Finlàndia i Badal, els carrers més habitables de la ciutat

Segons l'enquesta i els algoritmes del projecte Mercè, de la consultora 300.000 Km/s, el carrer de Finlàndia i la rambla de Badal són els millors llocs de Barcelona per viure-hi, si més no des del punt de vista urbanístic. Entre els pitjors hi ha la ronda del Litoral i diversos carrers del polígon de la Zona Franca, que són vistos com molt poc habitables.

..
19/01/2021 - 21:28 h - Urbanisme i infraestructures Mupert

Els autors d’aquest “experiment de ciència ciutadana” volien objectivar les percepcions sobre allò que es considera un espai urbà “habitable”. Per fer-ho, entre el maig i el novembre de 2020, van fer una crida perquè ciutadania de tots els orígens, edats i gèneres (1.345 persones hi van respondre) triessin el lloc més habitable entre diversos parells d’imatges de 3.000 carrers de Barcelona, obtingudes a través de Google Street View. Prèviament, ells havien assignat a cada punt tot un seguit de paràmetres processats o obtinguts de fonts públiques, com l’amplitud de la calçada i la vorera, l’antiguitat dels edificis o la quantitat de verd al voltant. En analitzar totes les dades i estendre les valoracions a tots els carrers de la ciutat mitjançant diversos algoritmes, es conclou que els més habitables són aquells on hi ha pocs cotxes, més arbres i edificis de diverses antiguitats, amb habitatges de qualitat.

L’indicador d’habitabilitat resultant de cadascun dels 15.000 trams seleccionats es pot consultar en aquest mapa en línia, on el color de cada carrer està assignat en funció de la mitjana dels punts que el formen. El carrer de Finlàndia encapçala el rànquing dels millor valorats de tota la ciutat, seguit de la rambla de Badal (entre Pavia i Canalejas, o sigui, també al barri de Sants o Sants-Badal). Al capdavall de la llista també hi ha diversos carrers del districte de Sants-Montjuïc, concretament quatre del polígon de la Zona Franca (C, 50, L i 61), que les persones participants a l’experiment consideren poc habitables en no haver-hi habitatge ni gaire vegetació, i sí molta circulació de cotxes. Així, el 44% dels metres de carrer a Sants-Montjuïc resulten poc o molt poc habitables, però només el 7,2% dels habitants del districte viuen en aquests carrers, mentre que el 67% ho fa en carrers habitables o molt habitables. A tot Barcelona, aquest percentatge és una mica superior (72,4%), segons les categories d’aquest estudi Mercè.