El 26 de novembre de 2018, es posen en funcionament les darreres cinc noves línies de la Nova Xarxa de Bus, la xarxa d'altes prestacions de la ciutat, amb recorreguts més rectilinis, més facilitat d'ús i més freqüència de pas.

Es tracta d'una de les reestructuracions més grans del sistema de transport públic en superfície que s’hagi fet mai a Barcelona i, amb aquesta darrera implantació, donarà cobertura al 95% de la ciutadania mitjançant una xarxa global d’autobusos formada per 98 línies organitzades en tres nivells:

  • 28 línies de la Nova Xarxa de Bus o bus d'altes prestacions: 8 horitzontals, 17 verticals i 3 diagonals.
  • 43 línies convencionals o complementàries.
  • 27 línies de proximitat i bus del barri.

Una nova manera de moure's per la ciutat

Amb la finalitat d’ordenar i fer més eficient i entenedora la xarxa d’autobusos de Barcelona, l’any 2012 l’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) van redefinir la xarxa d’autobusos regulars seguint criteris de racionalitat, facilitat d’ús, connectivitat i eficiència per oferir el millor servei a la ciutadania. Era necessari que la xarxa d’autobusos fos més fàcil d’utilitzar, més fiable i que generés confiança a les persones usuàries.

Després de valorar diverses propostes, finalment es va tirar endavant el projecte denominat Nova Xarxa Bus de Barcelona (NXB) que es basa en la posada en servei d’un conjunt de 28 línies d’altes prestacions i amb trajectes tan rectes com sigui possible.

Aquesta graella de línies d’altes prestacions es complementa amb part de les línies convencionals que hi ha en funcionament a la ciutat (amb modificacions o sense), amb les línies interurbanes i amb les de proximitat (bus del barri).

Un projecte per fases

El desplegament de la nova xarxa de bus va començar l’any 2012 amb la primera fase i ha estat progressiu: al llarg d’aquests sis anys, s’ha anat duent a terme en diverses fases o etapes. Per tal d’evitar duplicitats, s’han substituït les línies existents que coincideixen amb noves línies o s’han mantingut amb variacions de recorregut.

  • L’1 d’octubre del 2012, es van posar en marxa dues línies horitzontals, dues de verticals i una de diagonal, amb una longitud total de 88,8 quilòmetres (H12, H6, V7, V21 i D20)
  • El 18 de novembre del 2013, es van posar en funcionament tres línies horitzontals i dues de verticals, amb una longitud total de 98 quilòmetres (H8, H10, H16, V3 i V17).
  • El 15 de setembre del 2014, es va reestructurar una línia horitzontal de la fase anterior (H16) i es van implantar tres noves línies: una d’horitzontal i dues de verticals (H14, V15 i V27).
  • El 29 de febrer del 2016, es van posar en servei tres noves línies: una d’horitzontal i dues de verticals (H4, V11 i V13).
  • El 13 de novembre del 2017, es van incorporar quatre línies de bus: tres línies verticals i una de diagonal (V5, V29, V31 i D40).
  • Finalment, el 25 de juny de 2018, es van posar en marxa tres línies més (V9, V33 i D50).

La Nova Xarxa Bus transporta 425.000 viatgers els dies feiners, més de la meitat del passatge de la xarxa d’autobusos de TMB, i és la xarxa més ben valorada.

Més vehicles

La reformulació del conjunt del servei d’autobús comporta que en la fase final (2017-2018) se sumin 66 vehicles nous, que doni resposta a l’increment de la demanda de passatge dels últims anys (+4,5% el 2016, +3,2% el 2017) i a les necessitats de la ciutadania dels barris detectades en el procés de debat i informació.

Gràcies a aquests autobusos, es van crear les línies 136 i 191 (novembre 2017) per donar servei directe als hospitals, i s’han desdoblat la 112 i la 185. El proper 5 de novembre s’incorporaran reforços a les línies de proximitat 13, 91 i 97. Properament també es posaran en servei els nous busos de barri 133 i 135.

Una ciutat més connectada

La nova xarxa, més equitativa i fàcil d’entendre, ha suposat un canvi important en els hàbits de la ciutadania a l’hora de desplaçar-se en autobús. La disposició regular i la nomenclatura lògica de les línies ajuden a comprendre i memoritzar millor el funcionament de la xarxa.

El model de xarxa d’autobusos adoptat traspassa les fronteres del municipi de Barcelona i es projecta sobre el continu urbà, amb vocació de vertebrar l’àrea metropolitana i multiplicar l’accessibilitat a la xarxa integrada de transport públic. Així, de les línies existents, la H12 (Gornal - Besòs Verneda) ja penetra a l’Hospitalet de Llobregat, la H10 fa part del recorregut per Sant Adrià de Besòs i Badalona, i tant H14 com H16 arriben fins a Sant Adrià. El 2018 s’ha reforçat aquesta vocació metropolitana de la xarxa de bus amb nous eixos de transport públic que beneficien l’Hospitalet (V1), Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià (V33).

L’Ajuntament de Barcelona ha apostat per un model de mobilitat que ofereix alternatives per recuperar la ciutat com a espai públic urbà de qualitat, mitjançant l’increment dels desplaçaments sostenibles, segurs, equitatius i eficients, com és a peu, en bicicleta i en transport públic. Un transport públic de major qualitat.

Mostra’n menys

Fase 5.2.2 (Fase actual)

A la tardor del 2018 entren en funcionament les cinc darreres línies de la nova xarxa bus de Barcelona: una d’horitzontal i quatre de verticals.

H2 Av. Esplugues - Trinitat Nova

El recorregut de la nova H2 és el mateix que el de la línia 60 des de l’avinguda d’Esplugues fins a la plaça de la Vall d’Hebron, seguint per la ronda de Dalt. A partir de la plaça de la Vall d’Hebron, la línia H2 continua pels carrers de Santa Rosalia i de Dante Alighieri fins al carrer de Petrarca, per arribar al passeig de Fabra i Puig, el passeig de Valldaura, la via Júlia i els carrers d’Aiguablava i Palamós.

De tornada, la línia comença al carrer de Palamós i continua pels carrers de S’Agaró i Aiguablava, la via Júlia, el passeig de Valldaura, el passeig de Fabra i Puig, el carrer del Tajo, el passeig de Maragall i els carrers del Llobregós, Josep Sangenís i Arenys. A partir de la plaça de la Vall d’Hebron, la línia farà el mateix itinerari que la línia 60, resseguint la ronda de Dalt fins a l’avinguda d’Esplugues.

V1 Districte Gran Via L’Hospitalet - Av. Esplugues

El recorregut de la nova V1 comença a l’avinguda d’Esplugues i segueix pel carrer de González Tablas, l’avinguda del Doctor Marañón, el carrer d’Arístides Maillol i la riera Blanca, i s’endinsa per l’Hospitalet de Llobregat, pels carrers de l’Aprestadora i d’Amadeu Torner, fins a l’àmbit de la Fira i el carrer de Pablo Iglesias.

De tornada, comença al carrer de la Botànica, passa per la Fira i els carrers d’Amadeu Torner i de l’Aprestadora, la riera Blanca, el carrer d’Arístides Maillol, l’avinguda del Doctor Marañón, el carrer de González Tablas i acaba a l’avinguda d’Esplugues.

V19 Barceloneta - Pl. Alfonso Comín

El recorregut de la nova V19 comença a la plaça d’Alfonso Comín i és el mateix que el de la línia 92 en l’àmbit del Carmel, des de la plaça d’Alfonso Comín fins a la plaça de Sanllehy per l’avinguda de la República Argentina, el carrer de la Mare de Déu del Coll i la carretera del Carmel. Baixa pel carrer de Sardenya, la ronda del Guinardó i el carrer de Pi i Margall. Des d’aquest punt, continua com la línia 55, baixant pel passeig de Sant Joan i fins a l’Arc de Triomf. El trajecte continua pel passeig de Lluís Companys, el passeig de Picasso, l’avinguda del Marquès de l’Argentera, el pla de Palau i el passeig de Joan de Borbó, un recorregut com el que feia la línia 39.

