Nou senyal d’angles morts en més de dos mil vehicles municipals

La nova senyalització vol donar resposta a l’increment de la mobilitat a peu, amb bicicleta, amb motocicleta i amb noves formes de mobilitat, com els vehicles de mobilitat personal, a les ciutats. Alhora, cal tenir en compte que aquest increment es dona paral·lelament a l’augment del trànsit dels vehicles comercials i pesants pel creixement de l’activitat logística i els lliuraments de comerç electrònic.

..
05/10/2021 - 09:58 h

L’Ajuntament de Barcelona té entre les seves prioritats reduir la sinistralitat viària a la ciutat i per això serà dels primers a implantar a la flota municipal el nou senyal que ha establert la instrucció de la Direcció General de Trànsit (DGT) i que adverteix els usuaris més vulnerables dels angles morts dels vehicles de grans dimensions.

L’objectiu del senyal és advertir les persones que es desplacen amb mitjans més vulnerables del perill que suposa situar-se a les zones no visibles quan s’aproximen a aquests vehicles senyalitzats, per tal que puguin evitar riscos posicionant-se en un lloc on siguin visibles per als conductors dels vehicles.

La col·locació d’aquest senyal és de caràcter voluntari i afecta els vehicles de transport de viatgers de més de nou places, incloent-hi el conductor (vehicles de categories M2 i M3, segons el Reglament general de vehicles), els vehicles de transport de mercaderies de les categories N1, N2 i N3 i els vehicles de transport de residus en l’àmbit urbà.

Durant els darrers mesos l’Ajuntament de Barcelona ha treballat conjuntament amb la DGT, altres ajuntaments de l’Estat (Madrid, Saragossa i Logronyo) i amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en la definició i la implantació del senyal de trànsit als vehicles de distribució de mercaderies, autobusos urbans i escolars i camions pesants.

Implantació en més de dos mil vehicles municipals

Per contribuir a difondre’l, l’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a implantar el nou senyal en un total de 2.199 vehicles de la flota municipal durant els propers mesos.

D’aquesta manera, la senyalització es posarà en vehicles del parc de neteja, de Parcs i Jardins, de manteniment de l’espai urbà, de la Guàrdia Urbana o del Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS), entre d’altres.

Protecció dels col·lectius més vulnerables

La nova senyalització vol donar resposta a l’increment de la mobilitat a peu, amb bicicleta, amb motocicleta i amb noves formes de mobilitat, com els vehicles de mobilitat personal, a les ciutats. Cal tenir en compte que aquest increment es dona paral·lelament a l’augment del trànsit de vehicles comercials i pesants pel creixement de l’activitat logística i els lliuraments de comerç electrònic.

L’Ajuntament de Barcelona aposta per garantir una mobilitat sostenible, saludable i segura a la ciutat, en el marc dels objectius fixats en el Pla de mobilitat urbana (PMU) 2024. Una de les prioritats principals del Govern municipal és la reducció de la sinistralitat, i per aquest motiu treballa de manera transversal en diverses accions per contribuir a disminuir el nombre d’accidents que es produeixen a la capital catalana.

La inclusió d’aquest senyal és una primera mesura que s’emmarca en un conjunt d’accions que s’estan adoptant a la Unió Europea per disminuir el risc d’accident, a partir de la millora de la visibilitat dels conductors de furgonetes de repartiment, autobusos i camions. L’objectiu final és aconseguir una visió directa d’aquests conductors, però fins que els sistemes avançats d’ajuda a la conducció (ADAS) no estiguin incorporats a tots els vehicles, l’opció de senyalització al mateix vehicle que alerti de l’existència d’angles morts pot ser d’utilitat per prevenir sinistres.

Projecte Autonomous Ready

En la mateixa línia, l’Ajuntament de Barcelona també està treballant en altres projectes similars per protegir els usuaris més vulnerables, com l’Autonomous Ready Spain.

Es tracta d’un projecte pioner al món destinat a reduir la sinistralitat i els accidents en l’entorn urbà mitjançant la utilització de tecnologies d’assistència a la conducció (ADAS).

Iniciat l’any 2019, està liderat conjuntament per la DGT i l’Ajuntament de Barcelona i és fruit de la col·laboració publicoprivada: hi participen empreses i entitats compromeses amb la pacificació de la ciutat, la seguretat dels seus conductors i la protecció indirecta dels usuaris més vulnerables.

Cada dia més de cinc-cents vehicles de repartiment i transport equipats amb les tecnologies d’assistència a la conducció i recull de dades recorren els carrers de Barcelona i contribueixen així a incrementar la seguretat viària a partir de la detecció de la presència dels usuaris més vulnerables de la piràmide de la mobilitat (vianants, ciclistes i motoristes). L’objectiu és reduir l’accidentalitat i desenvolupar un mapa detallat de zones sensibles de la mobilitat a la ciutat.

Amb aquest projecte s’instal·len als vehicles càmeres intel·ligents, que, connectades a una eina de reconeixement i processament de dades, interpreten l’entorn en temps real per ajudar els conductors a prevenir possibles col·lisions, alhora que ofereixen informació sobre punts de risc en la infraestructura viària de la ciutat.

Més informació.