Barcelona “Premi Bikefriendly” pel seu lideratge i compromís en la promoció de la bici

El guardó reconeix l’increment i millora d’infraestructures, serveis, comunicació i la gestió de dades per la mobilitat en bicicleta que ha dut a terme la ciutat.

..
03/03/2023 - 13:42 h

Barcelona ha rebut a Sevilla el Premi Bikefriendly en la categoria de Lideratge i Compromís Institucional. Uns premis impulsats per les entitats públiques de la Red de Ciudades por la Bicicleta, presidida per l’AMB. El lliurament s’ha fet en el marc del “III Encuentro de la Bicicleta Urbana”, un esdeveniment que reuneix a nombrosos ajuntaments i diputacions per intercanviar idees i experiències relacionades amb l’impuls de la mobilitat ciclista.

D’entre les quinze ciutats finalistes per les vuit categories orientades a administracions públiques, Barcelona ha estat la guanyadora del premi del Lideratge i Compromís Institucional, on competia amb l’Ajuntament de Valladolid i la Diputación de Pontevedra. El premi ha reconegut l’estratègia per incrementar i millorar la infraestructura ciclista, així com els serveis, la comunicació i la gestió de dades per la mobilitat en bicicleta.

Una xarxa ciclista connectada

En els darrers anys s’ha impulsat l’increment i la millora de la infraestructura ciclista de la ciutat amb l’objectiu de comptar amb una xarxa que connecti tots els districtes i enllaci amb la xarxa de carrils bici dels municipis de l’entorn metropolità. Això s’ha concretat en actuacions per augmentar la infraestructura ciclista, amb actuacions per baixar carrils bici de vorera a calçada i per millorar l’amplada dels carrils. L’objectiu és arribar als 272 quilòmetres de xarxa construïda per finals de 2023.

El resultat d’això és que cada dia es fan 220.000 desplaçaments en bici o vehicles de mobilitat personal, un 11% més que en el darrer any i un 23% més que abans de la pandèmia. Aquest increment també es demostra amb les dades del Bicing, que compta amb 136.762 abonats i un total de 7000 bicicletes repartides per 519 estacions a la ciutat.

A més, ja està en marxa el servei públic metropolità de bicis elèctriques (AMBici), que  funciona a sis dels quinze municipis en què s’implementarà i que properament activarà un abonament metropolità que permetrà combinar els dos serveis a partir de set instal·lacions pont.

Comunitat ciclista i foment de la mobilitat sostenible

La difusió i el foment de la bicicleta també es promou des de les xarxes, a través de  comptes com @EnbicixBCN que, amb el hashtag #bicibcn, fa més d’una dècada que promou l’ús d’aquest transport. O a través d’activitats anuals com La Festa de la Bicicleta i la Bicicletada.

A més, la bicicleta també està present en noves polítiques municipals com l’estratègia municipal de la distribuició urbana de mercaderies que té per objectiu reduir a la meitat les emissions d’aquests vehicles promovent, entre moltes altres iniciatives, la ciclologística i multiplicant per deu les bicis de repartiment d’aquí a 2030.

Tot, amb l’objectiu de promoure un model de mobilitat segura, sostenible i saludable per a tothom. I gràcies a l’ampliació d’aquesta xarxa i de les altres mesures per promoure la mobilitat sostenible i reduir el nombre de vehicles que generen més emissions, hi ha hagut un descens del 31% de la contaminació ambiental a Barcelona.