Setmana laboral de quatre dies: la prosperitat demana temps
- Dossier
- jul. 25
- 10 mins
La reducció del temps de treball no és només una demanda laboral, és una eina de planificació urbana que hauria d’ocupar un lloc central a qualsevol ciutat que aspiri a liderar el segle XXI. Els resultats d’una prova duta a terme a València són reveladors: menys contaminació, més activitats a l’espai públic i més benestar psicològic.
Era l’any 1781 i William Chapman es trobava a la vora d’un camp enfangat, prop de la riba del riu Tyne. Aquest enginyer s’havia passat dècades treballant en canalitzacions i projectes de drenatge al nord d’Anglaterra, però aquesta seria la seva obra mestra.
—Aquí —va dir, assenyalant el terra amb un dit encallit—. Obrirem el primer pou aquí.
Els seus treballadors van intercanviar mirades d’escepticisme. La zona era coneguda per les seves inundacions, i els intents previs d’extreure el carbó subjacent havien acabat en desastre. Però Chapman tenia un secret que ho canviaria tot: una nova versió d’una bomba que treia aigua des de pous cada cop més profunds i que havia estat refinada per un fabricant d’instruments escocès anomenat James Watt. En només tres anys, la mina produïa un carbó d’una qualitat que Wallsend, com es deia aquell lloc, es va convertir en sinònim del millor combustible que els diners podien comprar.
Els anys següents, el carbó de Wallsend va alimentar els forns de la primera revolució industrial: les foneries de ferro a Sheffield, els telers de Manchester i les locomotores i els vaixells de vapor que connectaven el creixent Imperi britànic. El domini d’Anglaterra es va fer inseparable de les mines del nord.
Des de llavors i fins al segle XX, la prosperitat de les nacions es va edificar sobre els recursos naturals. Qui tenia accés al carbó, al ferro, al cotó, al cautxú, al petroli i al coure dominava la fabricació i el comerç mundials. Els països que tenien accés directe a aquestes matèries primeres —ja fos dins de les seves fronteres o a través de les colònies— tenien un avantatge estratègic definitiu.
La riquesa canvia de font
Però al segle XXI això ja no és així. En l’economia del coneixement, la font de la riquesa ja no són els jaciments materials. El material de què està fet el comerç modern són les idees, les marques, les narracions i les emocions humanes. I el combustible que mou l’economia és la tecnologia, que ens permet amplificar aquestes emocions. Per això els jaciments del segle XXI ja no són els pous de petroli, sinó que són els llocs que produeixen coneixement compartit, creativitat i connexions humanes: són les ciutats.
Les ciutats són molt més que els carrers, els edificis o les xarxes de transport; són comunitats humanes que construeixen, al llarg del temps, un coneixement i una cultura compartits que els permeten organitzar la vida en comú i prendre decisions col·lectives. Per això, cada ciutat funciona amb el seu propi codi: des de la manera com es fa servir el transport públic fins a les normes implícites sobre com saludar o si està bé sostenir la mirada quan ens encreuem amb un desconegut.

Les ciutats, amb la seva combinació d’institucions —universitats, centres culturals i tecnològics, etc.—, classes creatives, diversitat cultural i confluència de capital i talent s’han convertit en el recurs estratègic per excel·lència; en el lloc on el coneixement es produeix, creix i es desenvolupa. Cada ciutat genera un coneixement. Algunes potencien la ciència, i d’altres, l’art. Algunes produeixen una cultura gastronòmica, i d’altres, un estil industrial. Les millors ciutats són capaces de fer diverses coses alhora, però cap pot tenir èxit sense fer-ne, almenys, una.
I, encara que en les últimes dècades hem assolit un cert consens sobre el fet que les tecnologies són les que permeten l’intercanvi, massa sovint ens enfoquem únicament en l’aspecte material d’aquesta possibilitat. Així, les ciutats s’han bolcat a generar densitat, proximitat i diversitat, i en la creació d’espais físics on els ciutadans es puguin trobar. Com si amb els dispositius sols n’hi hagués prou per generar l’intercanvi.
Però, de fet, els intercanvis no estan fets de matèria, sinó de temps. La capacitat de la ciutat per mantenir-se viva, per continuar generant idees, impulsant canvis, marcant un ritme cultural, social i econòmic, no depèn només del fet que hi hagi espais on trobar-se: depèn de la cultura del temps.
No és estrany, doncs, que les ciutats que tradicionalment han tingut una cultura del temps més laxa, com les que estaven habitades per comunitats creatives, hagin estat les que han acabat tenint més èxit a llarg termini. I, al contrari, les ciutats on el temps de treball es torna massa rígid, com li va passar a Detroit quan la indústria de l’automòbil es va estendre per tota la vida urbana, van decaient, al mateix temps que mor la possibilitat que es produeixin noves idees als marges. Per això, les ciutats viuen i moren, encara que els equipaments no canviïn. La mateixa infraestructura urbana, amb una cultura del temps diferent, es torna vana i incapaç de produir cap intercanvi. Però canviar la cultura del temps d’una ciutat pot tenir un impacte enorme sobre la seva vitalitat.
La jornada laboral com a vector de desenvolupament
És en aquesta intersecció que la reducció de la jornada laboral esdevé un vector clau del desenvolupament urbà. I és que el coneixement modern necessita temps lliure per existir, per circular, per transformar-se i per créixer. Totes les connexions que estem perseguint que passin a la ciutat no tan sols necessiten un espai per produir-se, sinó, fonamentalment, un temps en què puguin esdevenir-se. Per això, la reducció radical del temps de treball hauria de ser una de les estratègies de qualsevol ciutat que vulgui triomfar al segle XXI. I, en aquest impuls per la reducció de la jornada, la setmana laboral de quatre dies es converteix en el millor símbol.
Quan es va provar a València, va millorar no només la qualitat de vida de les persones, sinó també el pols de la ciutat. Durant el mes d’abril del 2023, l’Ajuntament d’aquesta ciutat va implementar un programa pilot de setmana laboral de quatre dies que reduïa els dilluns laborals mitjançant la combinació estratègica de festius i dies d’ajustament. Els resultats van ser reveladors: es va reduir l’ús del cotxe privat en un 58%, van disminuir els nivells de contaminació, van augmentar les activitats culturals i comercials a l’espai públic, i es va percebre més benestar psicològic entre els participants.
València va confirmar el que moltes teories urbanes ja apuntaven: que el temps lliure no és una amenaça a la productivitat d’una ciutat.
L’experiment no només va demostrar que menys hores de feina no impliquen menys dinamisme, sinó el contrari: alliberen temps per a la vida urbana. Més temps per passejar, per consumir cultura, per trobar-se amb els altres, per idear. Més temps perquè la ciutat pensi. València va confirmar el que moltes teories urbanes ja apuntaven: que el temps lliure no és una amenaça a la productivitat d’una ciutat, sinó la seva condició prèvia. I que una ciutat que vulgui prosperar no es pot limitar a construir espais de trobada, sinó que ha d’alliberar temps perquè aquestes trobades es produeixin.
James Watt, l’inventor del motor que va permetre extreure el carbó de les profunditats de Wallsend, va ser un dels grans impulsors de la revolució industrial. El seu nom perdura com a símbol d’una era en què la tecnologia va transformar per sempre la manera com vivim, produïm i ens relacionem amb el món. De la mateixa manera que, a les mines, la innovació va ser decisiva per arribar a recursos abans inaccessibles, avui les ciutats necessiten noves tecnologies socials capaces d’alliberar aquest petroli contemporani que consisteix en el coneixement i la creativitat humana. I, entre aquestes tecnologies, no n’hi ha cap de tan poderosa com el temps. La reducció de la jornada no és només una demanda laboral ni una política de benestar: és una eina de planificació urbana. Hauria d’ocupar un lloc central al repertori de qualsevol ciutat que aspiri a liderar el segle XXI.
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis