La nova ordenança de circulació ja està en vigor

L'objectiu fonamental del canvi normatiu és la preservació de les voreres com a espais per als vianants, i per això estableix un rígid règim sancionador

Conductor de patinet amb casc
01/02/2025 - 23:56 h - Mobilitat i transports Ajuntament de Barcelona

Des de l’1 de febrer, la nova Ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV) és en vigor. D’aquesta manera s’adapta la normativa al marc estatal i es garanteix la convivència, la seguretat viària i la protecció dels vianants als carrers de la ciutat.

El ban de l’Alcalde de Barcelona

El canvi normatiu, que estableix diverses tipologies de sanció en cas d’incompliment, busca preservar les voreres com a espais per als vianants amb la prohibició de circular-hi en vehicles de mobilitat personal (VMP) o bicicleta, i limita l’estacionament de motos.

Els aspectes més rellevants

Els aspectes més bàsics són els relacionats a continuació:

  • Els VMP passen a definir-se com a vehicles unipersonals, per la qual cosa només hi podrà circular una persona sola
  • Se n’assenyalen els elements de seguretat imprescindibles: l’ús de casc és obligatori i el vehicle ha de disposar de llums davanters i posteriors.
  • Es prohibeix l’ús de VMP a menors de 16 anys.
  • Es limita l’ús als carrils bici i els carrers amb límit de velocitat de 30 quilòmetres per hora o menys.
  • La velocitat màxima és de 25 km/hora, o els 10 km/hora als carrils bici a la vorera.
  • Es prohibeix la circulació per les voreres a VMP i bicicletes (excepte les persones adultes que transportin menors d’edat amb sistemes homologats o que acompanyin infants de fins a 12 anys).
  • Es manté l’obligatorietat de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració en espais compartits amb els vianants.

Noves restriccions d’estacionament de motos a les voreres

A més de la prohibició explícita d’aparcar motocicletes a les voreres d’entorns escolars i de centres hospitalaris, l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles preveu sancionar-ne l’estacionament en guals de vianants, carrils bici o davant de contenidors. I, com fins ara, es recomana aparcar-les a la calçada.

Per la seva banda, els cicles i VMP emprats en la distribució urbana de mercaderies poden utilitzar els espais habilitats per a la càrrega i descàrrega amb les mateixes condicions que la resta de vehicles de motor. Alhora, es prohibeix explícitament fer la càrrega i la descàrrega de qualsevol vehicle als carrils bici.