Adaptem l'espai públic i la mobilitat a un nou escenari per a la recuperació del dia a dia a la ciutat. I ho fem amb un pla d'acció que permetrà que ens puguem moure amb més facilitat i seguretat, sempre amb modes de desplaçament sostenibles i saludables, en benefici de tota la ciutadania.

Es preveu aviat un grup més gran de ciutadans i ciutadanes sortiran de nou als carrers de Barcelona i de mica en mica es recuperaran els fluxos de mobilitat quotidiana a la ciutat. Per aquest motiu, des de l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat s’ha treballat en un pla d’acció per tal que la mobilitat sigui segura, sostenible, saludable i eficient.

L’objectiu és afavorir la mobilitat a peu i en bicicleta, però també en transport públic. De manera que es requereix dur a terme un seguit d'actuacions per tal que els desplaçaments que es produeixin a la ciutat, els d'ara i els de les properes setmanes, es pugin fer de la manera més segura possible, a fi d’evitar nous contagis però també per protegir la salut de les persones amb uns mitjans de transport no contaminants.

En aquest context, els desplaçaments a peu i en bicicleta seran, com ja ho són ara, els principals modes de desplaçament recomanats. Són individuals, sostenibles i permeten el distanciament físic necessari amb altres persones com a mesura preventiva per continuar fent front al contagi de la Covid-19.

Però també els desplaçaments en transport públic. El metro, els busos, el tram o els trens han estat en funcionament durant tota la situació d’emergència a la ciutat i han realitzat tots els esforços per mantenir-se sempre adequats a les demandes de mobilitat, per complir amb el terç màxim d’ocupació, i per garantir les mesures higièniques necessàries per protegir a les persones usuàries.

Què fem?

Anar a peu és la manera de moure's més orgànica i universal que portem incorporada tots els éssers humans. Prop de la meitat de la ciutadania es mou a peu i cal tenir en compte que tots i totes, amb independència de la manera com solem moure'ns habitualment, ens desplacem caminant en un moment o altre del dia. A més, ara, davant de les noves necessitats, permet mantenir les distàncies de seguretat i les mesures higièniques necessàries per frenar el contagi de la Covid-19.

Cal pacificar el trànsit i augmentar la superfície segura per als vianants a fi de millorar la seguretat, la qualitat de l’aire, la salut i la convivència.

MESURES PRÈVIES

  • Tancar carrils al trànsit
    Es fan tancaments de vies al trànsit per facilitar un major espai a les persones que van a peu i alhora permetre el respecte a la distància física entre les persones. Es tanca a la circulació de vehicles motoritzats un total de 12 quilòmetres i es guanyen 30.000 m2. Serà el lateral muntanya de l’avinguda Diagonal, entre passeig de Gràcia i carrer de la Marina, i el lateral mar de l'avinguda Diagonal, entre la plaça de Francesc Macià i el passeig de Gràcia; i el lateral mar de la gran via de les Corts Catalanes, entre les places d'Espanya i de Tetuan. La resta de trams dels laterals quedaran oberts al trànsit per facilitar la circulació dels busos.
     
  • Reforçar la “Ciutat 30”
    Es fa una ampliació tàctica de les voreres per tal que els vianants puguin caminar amb més seguretat. Per dur-ho a terme es redueixen carrils de trànsit per prioritzar la mobilitat a peu i pacificar la circulació de vehicles. Aquesta actuació s'executa als carrers de Consell de Cent, Girona i Rocafort, que passen a  tenir un sol carril de circulació, i a la via Laietana, que augmenta l’amplada de les seves voreres.

MESURES A CURT TERMINI

  • Accelerar la campanya de compliment de la disciplina de motos en vorera
    Amb l’objectiu d’alliberar encara més les voreres i facilitar els desplaçaments a peu i el manteniment de les mesures preventives sanitàries, com són les distàncies de seguretat, s'executaran diverses fases alhora de la campanya per alliberar les voreres de motos mal estacionades i per promocionar l’aparcament en les places habilitades en calçada i en aparcaments subterranis.

La utilització del transport públic col·lectiu és essencial en una ciutat densa com Barcelona. Durant aquests dies, el transport públic s’ha adaptat a la demanda i ha complert amb els protocols de desinfecció i les mesures preventives sanitàries per tal de garantir al màxim desplaçaments amb seguretat.

Ara, el transport públic ha de continuar sent un mitjà de desplaçament de referència a Barcelona i requereix tot un seguit d’actuacions per millorar-ne l’eficiència i adaptar-se a la nova situació amb totes les eines disponibles.
 

MESURES PRÈVIES

  • Apostar per un desconfinament progressiu.
    L’Ajuntament de Barcelona demana al Govern central que mentre hi hagi restriccions de distàncies de seguretat al transport públic es dugui a terme un desconfinament progressiu.
     
