El projecte Autonomous ready alerta sobre més de 500.000 potencials col·lisions en un any

18/11/2021 - 20:30

Seguretat viària. Actualment ja hi ha 464 vehicles de “flota segura” equipats amb dispositius d’alta tecnologia que adverteixen als conductors de possibles accidents.

Des de l’octubre de 2020 a octubre del 2021 aquest programa ha permès alertar als conductors del risc potencial de col·lisió amb 8.371 ciclistes i del risc potencial d’atropellament a 73.915 vianants. Els dispositiu també ha alertat de 439.164 possibles col·lisions per “abast”.

L’Ajuntament de Barcelona i la DGT continuen treballant per potenciar el projecte Autonomous
Ready Spain, una iniciativa que, amb l’acompanyament del proveïdor de tecnologia Mobileye,
consisteix en impulsar la instal·lació de dispositius d’ajudes a la conducció  (sistemes ADAS) en flotes privades de vehicles, així com de transport públic, que circulen de manera recurrent per la ciutat.

Aquests sistemes permeten alertar al conductor de situacions de perill potencial, amb l’objectiu de prevenir els accidents abans que succeeixin.

Actualment ja s’han adherit a la iniciativa 11 empreses majoritàriament de repartiment de
mercaderies, que han equipat un total de 464 vehicles amb les darreres tecnologies d’assistència a la conducció i recull de dades.

Amb el projecte, les institucions fan ús de la tecnologia per ajudar als conductors en la prevenció d’accidents, sobretot en relació amb les persones més vulnerables de la piràmide de la mobilitat (vianants, ciclistes i motoristes).

Els dispositius també permeten recollir dades de l’entorn permetent obtenir un major coneixement de la mobilitat de la ciutat i del comportament de les flotes de mercaderies.

Reduir l’accidentalitat i desenvolupar mapes detallats de zones sensibles

L’estudi de les dades recollides pel sistema, permet realitzar accions per millorar la seguretat viària i alhora, també suposa una oportunitat per optimitzar els desplaçaments de les empreses
participants i racionalitzar l’ús de l’espai púbic.

S’estima que el 90% dels accidents de trànsit són causats per errors humans. El projecte Autonomous Ready Spain prediu el 80% dels possibles errors de la persona conductora.

En el darrer any (octubre 2020-octubre 2021) aquests vehicles han recorregut un total de
7.300.000 quilòmetres. Les zones per on més han transitat han estat l’entrada de Barcelona per
l’eix Llobregat i dins de la ciutat l’àmbit de la Ronda Litoral i de l’Eixample.

Durant aquest període, els dispositius embarcats han detectat i geoposicionat la presència de
ciclistes i vianants en diferents carrers de Barcelona, el que significa que aquests usuaris
vulnerables han entrat al camp de visió d’algun dels sensors instal•lats en els vehicles.

En els casos de més risc, gràcies a la intel•ligència artificial de la tecnologia aportada, els dispositius han emès una alerta d’accident advertint el conductor. Aquesta alerta ha ajudat a evitar un total de 521.450 col·lisions potencials, de les quals 82.286 podrien haver-se produït amb usuaris vulnerables.

Les dades són les següents:
– FCW (forward collision warning), alertes de risc de col.lisió per abast: 439.164.
– BCW (bicycle collision warning), alertes de risc d’atropellament a bicicletes: 8.371
– PCW (pedestrian collision warning), alertes de risc d’atropellaments a vianants:
73.915

Del total de deteccions que han realitzat aquests vehicles, les alertes per risc d’atropellament
han representat 1 de cada 200 observacions, aproximadament.

Observacions d’hàbits dels més vulnerables

Durant el període esmentat els diferents vehicles han realitzat 3,9 milions d’observacions de ciclistes que circulen per la ciutat.

Aquesta tecnologia ha permès detallar que, del total de persones usuàries de la bici detectades, el 50% es desplacen per carrils bici, un 30% ho fan per carrers 50 i el 20% restant es mouen per zones ciclables. Per tant, el 70% dels ciclistes utilitzen els espais concebuts per la bicicleta.

Els horaris amb més risc de col·lisió entre aquest col·lectiu es donen sobretot entre les 10:00 i les 11:00 hores.

Les dades corroboren la seguretat dels carrils bici, atès que el 85% de les alertes de risc de col·lisió amb ciclistes s’han produït en carrers sense carril bici.