De tornada, la línia comença a la Barceloneta com la línia 39, al passeig de Joan de Borbó, continua pel pla de Palau, l’avinguda del Marquès de l’Argentera, el passeig de Picasso i el passeig de Lluís Companys. A partir de l’Arc de Triomf, segueix com la línia 55, pel passeig de Sant Joan i els carrers de Pi i Margall i de Praga. De la plaça de Sanllehy fins al carrer de Craywinckel fa el mateix recorregut que la línia 92, per la carretera del Carmel, el carrer de la Mare de Déu del Coll i l’avinguda de la República Argentina. Des del carrer de Craywinckel continua pel passeig de Sant Gervasi fins a la plaça d’Alfonso Comín i acaba al carrer de Josep Garí.

V23 Nova Icària - Can Marcet

La nova línia V23 comença el recorregut al passeig de la Vall d’Hebron, a l’altura de la parada de metro Mundet, continua per l’avinguda de l’Estatut i, a partir del carrer de Lisboa, fa el mateix itinerari que la línia 39, pel carrer del Tajo, el passeig de Maragall, el carrer del Llobregós, la rambla del Carmel, els carrers de Pedrell i Alt del Pedrell, la plaça Catalana i el carrer de la Mare de Déu de Montserrat. Després baixa pel carrer de Cartagena, passa per davant de l’Hospital de Sant Pau, els carrers de Sant Quintí, Dos de Maig, Mallorca, Castillejos i Pamplona fins arribar a l’avinguda de la Nova Icària.

De tornada, comença a l’avinguda de la Nova Icària i puja pels carrers de Badajoz i de la Independència, fins a l’avinguda de Gaudí, com feia la línia 92. Continua pel carrer de Cartagena, passant per l’Hospital de Sant Pau, fins al carrer de la Mare de Déu de Montserrat. A partir d’aquest punt, fa el mateix itinerari que la línia 39, pels carrers de Garriga i Roca i de Montserrat Casanovas i l’avinguda de l’Estatut. Després, la nova línia continua per l’avinguda de Can Marcet.

V25 Nova Icària - Horta

El recorregut de la nova V25 serà el mateix que el de la línia 45 des d’Horta fins a la plaça de Maragall. La V25 comença a la carretera d’Horta, continua per l’avinguda de l’Estatut i els carrers de Jerez i de Lisboa fins al passeig de Maragall. De la plaça de Maragall baixa pel carrer de Las Navas de Tolosa, l’avinguda Meridiana, la plaça de les Glòries i els carrers de Roc Boronat i de Taulat fins a l’entrada del cementiri del Poblenou.

De tornada, l’itinerari comença al carrer de Carmen Amaya i continua pel carrer de la Llacuna, l’avinguda Diagonal, la plaça de les Glòries, l’avinguda Meridiana i el carrer de Trinxant fins a la plaça de Maragall. A partir d’aquest punt, fa el recorregut com la línia 45, pel passeig de Maragall, el carrer del Tajo i l’avinguda de l’Estatut fins a la carretera d’Horta.

Durant el procés final s’han introduït variacions de traçat en vuit línies ja en funcionament de la nova xarxa de bus: H6, H8, H10, H14, H16, V13, V15 i V17; així com altres línies de la xarxa d'autobusos de la ciutat.

Línia H6 Zona Universitària - Onze de Setembre

La línia H6 amplia el seu recorregut en l’àmbit de Sant Andreu amb el tram comprès entre el passeig de Fabra i Puig i la rambla de l’Onze de Setembre.

Línia H8 Camp Nou - Bon Pastor

El tram entre la riera Blanca i el carrer de Nicaragua, d’anada i de tornada, circularà per la travessera de les Corts. En l’àmbit de Sant Andreu, la línia ampliarà el recorregut al barri del Bon Pastor. Quan arribi a La Maquinista, continuarà pel carrer de Lima fins a la plaça de Fra Juníper Serra. De tornada, anirà pels carrers de Sas, de Sant Adrià i de la Ciutat d’Asunción, per continuar pel passeig de l’Havana fins al parc de La Maquinista, on continuarà pel carrer de Sant Adrià.

Línia H10 Plaça de Sants - Olímpic de Badalona

La línia H10 modifica el recorregut en l’àmbit de Sants i deixa de circular entre l’estació de Sants i Badal, un trajecte que es pot fer amb la línia 54. En arribar a l’estació de Sants, continuarà pel passeig de Sant Antoni fins a la plaça de Sants.

Línia V13 Ronda de Dalt - Pla de Palau

La línia V13 amplia el recorregut entre la plaça de John F. Kennedy fins a la ronda de Dalt per l’avinguda del Tibidabo. D’aquesta manera, es garanteix una connexió millor entre els centres escolars d’aquest àmbit i la resta de la línia, que té com a referència els carrers de Muntaner i Aribau, la plaça de la Universitat, la Rambla i el pla de Palau.

Línia V15 Plaça d’Alfonso Comín - Barceloneta

La línia V15 deixa de circular entre la plaça d’Alfonso Comín i l’actual final del passeig de la Vall d’Hebron. El nou final de la línia serà al carrer de Josep Garí i arribarà a la plaça de John F. Kennedy pel nou carril bus descendent de l’avinguda del Tibidabo. Les alternatives per fer aquest recorregut són les línies V17, H2 i H4.

Línia V17 Vall d’Hebron - Port Vell

La línia V17 deixa de circular entre el viaducte de Vallcarca i el carrer de la Gran Vista. La línia continuarà cap a la plaça d’Alfonso Comín i el passeig de la Vall d’Hebron, fins a l’avinguda del Jordà, en un recorregut que fins ara feia la línia V15.

Línia 22 Carmel - Plaça de Catalunya

La línia 22 deixa de circular entre l’avinguda de la República Argentina, a l’altura del pont de Vallcarca, i l’avinguda del Tibidabo, un itinerari que quedarà cobert per les línies V17 i V19. La línia 22 modifica el recorregut i continuarà pel viaducte de Vallcarca i els carrers de la Mare de Déu del Coll i de la Gran Vista, l’itinerari que fins ara feia la línia V17.

Línia 39 Plaça Catalana - Plaça d’Urquinaona

Se suprimeix el tram entre Horta i la plaça Catalana, que ara quedarà cobert per la línia V23, i el tram entre la plaça d’Urquinaona i la Barceloneta, que quedarà cobert per la línia V19 entre l’Arc de Triomf i el passeig de Joan de Borbó.

Línia 47 Canyelles - Passeig Marítim

La línia 47 deixa de circular pel carrer del Bruc i ho fa pel de Pau Claris. La línia amplia el recorregut i ja no té el final a la plaça de Catalunya sinó que fa el mateix recorregut que la línia 45 per la via Laietana, el passeig de Joan de Borbó i el carrer de Pepe Rubianes, i acaba al passeig Marítim a l’altura de l’Hospital del Mar.

Línia 54 Cardenal Reig - Estació del Nord

Se suprimeix el tram entre el carrer del Cardenal Reig i el Campus Nord, que ara quedarà cobert per la línia V1. D’aquesta manera, la línia 54 millorarà la seva freqüència de pas i oferirà un interval de pas similar al de les línies de la Nova Xarxa de Bus.

Línia 55 Plaça d’Urquinaona - Parc de Montjuïc

Se suprimeix el tram entre la plaça Catalana i la plaça d’Urquinaona, que quedarà cobert per les línies V19 i 39.

Línia 60 Vall d’Hebron - Besòs Verneda

Se suprimeix el tram comprès entre l’avinguda d’Esplugues i la plaça de la Vall d’Hebron, que a partir d’ara quedarà cobert per la línia H2. La resta del recorregut de la línia 60, entre la plaça de la Vall d’Hebron i Besòs Verneda, es manté sense modificacions.

Línia 45 Horta - Passeig Marítim

La línia 45 deixa de circular. El tram entre Horta i la plaça de Maragall el cobreix la línia V25, mentre que la línia 47 fa el mateix trajecte entre el passeig de Maragall / carrer d’Arnau d’Oms i l’Hospital del Mar.

Línia 92 Avinguda Tibidabo - Passeig Marítim

Se suprimeix la línia 92, i el tram entre l’avinguda del Tibidabo i la plaça d’Alfons el Savi queda substituït per la línia V19, mentre que la V23 fa un itinerari similar entre el carrer del Dos de Maig / Sant Pau i la Nova Icària.