  • Executar el protocol de seguretat, desinfecció i higiene al transport públic
    L’objectiu d’aquesta mesura és que es pugui accedir al transport públic amb condicions de seguretat i es reajustin les actuals condicions de distanciament en funció de l’etapa:  mascaretes, guants, gels, marquesines de seguretat, etc.
     
  • Apostar pel teletreball, la flexibilitat horària i altres mesures similars.
    S’impulsa que el procés de desconfinament general inclogui diverses mesures que limitin la mobilitat massiva en hores punta, com és potenciar el teletreball, la flexibilitat horària i altres mesures similars.
     
  • Millorar la xarxa de bus
    S'executaran un total de 17 intervencions per crear o segregar carrils bus amb l’objectiu de millorar-ne el servei i l’eficiència.
     
    • Segregació de carrils bus
      Avinguda de Sarrià-Prat de la Riba.
      Pla de Palau-avinguda del Marques de l'Argentera.
      Passeig de Joan de Borbó Comte de Barcelona-avinguda del Doctor Aiguader.
      Passeig de Gràcia, entre el carrer del Rosselló i avinguda Diagonal.
      Carrer de Balmes, entre el carrer de la Granada del Penedès i avinguda Diagonal
      Carrer de Balmes, entre els carrers de València i d’Aragó.
      Vall d’Hebron, entre Jericó i plaça d’Alfonso Comín.
      Via Favència, entre Carles Soldevila i plaça Karl Marx
      Carrer de Roger de Llúria, entre els carrers del Consell de Cent i d’Aragó.
      Carrer de Cartagena, entre Llorens i Barba i Mas Casanovas.
      Carrer de València, entre Roger de Llúria i Bruc
       
    • Nous trams de carrils bus
      Via Laietana
      Creu Coberta-Carretera de Sants.
      Via Augusta, sentit ascendent, entre Hort de la Vila i passeig de la Bonanova.
      Carrer d’Espronceda, sentit mar, entre passeig del Taulat i passeig de Garcia Fària.
      Passeig de Garcia Fària, sentit Llobregat, entre els carrers d’Espronceda i de la Jonquera.
       
    • Modificacions i ajustos de carrils bus
      Via Favència, entre el carrer de l’Artesania i plaça de Karl Marx.

 

MESURES A CURT TERMINI

  • Incloure el transport públic en el fons de rescat de la Covid-19.
    L’objectiu és donar resposta al dèficit generat per la situació d’excepcionalitat actual.
     
  • Prestigiar el transport públic i el servei de taxi.
    Per recuperar la confiança de les persones usuàries i reafirmar el compromís de les administracions amb el transport públic.
     
  • Crear un hub d’autocars d’excursions a l’estació del Nord.
    Per concentrar aquest tipus de mobilitat i facilitar l’aplicació de mesures sanitàries.

Un dels vehicles clau per a desplaçaments de curta o mitjana distància a Barcelona és la bicicleta. La bicicleta és una manera alternativa de moure’s en el dia a dia i el mitjà de transport més eficient en termes energètics. A més, en el context per frenar la Covid-19, la bicicleta és essencial, ja que en ser individual i no ocupar espai minimitza el contacte entre persones i permet mantenir les distàncies de seguretat.

Actualment disposa de més de 200 quilòmetres de carrils bici i prop de 800 quilòmetres de carrers pacificats, però es preveuen tot un seguit de mesures per fomentar-ne encara més l'ús.
 

MESURES PRÈVIES

  • Posar en marxa el Bicing amb més servei.
    El servei del Bicing s’activa de nou amb 57 estacions més ja operatives i amb mesures preventives sanitàries per a les persones usuàries i el personal que manté el servei.
     
  • Crear 21 nous quilòmetres de vies pedalabes.
    Es fan nous corredors per a la circulació de la bicicleta a la ciutat, que impliquen la reducció de carrils de trànsit, interns i de connexió metropolitana. 
    • On es fan?
      Al carrer de la Creu Coberta-carretera de Sants (de plaça d'Espanya a riera Blanca); carrer de València (entre carrer de Tarragona i avinguda Meridiana); carrer de la Indústria (entre avinguda de Gaudí i carrer de Bailèn); gran via de les Corts Catalanes (entre carrer d'Aribau i passeig de Gràcia); via Augusta (des d'avinguda Diagonal fins a la plaça de Molina); carrer de Los Castillejos (d’avinguda Diagonal a travessera de Gràcia); carrer de Roger de Llúria (de plaça d'Urquinaona a avinguda Diagonal); carrer de Pau Claris (de plaça d'Urquinaona a avinguda Diagonal); avinguda Meridiana (de Fabra i Puig a avinguda de Rio de Janeiro); passeig de Santa Coloma.
       

MESURES A CURT TERMINI

  • Reforçar el respecte a la mobilitat ciclista als carrers de zona 30.
    S’indicarà el caràcter preferent de la bicicleta en aquestes vies i es reforçarà amb una campanya de sensibilització per fomentar el respecte dels vehicles motoritzats als ciclistes que hi circulin.
     
  • Acabar i repartir les llicències definitives per operadors de bikesharing i motosharing (bicicleta i motocicleta mulitusuari)
    L’objectiu és facilitar el vehicle compartit però d’ús individual de bicicletes i motos elèctriques, que s’engloben dins de la mobilitat sostenible.

El vehicle motoritzat no hauria de ser el vehicle predominant en la mobilitat a la ciutat donat que continua tenint una alta incidència en la contaminació ambiental (i els seus efectes sobre la salut, la mortalitat i l’agreujament de diverses malalties) i una important sinistralitat.

D'altra banda, l’excessiu ús dels vehicles motoritzats a la ciutat de Barcelona té efectes nocius sobre la qualitat de vida també per la disminució de l’espai públic, segur i saludable, que fa servir la majoria de la ciutadania que va a peu o utilitza modes de desplaçaments sostenibles.
 

MESURES PRÈVIES

  • Acabar la renovació de parquímetres.
    Amb una millor tecnologia que permet el pagament sense contacte i aplicant les tarifes ambientals que beneficien els vehicles no contaminants. 

 

MESURES A CURT TERMINI

  • Potenciar pàrquings amb serveis a la mobilitat i amb mesures sanitàries reforçades.  Serveis a la mobilitat  en aparcaments: per a bicicletes, motos i distribució urbana de mercaderies. També punts de recàrrega de vehicle elèctric i espai per a operadors de cotxe d’ús compartit.
    Mesures sanitàries reforçades: neteja dels espais, ascensor limitat i gel desinfectant a disposició de la ciutadania.
     
  • Aplicar de les tarifes d’estacionament en superfície del 2020 i reforçar la desinfecció als parquímetres.
     
  • Fomentar l’ús d’apps mòbils (SMOU, etc)
     
  • Posar en marxa quatre vehicles de control de l’AREA.
    Per minimitzar els controls presencials a peu de carrer i facilitar la regulació de l’AREA.
     
  • Estendre zones d’aparcaments regulats en superfície .
     
  • Estendre per l'àrea metropolitana la distribució urbana de mercaderies.
    Per facilitar i millorar la distribució de mercaderies a diversos municipis de l’àrea metropolitana.
  • Impulsar els plans de desplaçaments d’empresa.
    L’objectiu és fomentar una mobilitat laboral més sostenible

Xarxa d’itineraris segurs per afrontar el desconfinament progressiu a la ciutat

Barcelona prepara continuament entorns els barris per afavorir el passeig a prop de casa. Per aquest motiu, tanca al trànsit alguns carrers i els obre als vianants i les bicicletes. Aquestes mesures permetran ampliar l’espai reservat per a vianants a fi que la represa progressiva de l’ús de l’espai públic es pugui fer d'una manera segura i respectant les distàncies entre les persones, les recomanacions sanitàries i els criteris marcats per les autoritats administratives.

Les etapes progressives del desconfinament fan necessari reforçar la xarxa d’itineraris segurs a tots els barris per on poder caminar i fer esport individual, sempre respectant una distància de 2 metres entre persones, tal com recomanen les autoritats sanitàries.

Els itineraris han de tenir una amplada de pas lliure de 4 metres com a mínim i inclouen carrers amb voreres més amples de 4 metres, carrers amb prioritat per a vianants més amples de 4 metres, places i rambles.

Per ampliar la xarxa d’itineraris segurs, l’Ajuntament de Barcelona talla al trànsit de pas 53 carrers que permetran destinar més de 20 quilòmetres i 82.000 metres quadrats nous per a vianants. El tancament es farà cada dia de 9.00 a 21.00 hores, i es marcarà amb tanques metàl·liques senyalitzades que s’ubicaran al principi i al final de cada carrer i a cada cruïlla. Es permetrà el pas dels vehicles d’emergència, els serveis de càrrega i descàrrega i l'accés del veïnat.

Per escollir els carrers, s’han prioritzat els barris on es disposa de menys espais segurs per al passeig tenint en compte el context actual; que no tenen accés directe a grans espais oberts –com ara Collserola, Montjuïc, el front litoral o el Parc Fluvial del Besòs–, i que tenen una alta densitat de població i manca d’espais oberts.

Els carrers seleccionats no formen part de la xarxa bàsica de circulació i no passen autobusos. A més, s’han triat vials connectats amb la xarxa de carrers segurs ja existent i que complementin itineraris cap a equipaments com ara mercats, centres d’atenció primària o parcs que obrin a partir de divendres. També s’ha tingut en compte que siguin carrers que es creuin entre ells perpendicularment en algun punt singular o central del barri.

Aquests carrers se sumen als 785,8 quilòmetres lineals que ja formen part de la xarxa d’itineraris segurs a Barcelona. Suposen el 52% de totes les vies de la ciutat.

Consulteu el plànol.

Resum dels carrers tallats

Aquestes actuacions s’afegeixen als 12 quilòmetres de carrer i 30.000 metres quadrats ja anunciats en la mesura de govern que també es guanyaran per a l’ús dels vianants a partir de pacificacions de carrers, tancaments del trànsit en laterals i ampliacions tàctiques de voreres.

En concret, els carrers del Consell de Cent, Rocafort i Girona es pacificaran; es tallarà el trànsit dels laterals de la gran via de les Corts Catalanes –lateral sud entre les places d’Espanya i Tetuan– i l’avinguda Diagonal –lateral sud entre Francesc Macià i passeig de Gràcia, i lateral nord entre passeig de Gràcia i Marina–, i s’ampliaran fins a 4,15 metres les voreres de la via Laietana. Les intervencions es duran a terme en els propers dies.

Si s’afegeixen aquests 30.000 metres quadrats als 81.200 dels carrers tallats al trànsit que s’afegeixen a la xarxa d’itineraris segurs, conjuntament amb els 43.456 metres quadrats de la campanya per alliberar les motos de les voreres,  la ciutat disposa de més de 154.000 metres quadrats d’espais nous per on els vianants podran anar a peu i fer esport de manera individual amb total garantia de seguretat.

 

Xarxa d'itineraris segurs de cap de setmana i festius

Des del cap de setmana del 23 i 24 de maig, la ciutat guanya 7 grans àmbits pacificats al trànsit per dur-hi a terme les activitats d’oci i la pràctica esportiva de la ciutadania, garantint el compliment de les mesures i distàncies de seguretat a l’espai públic.

Es prohibeix el pas de vehicles a motor en àmbits com el litoral, la muntanya de Montjuïc o grans vies de la ciutat tots els caps de setmana entre les 9.00 hores del dissabte i les 21.00 hores del diumenge, i en festius de 9.00 a 21.00 hores, que són els moments on en els espais lliures dedicats a l’oci i a l’esbarjo s’hi acumulen un major nombre de persones.

Els criteris que s’han tingut en compte per seleccionar els espais han estat els següents:

  • Espais lliures que actualment pateixen una gran afluència de ciutadans realitzant activitats d’oci o esportives.
  • Vies que connecten espais d’oci a l’aire lliure de la ciutat altament freqüentats per la ciutadania.
  • Àmbits que tenen un caràcter estructural i que poden formar llargs recorreguts.
  • Espais que quedin repartits per tota la ciutat.

​Amb aquests talls de trànsit es preveu guanyar 12 quilòmetres lineals de carrer que equivalen a 347.100 m2, i també la muntanya de Montjuïc, que té una extensió de 376 hectàrees i quedarà alliberada de trànsit. Així, es crearan grans eixos de passeig per vianants de nord a sud que ajudaran a connectar els barris de Barcelona.

Els talls del trànsit es faran amb tanques i senyalitzacions viàries, i només es permetrà el pas a residents, serveis i distribució urbana de mercaderies. La mesura afectarà a diverses línies d’autobús. Per facilitar la mobilitat del transport públic, en alguns dels àmbits s’habilitarà el pas per carrers transversals. És el cas de l’eix Pi i Margall – passeig de Sant Joan, Fabra i Puig – Onze de Setembre i l’avinguda Litoral.

L’actuació al front litoral també inclou una acció específica per a la recuperació de les zones d’estacionament de vehicles com a espais pel passeig i d’oci. Per aquest motiu s'han tancat els aparcaments corresponents a les platges de Nova Icària, Bogatell, Mar Bella, Nova Mar Bella i Llevant per tal que puguin utilitzar-se també per ampliar l’espai pels vianants i garantir desplaçaments segurs en aquest àmbit de la ciutat.

  • Muntanya de Montjuic (carrers d'accés tallats al trànsit en la seva globalitat)
  • Creu Coberta – Carretera de Sants (entre plaça d'Espanya i carrer d'Arizala) 
  • Via Laietana (entre plaça d'Urquinaona i plaça d'Antonio López)
  • Gran de Gràcia (entre Jardinets Salvador Espriu i plaça Lesseps) 
  • Passeig de Pi i Margall -Passeig de Sant Joan (entre ronda del Guinardó i passeig de Lluís Companys)
  • Passeig de Fabra i Puig – Rambla Onze de setembre (entre els carrers de Tajo i Segre)
  • Avinguda del Litoral (laterals ronda, entre els carrers de Marina i Josep Pla, i aparcaments situats entre Nova Icària i el Llevant)