Barcelona amplia la seva flota de metro amb 39 nous trens
Els nous combois permetran reduir els temps d’espera i preparar el servei per a l’arribada del tram central de la Línia 9.

El metro de Barcelona fa un salt endavant en capacitat i freqüència amb la incorporació de 39 nous trens. Aquest projecte d’ampliació respon a la doble necessitat de reduir els temps d’espera a les línies amb més afluència de passatgers i de preparar el servei per a l’obertura del tram central de l’L9, que connectarà zones claus com l’aeroport, la Zona Universitària o el centre de la ciutat.
L’anunci del nou projecte s’ha fet públic aquest dilluns en el marc de l’acte institucional del centenari del metro, presidit pel president de la Generalitat, Salvador Illa. L’esdeveniment, celebrat al Paranimf de l’Escola Industrial, ha servit d’avantsala per reafirmar el compromís de les institucions amb una xarxa de transport més moderna, eficient i adaptada a les necessitats de mobilitat de l’àrea metropolitana.
Distribució i beneficis dels nous combois
Així, els nous trens es repartiran entre diferents línies i ho faran de la següent manera: 22 serviran per posar en marxa el tram central de l’L9, mentre que els 17 restants es destinaran a reforçar les línies convencionals (L1, L2, L3, L4 i L5). Amb aquesta nova flota, es reduiran notablement els intervals de pas, especialment a les línies 1 i 5, que sumen més de la meitat dels passatgers, tot reduint el temps d’espera a només 2 minuts i 38 segons i 2 minuts i 15 segons respectivament.
Un cop arribin els nous combois, l’L5 passarà a tenir 45 trens funcionals, seguida de l’L1 amb 44, l’L3 amb 30, l’L4 amb 27 i l’L2 amb 25 trens operatius. Es tracta d’una distribució que permetrà absorbir l’augment de la demanda, que ha crescut significativament en els últims anys, enregistrant el 2024 un increment de validacions del 6,5% respecte a l’any anterior, arribant pràcticament cada dia laborable als 1,6 milions.
A més, els 22 trens previstos per a l’L9 permetran preparar el servei per al futur tram central de la línia. Aquestes noves unitats estaran assignades inicialment a l’L2, i els trens que actualment circulen per aquesta línia, compatibles amb la tecnologia de conducció automàtica, es traslladaran posteriorment a l’L9.
Compromís amb una mobilitat sostenible i eficient
Així mateix, la nova flota també incorpora millores importants en accessibilitat i sostenibilitat. Estaran dissenyats per facilitar l’accés a totes les persones, amb espais adaptats i més confortables, i comptaran amb materials reciclables, sistemes de baix consum energètic i tecnologies que en facilitaran un manteniment més eficient i respectuós amb el medi ambient.
Es tracta d’un projecte que inicia una nova etapa de modernització del transport metropolità, amb una inversió global de 331 milions d’euros destinada a ampliar la flota i millorar el servei. El procés de licitació s’activarà aquest mes de juliol i, amb el suport de les administracions consorciades a través de l’Autoritat del Transport Metropolità, es preveu que els primers trens comencin a arribar a partir del 2029.
Amb aquesta actuació, Barcelona reafirma el seu compromís amb una mobilitat pública més eficient, accessible i sostenible. La incorporació de nous trens respon a les necessitats actuals del servei i, alhora, anticipa els reptes futurs d’una xarxa metropolitana en constant creixement, amb l’objectiu d’oferir una millor experiència de viatge a tota la ciutadania.