Recuperació del transport públic de manera segura

24/05/2020 - 11:14

Mobilitat. Més freqüència, informació de l’ocupació i control d’aforament són algunes de les mesures que TMB ha adoptat amb l’entrada a la fase 1.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha adoptat diferents mesures que permetran la recuperació progressiva del transport públic d’una manera segura a la fase 1: se n’incrementarà l’oferta, s’informarà sobre el nivell d’ocupació, es farà acompanyament al viatger, es reforçarà la higiene i desinfecció i es faran proves de tractament amb llum UVC. A més, recorden que és obligatori l’ús de mascaretes i que cal respectar les distàncies de seguretat, rentar-se les mans amb freqüència i evitar les hores punta.

A partir de dilluns, dia 25, TMB aplicarà un conjunt d’accions per facilitar el retorn a la nova normalitat:

Increment de l’oferta

S’incrementarà l’oferta fins al límit de les possibilitats actuals i s’adaptarà a les necessitats d’acord amb les línies i hores punta. En concret, la xarxa de metro s’incrementarà fins al 92% en la franja punta del matí, amb més atenció a l’L1 i L5, les quals circularan amb el 97% dels trens, mentre que la mitjana diària serà del 83% en el conjunt de la xarxa. Els autobusos tindran una mitjana del 70%, amb increments de fins al 80% en les línies d’altes prestacions en les hores punta.

Informació sobre els nivells d’ocupació

S’ha planificat l’oferta de les xarxes de transport per adequar-se a l’augment de la mobilitat de les següents fases de desescalada. A més, s’incrementarà la informació de servei pels canals de la companyia, en especial dels nivells d’ocupació dels metros i autobusos.

També es posarà a disposició de la ciutadania una aplicació que mostrarà indicadors de l’ocupació mitjana estimada per línia, sentit, estació i franja horària per al metro, i per línia, sentit i franja horària per al bus, a fi de poder planificar millor els viatges i evitar aglomeracions.

Es complementarà amb dades en temps real des dels centres de control de metro i autobusos que es traslladaran als canals d’informació de TMB: web, xarxes socials, megafonia, MouTV i panells informatius, entre d’altres.

Acompanyament al viatger

El servei de metro està desenvolupant una iniciativa de monitoratge i control d’aforament per conèixer la densitat d’ocupació a les andanes i dins dels trens mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial i les imatges que les càmeres recullen.

TMB posarà un dispositiu de personal propi i seguretat privada per facilitar el flux adequat de les persones, el control de la utilització dels serveis de metro i bus i l’ajuda i acompanyament en el compliment de les normes d’higiene i consells pràctics de prevenció.

Higiene i desinfecció

Es continuen reforçant les tasques de neteja i desinfecció, tant de vehicles com d’espais, amb una cura especial en totes les àrees de contacte: barres, mecanismes d’obertura de portes, línies de peatge, màquines expenedores…

Per afavorir la renovació de l’aire, a la xarxa de metro s’està optimitzant el sistema de ventilació forçada dels túnels i les estacions, combinat amb l’efecte pistó del pas dels trens. Els trens i autobusos es ventilen a través de l’obertura constant de les portes i mitjançant els conductes de refrigeració, en què s’apliquen tractaments viricides.

Sobre les mesures d’higiene freqüent de mans, s’estan instal·lant dispensadors gratuïts de gel hidroalcohòlic a les principals estacions de metro. Actualment n’hi ha als vestíbuls de la Sagrega, Sagrada Família i Collblanc.

Continuaran vigents les altres mesures com la suspensió de la venda de bitllets als autobusos, els bescanvis i l’atenció presencial en general i la implantació de separacions físiques als vehicles entre passatge i conductors o motoristes.

Prova de tractament amb llum UVC

Per poder augmentar el nivell de desinfecció, TMB ha començat a provar els rajos de llum ultraviolada UVC per desinfectar els trens i les instal·lacions, un potent germicida per reforçar la lluita contra la propagació de la covid-19. Amb aquests rajos també s’està fent una prova pilot en algunes cintes d’escales mecàniques.