PlataL’Avenç i Ajuntament de Barcelona, 2018

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis