Trenta anys de BAM i Sónar: dos models de festival, un únic impuls a la cultura

Públic assistent al festival Sónar del 2010. © Vicente Zambrano

Els festivals s’han convertit en l’espectacle popular perfecte dels nostres temps. En només tres dècades s’han construït a si mateixos des de zero. A Barcelona, s’ha passat d’un model titubejant i molt primitiu, pel que fa al concepte i, sobretot, a l’estructura, a les mostres de sofisticació actuals, que fan de motor dels ecosistemes culturals locals i de mirall per a altres esdeveniments d’arreu del món. Ha estat un recorregut que, tot i els anys, ha passat volant.

Dos esdeveniments essencials del calendari festivaler de la ciutat com són el Barcelona Acció Musical (BAM) i el Sónar celebren aquest any el trentè aniversari. Encara que molts no se’n puguin fer a la idea, els festivals no han estat sempre aquí. De fet, aquests dos són els més veterans, i, tot i haver nascut amb menys d’un any de diferència i en circumstàncies molt diferents, han estat dos esdeveniments indispensables per al desenvolupament cultural, no només de la ciutat, sinó també més enllà. Fins i tot, en algun moment, han assolit rellevància en esferes internacionals.

Tots dos van sorgir a la primera meitat dels anys noranta, en una ciutat encara embriagada pels efectes dels Jocs Olímpics. El BAM va ser el primer a arribar, el 1993, impulsat per Jordi Gratacós, que va ser-ne director durant les primeres quinze edicions. Gratacós, gran entusiasta del canvi, amb el suport del recentment creat Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), va posar els fonaments d’un model disruptiu en un context musical canviant, amb un desenvolupament creixent de l’escena alternativa. Aquell primer impacte va suposar un gran prestigi per a Barcelona, alhora que va ser inspirador i motivador per a molts professionals i entitats del sector, fossin discogràfiques o programadors de sales, els quals van esdevenir organitzadors d’altres festivals arreu del territori. Un any després va aparèixer el Sónar, un esdeveniment de caràcter privat que, en pocs anys, va impulsar canvis necessaris gràcies al tarannà visionari dels seus directors, Enric Palau, Ricard Robles i Sergio Caballero, i que va situar Barcelona en el panorama internacional de la música electrònica, la creació digital i l’art contemporani. És el camí.

Han estat trenta anys en els quals les dues organitzacions han viscut una evolució constant. El BAM, com a apèndix de les festes de La Mercè, va començar sent una mena d’aparador de talent emergent i el punt de trobada d’una indústria independent a l’alça. A poc a poc, va anar creixent i es va fer fort en espais emblemàtics del nucli antic, com la plaça del Rei, la plaça Reial, el Moll de la Fusta…, amb una programació de luxe gràcies a la saviesa dels seus directors artístics. Fins i tot va tenir una etapa en la qual va jugar a la lliga dels grans esdeveniments del moment, com el Festival Internacional de Benicàssim (FIB), el Primavera Sound o el Festimad (Madrid), amb un cartell farcit de noms d’impacte en un marc incomparable com és l’estació de França, convertida en centre neuràlgic de l’activitat musical.

Actuació de la banda de rock Viva Belgrado a l’escenari del BAM de la plaça de Joan Coromines durant les festes de La Mercè del 2021. © Imatges Barcelona / Xavi Torrent Actuació de la banda de rock Viva Belgrado a l’escenari del BAM de la plaça de Joan Coromines durant les festes de La Mercè del 2021. © Xavi Torrent

El Sónar, d’altra banda, després d’uns inicis nòmades, en els quals fins i tot va passar pel Poble Espanyol, finalment es va poder estabilitzar en unes ubicacions fixes i va poder desplegar el seu programa heterogeni amb un format doble únic. Aquest estava integrat per les propostes diürnes al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i a l’actual Arts Santa Mònica, que giraven al voltant de les tendències futures pel que fa a la creació digital i artística contemporània, a més de molta música generada amb tecnologia de totes les filiacions estètiques imaginables, i les propostes nocturnes, al pavelló de la Mar Bella, enfocades en la música de club.

Al llarg del segle XXI, cadascun d’aquests dos esdeveniments musicals ha seguit el seu camí. El BAM s’ha refermat com a gran catalitzador del talent emergent i el Sónar s’ha convertit en un hub imprescindible dins el concert global de les músiques electròniques. I també, a través del Sónar+D, en catalitzador de la creació procedent de disciplines com la tecnologia, l’art, el pensament i la ciència. Convoca anualment més de 120.000 visitants a les actuals seus de la Fira de Montjuïc (dia) i la Fira Gran Via de l’Hospitalet (nit).

El passat que era futur

Durant els sis anys que vaig treballar al Sónar, vaig incrementar el meu nivell d’epistemologia musical, però també organitzatiu. I vaig aprendre dos grans principis: primer, els processos evolutius no necessàriament estan lligats a una capacitat de creixement il·limitada; i segon, mai s’ha de perdre el pols del que passa al carrer, i això comporta una inquietud activa constant. Com a contrast amb aquest segon aspecte, el festival ha mantingut inamovibles els integrants de la seva direcció, un triumvirat format per Ricard Robles, Enric Palau i Sergio Caballero. Vaig preguntar als dos primers sobre el context d’aquell primer Sónar: “El 1994 hi havia propostes artístiques, però minoritàries i disperses, i la distància amb Europa era molt gran”.

Així i tot, se la van jugar i van iniciar un projecte inèdit, sense referències. De fet, la part artística, a través del cinema, el disseny, les instal·lacions, la videocreació…, sempre ha tingut un gran protagonisme al Sónar. La seva imatge poderosa ha estat un fet distintiu respecte de la resta de festivals. Però aquest aspecte estava marcat al llibre de ruta des d’un inici? Sergio Caballero, responsable artístic del projecte, respon: “Arrenca amb la tercera edició, al Sónar 96. La imatge del festival ha permès explorar nous llenguatges allunyats dels codis propis de la indústria musical i de les tendències en general. S’hi afegeix, també, que pots arribar a audiències enormes més enllà dels teus públics, amb campanyes que es veuen a tot el món. El vídeo del 25è aniversari, Sónar Calling GJ273b, el va retuitar fins i tot la NASA”.

El present ja és passat

El Sónar s’ha caracteritzat sempre per gaudir d’una gran pulsió futuròloga, que li ha permès interpretar les constel·lacions sonores i mirar a través de la computadora de vidre, posant el focus en tot allò que ara sembla anecdòtic, però que demà serà norma. Sense anar més lluny, la imatge d’aquest any ha estat creada amb l’ajuda de la intel·ligència artificial (IA). Sergio Caballero explica que, per aconseguir la imatge del trentè aniversari, la IA s’ha entrenat amb les 29 que han definit els anys precedents i ha generat multitud d’imatges prova/error. “Ha estat en la bellesa generada en aquests errors on s’ha trobat la imatge gràfica del Sónar 2023.”

El festival ha aportat moltíssimes coses a la ciutat de Barcelona. Però per quines serà recordat? “Hem creat un esdeveniment que té categoria pròpia i que ha estat capaç d’atraure, interessar i entusiasmar gent de tot el món, tant artistes com professionals i públic”, diuen Robles i Palau. És obvi que el seu paper dins l’entramat musical ha estat vital. “Hem afavorit que l’artista emergent tingués un espai natural on expressar-se davant de grans audiències. Som un festival que la indústria musical i el públic escullen per descobrir talent o per inspirar-se.” Quan els pregunto pel seu estat de forma actual, sentencien: “El festival sempre ha treballat per respondre als interessos, les inquietuds i les idees del seu temps. Quan va néixer, fa trenta anys, i també avui. El Sónar continua amb el mateix ànim, reinventant-se contínuament i sense perdre l’essència original”.

Rara avis

El festival BAM ha estat durant molt temps una altra de les constants vitals del panorama musical de la ciutat, tot un evangeli per als que esperàvem el mannà indie al final de l’estiu. Es tracta d’una tipologia de festival totalment diferent, amb una direcció artística que canvia cada quatre anys, més o menys. Enguany és a càrrec de L’Afluent, una entitat cooperativa de serveis culturals integrada per Ikram Bouloum, Miquel Cabal Guarro, Aïda Camprubí, Sergi Egea i Artur Estrada, amb una clara aposta per la transversalitat per donar visibilitat al nombre més gran de col·lectius de la ciutat. El BAM és un festival 100% públic, i aquest és un fet certament inaudit si tenim en compte el model imperant a l’ecosistema festivaler.

Concert d’Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou dins del BAM, a la rambla del Raval, durant les festes de La Mercè del 2022. © Víctor Parreño Concert d’Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou dins del BAM, a la rambla del Raval, durant les festes de La Mercè del 2022. © Imatges Barcelona / Víctor Parreño

“Com s’ha pogut mantenir durant trenta anys i quina missió teniu?”, he preguntat als actuals directors. “No centrem l’atenció en les mateixes estètiques o comunitats cada any, sinó que modulem  el discurs al llarg de les edicions objecte del contracte. Cada edició té un caràcter propi, però hi ha un nexe vertebrador transversal que ens permet oferir un espai visible i adequat al nombre més gran de col·lectius de la ciutat”, responen. I afegeixen: “Pensem en un BAM plural i inclusiu que doni visibilitat a tots els col·lectius possibles, especialment als que històricament han quedat apartats dels escenaris del festival. Proposem una programació amb artistes de trajectòries i orígens diversos, siguin locals, estatals o internacionals. Amb una oferta estilística variada, clarament feminitzada i amb presència d’artistes no binàries, i amb una atenció especial a les emergències i els nous formats musicals”.

L’alternativa del que és alternatiu

L’esperit del BAM és alternatiu des del mateix moment en què va sorgir, i això pot semblar una contradicció si tenim en compte que forma part de les festes de la ciutat. Com ho veuen els directors artístics actuals? “El BAM és el vessant alternatiu de La Mercè, encaixa en les nostres feines prèvies dins els circuits independents. En l’àmbit formal, és un gust poder programar en grans escenaris a l’aire lliure i en espais públics. També ho és tenir en compte la pluralitat de gustos de les diverses poblacions de Barcelona.”

Sí, però, on comença la programació musical de La Mercè i on la del BAM? Com ho fan per no trepitjar-se? Responen a cor les integrants de L’Afluent: “Tenim llibertat total, però sempre intentem seguir uns itineraris estilístics segons l’escenari, que el cartell sigui, com a mínim, paritari en tots els sentits i que hi hagi una representació lingüística. Amb la direcció de La Mercè tenim molt bona relació i aprofitem cada nova edició per reunir-nos i complementar les nostres respectives línies editorials”. La gran vàlua del BAM és que sempre ha fet una aposta ferma pel talent emergent. De quina manera ho concep actualment L’Afluent? Responen tots cinc: “El talent emergent local és el que configurarà el discurs d’un futur; per tant, és crucial incorporar-lo i sempre té un bon percentatge de representació dins el programa. Que col·lectius com Catàrsia, Don’t Hit a la Negrx, Jokkoo, Toro, Sunkusi, Sin Sync o El Bloque TV, que són part del teixit musical actiu de la ciutat, participessin en l’edició de 2022 comissariant alguns espais d’aquests grans escenaris al carrer, parla de com conquistar aquests circuits convencionals”.

En definitiva, el Sónar i el BAM són dues propostes diferents pel que fa al format, d’evolució, de contingut, de pensament, però coincidents en molts altres punts, com ara la passió per la descoberta de nou talent o l’arrelament a la ciutat, el marc insubstituïble d’aquests trenta anys. No se sap com continuaran els seus camins, i menys en un món tan imprevisible com l’actual. El que sí que és segur és que continuaran exercint de motors necessaris i imprescindibles dels ecosistemes culturals locals.

TESTIMONIS

Jordi Turtós
Periodista musical

“Per al desenvolupament de l’ecosistema musical de la ciutat, el BAM ha suposat tota una reflexió sobre els conceptes de triomf i èxit i sobre la música com a producte musical de masses. És, encara avui, una idea romàntica sobre el gaudi de la música en directe. I continua essent un aparador del talent emergent local.”

Nando Cruz
Periodista i autor de Pequeño circo i Macrofestivales

“El model de festival musical com a reclam turístic generador d’impacte econòmic neix i creix amb el Sónar. El BAM aconsegueix dues coses: trencar amb el model de festa major de tota la vida, on l’oferta musical eren els tres macroconcerts d’artistes conegudíssims, i obrir les portes a una nova escena independent.”

Santi Carrillo
Codirector artístic del BAM (1995-1999). Director de la revista Rock de Lux

“Vam recuperar espais com la plaça Reial, la plaça del Rei, el Moll de la Fusta… i va ser un èxit total. Venia molta gent de la indústria procedent de tot Espanya, sobretot de Madrid. El BAM va ser pioner en aquesta escena independent, que després es va desenvolupar en multitud de llocs.”

Ángel Molina
DJ i A&R de 30D Records

“Encara recordo la meva primera sessió com a DJ. Estava molt nerviós. El Sónar era la meva primera gran fita en aquell moment. Vaig fer un set arriscat i vertiginós, que va acabar amb un minut de soroll i silenci posterior, trencat per l’aplaudiment del públic. És impossible descriure amb paraules aquella sensació.”

Miqui Puig
Cantant i presentador de Pista de fusta a iCatFM

“Als noranta, el meu paper era molt estrany. Músic i descobridor. Jove i amb ganes de tot. El primer Sónar era com un primer viatge, sabíem que era nou, però no sabíem fins on arribaria tot allò. El BAM, en canvi, era com una festa major, però més moderna, a la mida.”

Óscar Abril Ascaso
Comissari de SonarMàtica. Coordinador en cap de Club9

SonarMàtica era l’exposició temàtica i col·lectiva del festival que, malgrat ser només de tres dies, va suposar un gran aparador per mostrar els avenços de les arts digitals. Els programes lliures, el paisatgisme de dades, la realitat augmentada… Sempre vam ser els primers.”

Jordi Gratacós
Director del BAM (1993-2007) i del màster en Indústria Musical a la UB-IL3

“Després de trenta anys t’adones del canvi de voluntats i necessitats generacionals. La nostra era molt energètica. El motor érem nosaltres mateixos, només amb ànims inacabables i sense especulacions que no fossin les de caràcter social i cultural. Amb música en directe.”

Antònia Folguera
Comissària de Sónar+D

“A Sónar+D fem zoom in per mostrar les personalitats, els projectes i les idees més interessants del moment. Busquem reflectir el seu vessant tecnològic, artístic, científic, industrial i, sovint, filosòfic. Després fem zoom out per veure com tots aquests temes i aspectes es connecten entre si.”

Jordi Martí Grau
Regidor de l’Ajuntament de Barcelona

“El BAM va créixer agafant la mateixa identitat de festival i va generar una comunitat al seu voltant. Amb el Sónar i el BAM, Barcelona agafa una dimensió d’expositor del que no és evident en qüestions musicals i artístiques. D’entreveure tendències que després s’acabaran imposant.”

Foto Sónar Ambient del Sónar de Nit en l’edició del 1998. © Sónar

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis