Sant Jordi contra el coronavirus. Rescatar les llibreries i salvar el llibre

Persones caminant entre les parades de llibres el dia de Sant Jordi del 2018. © Vicente Zambrano

23 d’abril del 2020. Com cada any, Sant Jordi ha de matar el drac, però enguany la història pren un altre camí i l’enemic ha mutat en un virus que no es veu a simple vista ni es menja una princesa, però que ha arrasat el panorama social i cultural sense cap remei a l’horitzó. L’heroi potser s’haurà d’aliar amb el drac per derrotar la malaltia i esperar que el sector resisteixi el seu embat per reprendre la lluita anual, potser al juliol, potser a l’octubre. O potser el cavaller podrà salvar els llibres amb visites massives a les llibreries i un pla redemptor que contribueixi a posar ordre a la baula més feble del sistema editorial.

Ha passat el dia de Sant Jordi amb les llibreries tancades. El sector del llibre ha fet tot el que ha pogut però, abans i després, queda la incertesa. Les llibreries són un dels comerços a qui s’ha permès reobrir des de la fase 0 del desconfinament. Així i tot, el primer dia que era possible reprendre l’activitat, només una de cada dues va decidir aixecar la persiana, segons dades del Gremi de Llibreters. No se sap per a quantes el confinament acabarà suposant un tancament definitiu. S’han succeït iniciatives d’urgència com el projecte Llibreries Obertes i se n’han redescobert d’altres com Libelista; s’ha impulsat la venda als grans magatzems en línia (Amazon, però també Fnac, Abacus, La Casa del Llibre o El Corte Inglés), així com les comandes a les llibreries independents a través dels webs, per e-mail i per telèfon, i les vendes en quioscos i supermercats. Abans que arribés Sant Jordi, cada jornada que passava es difonien iniciatives i campanyes, acompanyades d’algunes polèmiques i cert malestar per com s’han gestionat, però ja es pot dir que si bé han servit per afeblir l’estocada, la ferida encara és oberta. Ara la idea és celebrar la gran festa del llibre el 23 de juliol, en ple estiu, sota un núvol d’incertesa vírica que tot ho amara i invitacions constants d’ajornar la celebració. I, si no es pogués, es diu de moure-la a l’octubre. Per alguns, serà massa tard.

El president de la Generalitat mateix ja va assegurar que s’intentaria reactivar l’activitat de les llibreries “com més aviat millor” i que calia “prioritzar un sector cultural molt tocat, devastat”, motiu pel qual es va acordar crear una comissió per elaborar un pla de rescat en una reunió entre la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, i representants del sector: Xavi Ramiro (APIC), Bel Olid (AELC), Àngels Gregori (PEN Català), Montse Ayats (Associació d’Editors en Llengua Catalana), Maria Carme Ferrer (Gremi de Llibreters), Patrici Tixis (Cambra del Llibre de Catalunya i Gremi d’Editors), Martí Romaní (Gremi de Distribuïdors) i Jesús del Hoyo (Col·legi Professional de Disseny Gràfic de Catalunya).

A hores d’ara, davant la incertesa, el sector aguanta la respiració. Com avançarà el desconfinament? Quines conseqüències tindrà l’aturada? Passades les primeres setmanes de desescalada, recordarà la gent que la cultura en general i els llibres en particular els han ajudat a passar els dies i acudirà en massa a les llibreries? Si per superar la pandèmia hem estat els ciutadans qui ens hem fet responsables tot quedant-nos a casa, ens farem també responsables de la recuperació o esperarem que siguin els governs i les institucions els qui ho arreglin tot? Certament, no hi ha respostes.

De moment, aquest esglaó feble de la cadena fa el cor fort. Montserrat Úbeda, directora de la llibreria Ona, que havia d’obrir precisament al mes d’abril per estar rodada per Sant Jordi, explicava que “aquesta aturada ens anirà bé per replantejar-nos la manera com comprem els llibres i com consumim en general”. Lluís Morral, de Laie, creu que com a mínim aquest any “s'ha salvat la cara”, en part perquè els lectors han dirigit les comandes al web com mai fins ara. Isabel Sucunza, de La Calders, tuitejava per què s’havia pogut salvar relativament de la suspensió de Sant Jordi: “Fa uns anys vam decidir que la parada d'aquell dia la muntaríem sempre en un lloc (l'Antic Teatre) fora del mogollón per seguir mantenint el contacte amb els nostres clients habituals en un entorn que ho facilités”.

Aquesta meravellosa festa també ha posat (encara més) al descobert una feblesa, i és que precisament el fet que en un sol dia es venguin tants exemplars no és quelcom extraordinari si es repeteix cada any i si la facturació total del sector en depèn en gran mesura. En massa casos, la festa del llibre (i de la rosa, també) no és un premi, sinó una taula de salvació a la qual s’agafen cada any. I, aquest any, això que ha passat és un naufragi en tota regla, i n’hi haurà que arribaran a terra ferma i miraran de remuntar, en millors o pitjors condicions, però també n’hi haurà que s’hauran enfonsat. De moment, ja hi ha hagut alguns impagaments, i n’hi haurà més si no es troba liquiditat, i això sense comptar que algunes empreses han hagut de recórrer a expedients de regulació temporal d’ocupació.

Es mantindrà el ritme de comandes en línia a les llibreries independents i s’evitarà la temptació del servei asèptic, però puntual, dels grans d’internet? O continuarà pujant el llibre digital, ara que més i més lectors hi han entrat de ple?

En el capítol de les receptes, l’escriptor i editor d’Apostroph Bernat Ruiz Domènech, expert en el sector editorial i autor del llibre publicat l’any passat Desencadenats. Un nou mercat per al llibre independent (Saldonar, 2019), ha elaborat al seu blog (<http://www.bernat-ruiz.com>) un itinerari amb una sèrie de propostes que creu que contribuirien a fer sortir el sector d’allò que ell ha anomenat “primavera negra”. Presenta un pla en tres fases: rescat, reforç i reconversió.

Rescat per mitjà de la compra de llibres

Primer, doncs, cal fer un rescat que ha d’incloure compres massives a les llibreries per part de les biblioteques: “La principal mesura de r      escat ha de ser ràpida i aplicada a la baula més feble, les llibreries, amb tres objectius: que en tanquin tan poques com sigui possible, que recorrin a les devolucions el menys possible i que reprenguin les comandes immediatament”. Ruiz Domènech concreta que aquesta compra de llibres ha d’incloure totes les llibreries amb “mecanismes de redistribució de l’esforç; el volum de compra a cada llibreria s’ha d’establir comparant la facturació de l’any anterior amb l’any corrent. A major descens, més compra, però amb un límit de facturació màxima. En aquesta fase cal salvar-ne tantes com sigui possible, i per fer-ho cal introduir mecanismes correctors que beneficiïn els petits i mitjans”. “La compra des de les biblioteques és l’única manera ràpida i legal d’injectar diners a la cadena, ja que els crèdits tous i les desgravacions fiscals, que han de tenir el seu paper en la fase de reforç, no arribaran a temps”, rebla.

Pel que fa al pressupost de la mesura, creu que s’ha de repartir en els diversos nivells (Estat, Generalitat, Diputació i ajuntaments), però han de ser els municipis els qui l’executin per assegurar la distribució dels recursos. L’Ajuntament de Barcelona ja va anunciar que hi destinarà un milió d’euros. A més, cal que les dades de facturació mensuals siguin d’accés públic: “Per mesurar l’esforç que les arques públiques haurien de dur a terme, necessitem comparar la facturació de l’any anterior, que és el més semblant i pròxim que tenim a un any “normal”, amb els mesos durant els quals les llibreries estaran tancades”. Insisteix que les dades s’han de fer públiques. “No només n’han de disposar les administracions implicades, s’han d’obrir perquè tot el sector conegui, com més aviat millor i de manera actualitzada, quina és l’evolució i l’abast de la crisi. Els ciutadans en general també han de poder verificar amb quin criteri s’inverteixen els seus diners. La transparència no és un do de qui posseeix la informació, és un dret dels ciutadans”.

En aquest punt, recorda que no ha parlat encara d’autors, agències, professionals per compte propi, editors i distribuïdors. “La qüestió és que, si injectem els diners necessaris en el moment adequat i a la baula que més ho necessita, aquests fluiran per tota la cadena: els llibreters reprendran les comandes molt abans, tornaran menys llibres als distribuïdors i això tindrà un impacte positiu en el negoci dels editors ja que, arribat el moment, podran pagar i tornar a encarregar projectes als professionals per compte propi, i liquidaran més drets a agències i autors”.

Reforç per mitjà de crèdits tous a llibreries, distribuïdors i editors

Després caldrà entrar en una fase de reforç: “Durant el rescat hem aplicat un desfibril·lador perquè el pacient no mori, o no quedi postrat amb danys irreparables. Una vegada estabilitzat el sector, necessitem reforçar-lo perquè remunti l’activitat com més aviat millor i les arques públiques no hagin de fer-se càrrec d’una muntanya de subsidis d’atur, entre altres prestacions socials. Aquestes mesures haurien de començar a desplegar-se en tres mesos i executar-se en sis o vuit”.

Algunes d’aquestes mesures són les que ja reclamen els estaments del sector, i sembla que les administracions estan disposades a implementar-les, i fins i tot en certa mesura ho estan fent. Ruiz Domènech, però, és ben específic: “Crèdits tous dirigits a llibreries, distribuïdors i editors. Com en el cas anterior, també cal limitar la suma màxima que es pot deixar per vessar-ne més als més febles i que menys accés tenen al crèdit privat. Els habituals crèdits tous de l’Institut de Crèdit Oficial i institucions afins no són el que semblen des de fora: la burocràcia és l’habitual, el calendari pot allargar-se massa i el nivell de garanties sol exigir-lo un banc, que és qui gestiona el crèdit. En aquest context, necessitem que l’Estat assumeixi el 100% del risc davant les entitats bancàries. La burocràcia s’ha de simplificar entenent que, qui més qui menys, tothom sortirà d’aquesta crisi sense tenir tots els papers en regla. Finalment, el període de carència ha de ser d’un mínim de dos anys, perquè necessitem un cicle sencer “normal per consolidar la recuperació del sector.”

Ruiz Domènech també creu que cal prendre una mesura que no agradarà a molts: l’anul·lació de totes les subvencions a la producció de llibres durant el 2020. Explica que “encara que d’aquesta crisi en sortirem amb un gran augment del dèficit, els diners no creixen als arbres i cal limitar la despesa en qüestions que, ara mateix, no són estructurals. Un exemple són les subvencions a la producció de llibres i de publicacions similars, que podrien anul·lar-se durant el que resta del 2020, fins i tot aquelles que ja haguessin estat aprovades”. Va fort, però assegura que a Espanya “el llibre no pateix un problema de producció i podem desincentivar-la durant un any. A més, les subvencions es reparteixen de forma tan atomitzada que no posarem en perill cap editorial, però la suma total és suficient com per a què, utilitzada en el moment i lloc adequats, se’n noti l’efecte”.

Reconversió inajornable del sector

I, per últim, ja a llarg termini, cal escometre una reconversió: “Una vegada hem rescatat i reforçat el sector perquè torni a una cosa semblant a la normalitat, hem d’afrontar la reconversió. Caldrà començar a desplegar aquestes mesures durant els propers dotze mesos i completar-les en dos anys”. Una reconversió tan profunda com la del llibre no es resumeix en uns centenars de paraules, però Ruiz Domènech n’apunta els aspectes essencials.

En primer lloc, cal abordar una reforma del sistema institucional de gremis i associacions: ha de ser més senzill, democràtic i horitzontal. En segon lloc, s’ha d’establir l’obligatorietat i gratuïtat de l’ús i la participació d’eines d’informació com LibriRed i DILVE, entre d’altres. En tercer lloc, cal desenvolupar un sistema d’indicadors del llibre que publiqui les dades mensuals en diferents rangs i subsectors, seguint els exemples alemany i brasiler (entre d’altres). Per últim, s’ha d’elaborar un pla de reconversió industrial i comercial del llibre, amb una sèrie de mesures que aconsegueixin els següents objectius: desincentivar la publicació de novetats i moderar-ne el ritme; mesurar i reduir la quantitat de títols vius; fomentar l’adopció, per part dels editors, de tecnologies i processos a favor de l’eficiència; racionalitzar la distribució tendint a l’estoc zero mitjançant l’aplicació de les tecnologies i els processos d’impressió sota demanda ja disponibles al mercat; fomentar la gestió d’audiències per part d’editors i llibreters; i fomentar el tancament de les llibreries que aportin una contribució social i cultural menor.

Ara bé, Ruiz Domènech està convençut que el sector se’n sortirà, però molt tocat, “més que en altres grans mercats europeus com l’alemany, el francès o l’italià, perquè la rendibilitat i la liquiditat del mercat espanyol són força inferiors, fins i tot en comparació amb les italianes. En un any veurem força tancaments de llibreries, alguns tancaments d’editorials, i fins i tot és possible que algun distribuïdor mitjà hagi de baixar la persiana. La recuperació, a més, serà molt lenta. No podem esperar reprendre l’activitat on la vàrem deixar, el ritme serà lent. Si no passa res més, la tardor serà de recuperació i potser arribarem al Nadal amb un ritme força bo, però, en qualsevol cas, trigarem un any a recuperar el terreny perdut. A més, els editors estan posposant llançaments i compra de drets, per tant, tot això també anirà més lent. Ara veurem llançaments que van quedar pendents abans del confinament i potser tindrem una certa sensació de normalitat, però serà per simple acumulació”.

Primera celebració de la ‘Nit de les llibreries’ l'octubre de 2018. © Ajuntament de Barcelona / Goroka Primera celebració de la Nit de les llibreries l'octubre de 2018. © Ajuntament de Barcelona / Goroka

L’element tecnològic

En tot cas, Ruiz Domènech valora les propostes que s’estan fent des del sector mateix com a “voluntarioses, però fan curt. Han tingut un èxit irregular que ajudarà molt a alguns però molt poc a la majoria. És normal. No totes les llibreries, per exemple, han arribat a aquesta crisi amb les mateixes eines. Algunes han sabut i pogut moure les seves comunitats, i d’altres no perquè no les havien treballat mai massa. En el context del confinament, l’element tecnològic ha pesat molt i s’ha notat qui havia tingut cura de les xarxes socials, la comunicació, la venda en línia, i qui no. Això no assegura la viabilitat, però permet encarar el problema d’una altra manera, amb més opcions. Del paper de les administracions no se’n pot dir gran cosa perquè gairebé no fan res útil. Si ens comparem amb França, veiem que aquí no es fa res, excepció feta d’alguns ajuntaments, com el de Barcelona, que han posat diners damunt la taula per comprar llibres a les llibreries destinats a les biblioteques, una decisió encertada perquè reforça la baula més feble. Jo trobo a faltar, com a mínim, copiar el que fan a França, a la nostra mida i amb els nostres recursos”.

Pel que fa al futur, “la distribució de llibres de paper haurà de diversificar la seva oferta de serveis. Alguns distribuïdors ja han començat a fer-ho, però la majoria, per exemple, no ofereix servei d’impressió sota demanda. També ens hem de preguntar per què el meu distribuïdor de llibres digitals m’informa, amb un retard de només 48 hores, de les vendes dels meus ebooks (si ho gestiono directament amb Amazon, se m’informa el mateix dia) i per què la majoria dels distribuïdors de llibres de paper ho fan a mes vençut i no sobre vendes en ferm per part dels lectors, sinó només de les comandes dels llibreters. La cadena de valor tradicional porta deu anys sense fer els deures. Hi ha hagut avenços, però insuficients”.

Pel que fa a les llibreries, creu que el seu paper —quelcom que les més noves i les que s’han sabut reconvertir ja estan fent— és ser magatzems de cultura. “El producte principal serà el llibre, però embolicat amb una oferta cultural sense la qual el negoci no se sostindrà. N’hi haurà menys i, excepte les cadenes i els grans magatzems, les llibreries seran més petites. No crec que sorgeixin propostes radicalment noves durant el confinament. Veurem la continuació d’allò que hem vist fins Sant Jordi, poca cosa més. No està malament, però no hem de caure en triomfalismes: fins i tot Llibreries Obertes, que ara funciona bé i ha venut uns 50.000 llibres, encara no ha venut des del 23 de març l’equivalent a dos dies normals de facturació abans de la crisi. Amb sort, s’està venent el 10% del que seria normal. És una catàstrofe”.

Una catàstrofe que obligarà a obrir les portes, a esperar que s’hagi pogut injectar liquiditat en el sistema i que els lectors (respectant les mesures de distanciament social, és clar) omplin les llibreries perquè el valor flueixi cap a totes les baules de la cadena del sector editorial. Així, potser, Sant Jordi, la princesa i el drac derrotaran el virus del confinament i tornaran a reprendre el combat no l’any que ve, ni al juliol, ni a l’octubre, sinó dia rere dia.

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis