Nòmades digitals: el nou fenomen que impacta en les ciutats globals
Turisme, el perill de morir d'èxit
- Dossier
- gen. 25
- 15 mins
La turistificació del món té un dels exemples més clars en el fenomen dels nòmades digitals, que solen ser persones amb més poder adquisitiu que la població local i desafien el model laboral tradicional d’horari fix i presencial per traslladar la feina a les destinacions de vacances. Però quines són les repercussions en les dinàmiques culturals, econòmiques i socials dels llocs on s’instal·len, particularment de les ciutats?
El desenvolupament turístic actual a molts llocs del món ens posa al davant d’almenys dues paradoxes. La primera és la paradoxa de la crisi. Tot i que a moltes persones ens agrada viatjar, avui en dia el turisme representa un problema per a nombroses destinacions: una “plaga” que provoca la massificació dels espais, la pèrdua d’habitatges i de qualitat de vida per als residents, el malestar social, i la sobrecàrrega i el deteriorament dels serveis públics. Aquesta paradoxa sorgeix, per una banda, perquè el turisme és una indústria extractiva que consumeix el seu propi objecte de desig: no produeix les platges, però les explota; no genera el patrimoni cultural, però l’utilitza com a recurs. Per altra banda, tot això és degut al fet que el turisme, com a indústria, va sorgir precisament per controlar els imprevistos que es poden derivar dels desplaçaments. El seu propòsit és estructurar el viatge, sistematitzar-lo i, en conseqüència, estandarditzar-lo, de manera que el visitant pugui sentir-se a qualsevol lloc “com a casa”. Aquesta necessitat comporta una acció globalitzadora que desposseeix gradualment els llocs del seu caràcter distintiu.
La segona paradoxa és que el món on vivim s’ha turistificat. El turisme és omnipresent, omple les portades dels diaris i és un tema d’interès social, polític, econòmic i personal. Ja no és un fenomen aïllat, sinó una experiència integrada a la vida quotidiana. És una força que reordena llocs, espais, ciutats i cultures, i que permet explicar una sèrie d’efectes globalitzadors.
Exemples com els sistemes de traducció en temps real, que permeten comunicar-se en la llengua pròpia amb persones d’altres països; els vídeos d’influencers que condicionen les nostres eleccions de desplaçament i de consum, i l’estètica de decorat d’Airbnb, que modela la nostra percepció del que és “agradable”, mostren com el turisme és un referent indispensable per comprendre com funciona la globalització, tal com assenyala l’antropòleg Miguel Antonio Nogués-Pedregal. En un text breu que vam escriure amb l’antropòloga Saida Palou, el vam concebre com un refractor, un mirall de la societat, un laboratori per observar l’emergència de nous significats i pràctiques socials.
Nòmades digitals i nova mobilitat turística
Un exemple són els nòmades digitals, amb un estil de vida mòbil que reflecteix la irrupció del teletreball, que permet desvincular-se de les oficines i viatjar amb la feina a sobre. Aquest fenomen ajuda a entendre com les formes de mobilitat turística simultàniament són un producte i una causa de les transformacions socials, en aquest cas, dels efectes de la digitalització de l’economia. Els nòmades digitals són treballadors del coneixement que, gràcies a les tecnologies, poden treballar des de qualsevol lloc del món. Per a ells, el turisme és un estil de vida. Tenen feines i perfils diversos: poden ser autònoms, treballadors o emprenedors. Treballen en una àmplia gamma d’àrees —des de la traducció fins al desenvolupament d’intel·ligències artificials—, sempre que l’activitat es pugui fer a distància i amb un ordinador.
Procedeixen de països capitalistes, la qual cosa implica que solen tenir passaports forts i un poder adquisitiu més alt que el de la població local. Busquen bona connexió a internet, un clima favorable, una bona acollida local, serveis i un cost de vida moderat. Una de les seves pràctiques habituals és l’anomenat arbitratge geogràfic: trien llocs on el cost de vida sigui més baix que als seus països d’origen per maximitzar el poder adquisitiu dels seus ingressos, obtinguts en divises més fortes. Aquesta estratègia econòmica és semblant a la deslocalització de la producció que practiquen les empreses multinacionals.
Els nòmades digitals són visitants de mitjana i llarga estada, tot i que no són emigrants, ja que solen quedar-se només el temps que permet un visat turístic (fins a 90 dies a l’espai Schengen). Alguns poden establir-se com a residents permanents, però el més habitual és que practiquin una residència multilocal, i que es moguin entre diversos llocs sense una base fixa. No s’han de confondre amb els anomenats expatriats (expats), un terme popularment associat a migrants acomodats i amb privilegis —que els contraposa a altres tipologies menys privilegiades de migrants, sovint racialitzades—, ni amb teletreballadors, que, encara que treballen a distància, no necessàriament canvien de residència amb freqüència.
En l’àmbit cultural, els nòmades digitals són un fenomen disruptiu, ja que les seves pràctiques híbrides qüestionen implícitament les concepcions convencionals de turisme, treball i migració. Prenguem, per exemple, el que entenem per “fer turisme”. Tradicionalment (i llevat de comptades excepcions, com el viatger de negocis), la pràctica turística és una activitat que exclou la feina: marxem de vacances quan no treballem.
Els nòmades digitals són un fenomen disruptiu, ja que les seves pràctiques híbrides qüestionen implícitament les concepcions convencionals de turisme, treball i migració.
El turisme va créixer en la postguerra a conseqüència de la conquesta obrera de les vacances pagades. Fins ara, l’organització del treball ha estat l’eix al voltant del qual estructurem el perquè i el com dels viatges: els ponts, l’estiueig, Nadal… No obstant això, els nòmades digitals desafien aquest model tradicional (fordista) de treballar cada dia de 9 a 18 hores en una oficina i fer vacances en moments específics. Ells porten la feina a les destinacions vacacionals.
El llenguatge i la política es van adaptant a aquestes noves realitats. La premsa utilitza neologismes com trebacances, traducció de la paraula en anglès workcation, que reflecteix la idea de treballar des de destinacions de vacances. Espanya va implementar el gener del 2023, a través de la Llei de foment de l’ecosistema de les empreses emergents —més coneguda com a llei de start-ups—, un visat de residència per al teletreball (nòmada digital) que permet als professionals de l’economia digital extracomunitaris residir al país fins a cinc anys. En l’àmbit professional, els nòmades digitals trenquen amb els models clàssics de les biografies laborals, que tradicionalment es basen en la idea d’una carrera lineal i estable. Les seves pràctiques indiquen una nova manera d’entendre i exercir la feina que prioritza la realització personal sobre la seguretat social.
L’impacte sobre les comunitats locals
Una pregunta legítima és quines podrien ser les repercussions d’aquestes noves pràctiques de mobilitat en les dinàmiques culturals, econòmiques i socials de les destinacions, particularment de les ciutats. Des del punt de vista dels comportaments turístics, els nòmades digitals representen un segment de demanda innovador: les estades s’allarguen durant l’any i es desenvolupa un nínxol de consumidors que fomenten pràctiques més sostenibles, amb un gran potencial per a les destinacions perifèriques. Tanmateix, també introdueixen necessitats noves, que consisteixen a proporcionar-los infraestructures que propiciïn la seva productivitat: connectivitat excel·lent, espais de treball i activitats de socialització adequades.
La llibertat dels nòmades digitals també té costats foscos. La seva presència pot provocar inflació de preus en alguns serveis i impactar en el mercat de l’habitatge residencial.
La llibertat dels nòmades digitals també té, però, costats foscos. La seva presència pot provocar inflació de preus en alguns serveis i impactar en el mercat de l’habitatge residencial, respecte als lloguers i a la inversió en segones residències. Significativament, tot i que els nòmades digitals es conceben com un element de ruptura amb algunes lògiques d’acumulació capitalista, en realitat són potser els subjectes més perfectes d’aquesta ideologia, ja que gràcies a l’arbitratge geogràfic poden eludir algunes crisis —com la de l’habitatge o la de la precarització laboral—, però les acaben reproduint en altres llocs en virtut del seu relatiu potencial econòmic.
L’estil de vida multilocal requereix models de ciutats plug-and-play: destinacions on puguin adaptar-se de manera ràpida i fàcil.
A més, el seu estil de vida multilocal requereix models de ciutats plug-and-play: destinacions on puguin adaptar-se de manera ràpida i fàcil, trobar confort sense interrompre la productivitat o quedar-se de tres a sis mesos i després canviar. En aquest sentit, els nòmades digitals amplifiquen els efectes globalitzadors del turisme, ja que fomenten la uniformització de les destinacions que els reben. Són viatgers que busquen un xoc cultural suavitzat per les facilitats de la indústria de l’hospitalitat. Encara que declarin tenir la intenció de conèixer la cultura local, sovint s’acaben quedant entre ells, creant bombolles, ja que la seva necessitat principal és tenir comunitat i superar la sensació d’aïllament. En molts casos, aquestes bombolles es formen a causa de barreres lingüístiques o culturals que impedeixen una interacció profunda amb la destinació. Viure a molts indrets també implica no tenir arrels i sentir que no pertanys enlloc. És la història del subjecte nòmada altament individualitzat. Finalment, una darrera qüestió és el retorn que la presència d’aquests nous residents exerceix sobre les comunitats que els acullen respecte a aspectes clau del contracte social com són la participació política i la contribució fiscal.
En conclusió, el fenomen dels nòmades digitals reflecteix les interseccions complexes entre les noves formes de mobilitat i les cultures laborals emergents, i posa en evidència l’impacte que tenen en les dinàmiques socials, culturals i econòmiques de les destinacions. Tot i que ofereixen oportunitats per diversificar l’oferta turística, també plantegen desafiaments que poden afectar el teixit social de les comunitats locals. És fonamental que tant els nòmades digitals com les destinacions trobin un equilibri entre adaptar-se a aquestes noves realitats i preservar la qualitat de vida dels residents, per fer front així a les paradoxes d’aquesta era de mobilitat global.
Referències bibliogràfiques
D’Eramo, M. El selfie del mundo. Una investigación sobre la era del turismo. Anagrama, Madrid, 2020.
Mancinelli, F. “Digital nomads: freedom, responsibility and the neoliberal order”. Information Technology & Tourism, 22, 417-437. 2020. via.bcn/Yzt650TZxgq
Nogués Pedregal, A. M. “El turismo como contexto”. Disparidades. Revista de Antropología, 75(1), e001c. 2020. via.bcn/ZKMO50TZwcK
Palou Rubio, S. i Mancinelli, F. “El turismo como refractor”. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, 32, 5-28. 2016. via.bcn/EVeC50TZwZv
Del número
N133 - gen. 25 Índex
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis