Avança la connexió d’aigua freàtica entre Can Batlló i Montjuïc
La xarxa d’aigua freàtica de Can Batlló s’estén cap a Montjuïc amb una nova fase d’obres que inclou la canalització des dels carrers del Cisell i del Foc fins al dipòsit de l’Anella Olímpica. Aquesta actuació permetrà regar de manera més sostenible els espais verds del parc de la Bordeta i els jardins de la Marina. Els treballs, que inclouen afectacions a la mobilitat en vies com el passeig de la Zona Franca, el carrer de la Mineria i la Gran Via, es preveu que finalitzin el novembre de 2025.

Una aposta pel reg sostenible en temps d’emergència climàtica. La xarxa freàtica dels entorns de Can Batlló, al barri de la Bordeta, entra en una nova fase dels treballs que connectaran amb el dipòsit existent a Montjuïc, situat a la zona de l’Anella Olímpica, prop del CEM Pau Negre. Un cop implantat el tram del tub d’aigua freàtica entre els carrers de Cisell i del Foc, ara s’inicien nous treballs de canalització que afectaran la zona compresa entre el carrer dels Alts Forns i el de la Mineria.
Aquesta proposta té per objectiu subministrar aigua freàtica al parc de la Bordeta, tot estenent-se pel carrer del Foc fins al passeig del Migdia. Dins el mateix projecte, la nova canalització recorrerà el passeig de la Zona Franca, des de l’inici de l’avinguda del Carrilet, just a continuació de la plaça d’Ildefons Cerdà, fins al carrer dels Motors, al cor del barri de la Marina del Prat Vermell.
Fases de l’obra i afectacions a la mobilitat
La canalització de la xarxa d’aigua freàtica continua ampliant-se, ara entre l’esplanada del Sot del Migdia, al districte de Sants-Montjuïc, i el passeig del Migdia. A partir del 9 de juny, just després de finalitzar els treballs previs del passeig de la Zona Franca entre els carrers del Cisell i del Foc, s’iniciaran les obres al tram del passeig de la Zona Franca comprès entre el carrer dels Alts Forns i el carrer de la Foneria, en sentit Besòs.
Durant les obres al passeig de la Zona Franca, es mantindrà només un carril de circulació en sentit muntanya. El carril bici quedarà parcialment ocupat i es farà baixar els ciclistes de la bicicleta per caminar per la vorera puntualment a partir del pàrquing del Mercat de la Marina, que continuarà accessible, així com els guals veïnals.
La parada d’autobús situada davant del mercat quedarà anul·lada durant els treballs, i s’activarà la parada anterior, situada una mica abans del carrer dels Alts Forns. Els dies 10 i 11 de juny, es faran intervencions a la cruïlla amb aquest carrer, mantenint sempre un carril de pas obert per reduir les afectacions.
Al carrer de la Mineria, entre el 10 i el 20 de juny, es treballarà a la vorera de banda mar, garantint el pas de vianants i l’accés a habitatges. Els dies 25 i 26 de juny, hi haurà talls puntuals al trànsit, primer en sentit Besòs i després en sentit Llobregat, amb desviaments senyalitzats i pas restringit exclusivament a veïns i serveis d’emergència. Es mantindran també els itineraris segurs per a bicicletes i vianants.
El dia 19 d’agost, es tallarà completament el lateral de la Gran Via a la plaça d’Ildefons Cerdà (sentit sortida ciutat). Això afectarà significativament la mobilitat, amb l’anul·lació de la parada 183 i el desviament de diverses línies de bus, que passaran pel carrer de la Química, el carrer de la Mineria i el passeig de la Zona Franca. S’habilitarà una nova parada provisional per garantir el servei. Podeu consultar aquí els avisos de la xarxa de transport de TMB.
Un reg més sostenible pels espais verds i els jardins de la Marina
Aquestes obres s’emmarquen dins del Pla de manteniment integral del Pla Endreça i tenen com a objectiu reforçar la xarxa d’aigua freàtica de Montjuïc, connectant-la amb la del Poble-sec i amb el nou dipòsit de Can Batlló. Aquesta connexió estratègica permetrà garantir el reg sostenible dels espais verds de la muntanya i dels jardins de la Marina.
A més, a l’altra banda de Montjuïc, la xarxa es completarà amb l’ampliació del sistema i la construcció de nous dipòsits, que impulsaran l’aigua freàtica cap amunt mitjançant canonades, assegurant així el subministrament per al reg.
Aquesta aposta per l’aprofitament d’aigua subterrània pren encara més sentit en el context actual d’emergència climàtica, on l’estalvi d’aigua és essencial. Els treballs, que van començar l’estiu del 2024, tenen prevista la seva finalització el novembre de 2025.